Skrevet af: Søren Duun, 2. november 2018 kl. 9.25
Som det i tidligere artikler, af Steen Porse, bliver fremhævet står det som om at Animix er gødninger, der kun indeholde
Organiske gødning stoffer, men efter at have kontaktet Bayer har jeg fået nedslående besked.
Hej Søren
Animix er ikke 100% organisk, der er mineralsk gødningselementer i, som sikrer at planten får en hurtigere næringsoptagelse.
Den organiske del er primært MELASSE hvor HAVE gødninger er der ligeledes tilsat mineralsk kvælstof
Venlig hilsen – Best regards – Meilleures salutations
Peter Sølling Christensen
Derfor kan disse ikke længere bruges til økologisk dyrkning.
Skrevet af: Lone Brems, 2. november 2018 kl. 10.16
Hej Søren
Det er værd at lægge mærke til to ting:
Animix produkter anprises aktuelt ikke af producent / forhandler som godkendt til anvendelse i økologisk jordbrug.
Om der tidligere er sket en sådan anprisning ved jeg ikke.
Sten Porse's indlæg om emnet her på Havenyt er fra 2002 og anviser en god to-sporet løsning på at skaffe næringsstoffer til de planter, man gerne vil dyrke i sin have:
Producer havekompost af egnet materiale fra egen have og dyrk
grøngødning.
Sten Porses begrundelse for at havedyrkere ved egen indsats skaffer planterne, hvad de har brug for, er fortsat korrekt.
Det er en energikrævende proces at transportere råmaterialer & forarbejde gennem opblanding, opvarmning og tørring & pakke& transportere Animix gødningerne til forskellige formål ud til plantecentre og byggemarkeder.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Søren Duun, 3. november 2018 kl. 20.29
Hej Lone
Der ligger et gammel indlæg hvor Steen nævner Animix. Jeg ved ikke om Animix tidligere har været mere organisk, men er det ikke nu.
Grunden til at jeg lige nævner det er at rigtig mange lader sig forføre af begrebet organisk og sætter et lighedstegn der så indikerer at så er det også økologisk.
Lidl havde i foråret en organisk flydende gødning, hvor de i deres beskrivelse nævnte at den også var velegnet til økologisk dyrkning. Ud fra den beskrivelse så det ud som om at den var 100 procent organisk, men jo ikke egentligt økologisk, som den vi kender fra Farmergødning.dk.
Men også OSMO, der vistnok er et Hollandsk produkt og som sælger deres produkter på Planteskoler, nævner også sætningen velegnet et økologisk dyrkning.
Skrevet af: Søren Duun, 3. november 2018 kl. 20.29
Hej Lone
Der ligger et gammel indlæg hvor Steen nævner Animix. Jeg ved ikke om Animix tidligere har været mere organisk, men er det ikke nu.
Grunden til at jeg lige nævner det er at rigtig mange lader sig forføre af begrebet organisk og sætter et lighedstegn der så indikerer at så er det også økologisk.
Lidl havde i foråret en organisk flydende gødning, hvor de i deres beskrivelse nævnte at den også var velegnet til økologisk dyrkning. Ud fra den beskrivelse så det ud som om at den var 100 procent organisk, men jo ikke egentligt økologisk, som den vi kender fra Farmergødning.dk.
Men også OSMO, der vistnok er et Hollandsk produkt og som sælger deres produkter på Planteskoler, nævner også sætningen velegnet et økologisk dyrkning.
Skrevet af: Søren Duun, 3. november 2018 kl. 22.00
Her er et klassisk eksempel på hvor ordret økologisk bliver anvendt i markedsføringen, men læser man i teksten længere nede står der intet om at det er af økologisk oprindelse, men at det kan bruges til økologisk dyrkning. En lidt grov vildledning efter min mening.
www.silvan.dk/park-oekologisk-goedning-7-kg?id=7280-9719494&gclid=Cj0KCQjwjvXeBRDDARIsAC38TP63E4vlqVxBHhsMoKBueFZ_GVbEvkb8jq0iUyOp36MCklANOde6fzsaAiSdEALw_wcB
Samme markedsføring ser man også hos Pindstrup med deres økologisk drivhusgødning, der bare består af Vinasse og i øvrigt kun indeholder kvælstof og kalium, men ingen fosfor.
Så engang at selvsamme produkt kunne købe for kr 4, hvis man købte ca 1000 liter. Pindstrup tager kr 99, for 2,5 liter så det må siges at være en god forretning for dem.
Men hellere ikke den er økologisk.
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. november 2018 kl. 23.02
Man kan vel diskutere om udsagnet "må bruges til økologisk dyrkning" giver mening på et hobbyprodukt. Der er mig bekendt ikke noget officielt regelsæt for hvad der er "økologi" i hobbysammenhæng.
