Skrevet af: Steen Franch, 5. oktober 2018 kl. 3.51
Vi har en lille støjvold ud mod landevejen, som jeg gerne vil have lavet højere. På havesiden står der imidlertid fere træer. Kan de tåle at få en del jord, f.eks. en halv til en meter op omkring stammerne? Det drejer sig om eg, gran, lind, ask og hyld.
venlig hilsen
Skrevet af: James F., 5. oktober 2018 kl. 7.26
Hej Steen.
Er det i HELE området omk. træerne, at der overvejes at fylde ½m. jord på? - I så fald, vil det ikke være godt for dem. Jeg fik selv lavet en jordvold for knap 20 år siden og træer og buske overlevede her. Men det var også kun mod syd, at den nye jord blev placeret - mod nord kunne rødderne i det øverste lag jord stadig få luft.
Skrevet af: Lars Holt, 5. oktober 2018 kl. 12.45
Vi har en magnolie, hvor vi for 35-40 år siden lagde jord op omkring 30-40 cm. Ganske langsomt sygnede træet hen.
Inden det var for sent (måske 10 år senere), gravede vi jorden af igen, og fyldte op med træflis.
Siden har magnolien haft det fint og vokser pænt til.
Med den erfaring vil min anbefaling være, at beskytte træerne med flis, og så kun bruge jord længere væk, primært ud mod vejen.
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. oktober 2018 kl. 15.28
Står træerne på siden af volden?
Skrevet af: Steen Franch, 5. oktober 2018 kl. 19.34
Hej igen.
Vores fyrretræ står på siden af volden, granerne nedenfor og flere af de andre oppe på volden. Det er først og fremmest fyrretræet, jeg vil passe på og dernæst granerne. Hvis de andre går til, kan jeg bare plante nyt. Det ikke store, gamle træer.
Jeg går ud fra, at flis skal følge stammen hele vejen op til den nye jordoverflade, men hvor langt udover rødderne, hvor langt ud fra stammen?
Jeg har desværre ikke mulighed for at gå længere ud mod vejen. Jeg er faktisk lige lovlig tæt på asfalten, som det er nu, men heldigvis har "vejformanden" ikke sagt noget.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. oktober 2018 kl. 20.21
Hvilke gran og fyr drejer det sig om? Nogle bjergfyr tåler fint et nyt lag jord omkring.
Anne Marie
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. oktober 2018 kl. 21.03
Jeg tror det hjælper en del at de står på en skråning. Det giver dræn og mulighed for at rødderne kan vokse vandret ud og komme tættere på overfladen igen.
Hvad mener du om den teori Anne Marie?
Skrevet af: Svend Høst, 5. oktober 2018 kl. 22.56
En jordvold på 0,5-1 m dæmper ikke lyden fra en landevej , vi skal op i mere end 2- 3 m før det har nogen effekt , plant masser af grantræer langs vejen , de skal stå ret tæt , det vil absolut dæmpe støjen .
Skrevet af: Steen Franch, 5. oktober 2018 kl. 23.57
Hej Anne Marie.
Nu er jeg ikke så god til de forskellige fyrretræer, men det kunne vel godt ligne bjergfyr, kunne det ikke? Billedet viser den øverste trediedel ca. og her med en skaderede i. Granerne er rødgran og det slår mig pludselig, at jeg har glemt et egetræ.
Og til dig Svend: Jeg har måske udtrykt mig lidt uklart, men vi har allerede en vold, som i den høje ende er ca. 2½ meter høj, men længere nede bliver den lavere, og nu vil jeg gerne have gjort den højere. Lidt i den høje ende og mere længere nede, "længere nede" referere til, at vores have skråner en anelse ned mod åen/bækken, som afgrænser haven på to sider. Når jeg spørger, er det, fordi mængden af jord op ad stammerne vil være afgørende for, hvor meget højere, jeg vil lave volden i den høje ende. Endelig er der jo den mulighed, at kan lave en stensætning omkring træerne, ikke hele vejen rundt naturligvis. Det ville se fjollet ud, hvis de stod i hver sin brønd, men jeg helst have pæn jævn flade op mod toppen.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. oktober 2018 kl. 21.17
På en skråning klarer rødderne sig bedre med et jorddække end på massiv jord. Bare se hvordan de gror på bjergskråninger. Rødgran har skiverod,så hvordan de klarer et nyt jordtryk,ved jeg ikke.Egetræ er ligeglad.Ved vestkysten står 200 års ege, hvor kun toppen er synlig efter sandfygning. Fyrtræet er ikke Bjergfyr med de skudlængder,skovfyr er blålige i nålene. Synes det ligner Klitfyr.
Anne Marie
Skrevet af: Tom Andersen, 7. oktober 2018 kl. 9.39
Levende hegn af normal bredde (3-6 meter) er ikke egnet til at dæmpe støj - giver meget lidt dæmpning.
Skrevet af: Steen Franch, 7. oktober 2018 kl. 18.16
Det er derfor, jeg har en jordvold ;-)
Skrevet af: Steen Franch, 9. oktober 2018 kl. 23.16
Tak for alle jeres gode råd og vejledninger. Nu har en bedre fornemmelse af, hvordan jeg skal gribe projektet an.
Venlig hilsen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.