Hvis man læner sig op af reglerne for det professionelle økologiske jordbrug, så er det jo sådan at en vis andel af gødningen må være konventionel husdyrgødning. I den forstand er udsagnet jo helt korrekt.
Når der ikke sælges gødning af økologisk oprindelse i ethvert havecenter, så hænger det jo nok sammen med at erhvervet ikke er i stand til at producere at det gødning de selv behøver. Der er en netto import af næringsstoffer fra det konventionelle landbrug i form af gylle og fra udlandet via foder.
Ethvert salg af økologisk husdyrgødning til private øger blot behovet for at få gylle fra det konventionelle landbrug.
Jeg ved ikke om Animix engang har været "organisk". Den samme producent har et produkt de kalder "Natria Hønsegødning" som er ren hønsegødning. Måske den tidligere hed Animix? Animix anbefales i øvrigt af Camila Plum, så det kan evt. være derfor mange opfatter det som økologisk.
Når jeg satte organisk i "" er det fordi selv ren husdyrgødning indeholder stoffer som i kemisk forstand er uorganiske.
Skrevet af: Tom Andersen, 4. november 2018 kl. 14.29
Intet slår egen kompost og den er gratis - og varmegivende på mindst to måder :)
Skrevet af: Søren Duun, 5. november 2018 kl. 12.23
Problemet er bare at der skal rigtig meget organisk materiale, hvis man skal lave kompost til alle bedene i haven og har man så en lille køkkenhave, ved siden af går der rigtig meget til.
Ud over det så gør det det hellere ikke nemmere, hvis din nabo ikke kan se ideen med at du bruger dit affald og tror at hun både for rotter mv. Men jeg går langsom frem...
Skrevet af: Lars Holt, 5. november 2018 kl. 17.21
Ja, der er desværre alt for mange mennesker, der intet kender til rotter (selv om de måske har haft besøg).
Rotter lever ikke af uorden og murbrokker, de lever af efterladte fødeemner!
Hvis der bor rotter i en forladt ejendom, er det selvfølgelig fordi der er godt at bo (ingen uro), men mere fordi naboerne forsyner dem med mad.
Skrevet af: Søren Duun, 5. november 2018 kl. 18.38
Hel enig, Lars.
Her i kvarteret lader folk både deres vinteræbler og fuglefrø liggende på jorden og forstår ikke at det kan tiltrække rotter.
Jeg har i de sidste 3 år haft besøg af rotter og kommunes Rottemand og det er lidt træls.
Nu har jeg fået nogle klapfælder og havde held med at fange både mus og rotter i dem. Det lader til at de ved at rottemandens gift er skadelig for de røre det ikke.
Skrevet af: Tom Andersen, 5. november 2018 kl. 18.55
Kompost i prydhaven virker underligt på mig - men der er selvfølgelig nogle haveejere der "rydder op" efter år og forår ved at fjerne alt det "grimme" visne. Lad det kompostere i bedene.
De fleste prydhaver kan nærmest hvile i sig selv som skoven, hvis man undlader at "røve" store mængder af næringsstoffer fra bedene ved hele tiden at "rydde op" og fjerne alt vissent.
Skrevet af: Søren Duun, 6. november 2018 kl. 15.48
Det har du så vidt ret i og jeg kender mange, der ikke har givet deres haver gødning i årtier og man kan også diskutere om flankeret skal vokse 20 eller 50 cm om året. Tåbelig hvis vi så går og bander over den mængde haveaffald vi så får og måske køre væk.
Det skal derfor nævnes at jeg næsten aldrig gøder min prydhave. Men gik lidt af mørk da jeg fik tilbudt en ordentlig lag halvtomt flis, som jeg lagde ud i bedene til morskab for fuglene og til stor irritation for ham, der skal rydde efter dem.
Men så fryder jeg mig derfor over at jeg slår flere fluer med et smæk. For udover at det holder på ukrudtet, gavner det jorden og beskytter planterne. Hende jeg fik det ad var ovenud lykkelig for at komme af med det. Så her ude på landet hjælper vi hinanden. Det skal da nok være nogle, der vil kalde det miljøsvineri, så fred være med det. Det ville tage 400 trillebør fulde og ca 300 at gå for at hente samme mængde
Men når vi snakker køkkenhave skal vi bare huske på at vi også høster en del næringsstoffer og det er for mit vedkommende ikke mulig at være selvforsynet med det. Så jeg må ty til naboerne..
Skrevet af: Søren Duun, 6. november 2018 kl. 16.01
Undskylder at der er sneget sig nogle pinlige sprog spasser ind i teksten, men håber alligevel man kan få en mening ud af det. Ellers kopier og retter jeg gerne i det.
Jeg skriver fra en mobil telefon og kan ikke finde ud af, at få slået stavekontrollen fra.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.