Skrevet af: M Hjorth, 6. september 2018 kl. 12.44
Kigger på en Klippo plæneklipper, og kan se nogle modeller kan fås med enten B&S motor eller Honda.
Er der en fordel at vælge den ene fremfor den anden?
Pft.
Skrevet af: James F., 6. september 2018 kl. 14.30
Honda er i Superligaen - B&S i 1. div. :)
Honda er mindre støjende og mere benzinøkonomisk.
Jeg kører selv Klippo Pro.
Skrevet af: Tom Andersen, 6. september 2018 kl. 16.10
Honda på Klippo - vild med motorens EasyStart!
Skrevet af: H. Christensen, 6. september 2018 kl. 17.08
Har to klippoer med BogS motore. Men det er nogle jeg har fået.
Der er ikke noget at klage over men skal jeg selv vælge ville det blive Honda.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2018 kl. 7.43
B&S med elstart er super hos os. Det er en”huskværn”.... omskrivning af navn fordi vi ikke må gøre reklame her.
Er super tilfreds.
Ingeborg med stor plæne
Skrevet af: M Hjorth, 7. september 2018 kl. 10.39
Tak til alle for svar.
Søger dog også en mere teknisk begrundelse for valget. Drift, styrke (moment), levetid, reservedelspriser etc.
Pft.
Skrevet af: James F., 7. september 2018 kl. 13.35
M.H.: Nettop som svar på dine sidste spørgsmål: Køb en Honda!
Ang. reservedelspriser, - kender jeg dem ikke, - og vigtigere må også være, at motoren kun sjældent har brug for reservedele! :P
På deres hjemmeside kan du finde de faktiske specifikationer. Bare det, at Hondaen er på 6½ hk. og B&S på 5 hk. fortæller også noget om holdbarheden, den er sjældent overanstrengt. Måske én gang om året, går den i stå, fordi jeg kræver lidt for meget af den, - så stærk har jeg ikke oplevet nogle af mine tidligere plæneklippere.! :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2018 kl. 14.53
Og dog.... alt er jo relativt. Vores første plæneklipper war en Wolf med Wankel Motor! Den holdt i næsten 30 år.
Iøvrigt kommer det jolidt an på om man skal slå 100 eller 1000 m2 plæne.... og lige så meget om man gør en plæneklipper ren efter slåning, opbevarer den i skur eller under plastik osv. Det kunne jo tænkes at motoren under visse omstændigheder holder længere end stellet. Vi kan jo kun give vores erfaringer videre.
Alt det tekniske du spørger om, kan du læse og google dig til.
Ingeborg
Skrevet af: Rasmus Thomsen, 7. september 2018 kl. 18.46
M Hjorth, jeg vover pelsen med teknisk begrundelse for valget. Der er ingen forskel. Det er et spørgsmål om religion, og overtro.
Tro mig, begge motorere er brug og smid væk. Intet i den størrelse er lavet til at holde. Hint, intet oliefilter eller oliepumpe. Dvs. stænksmøring. (krumtappen plasker olie rundt).
To-tre ting kan forlænge levetiden. Olieskift, luftfilterskift og undgå urenheder når du hælder benzin på. Andet end det, slå korsets tegn tre gange, og tænk på noget andet.
Og nu grunden til at jeg skriver. Olieskift. Efter jeg blev maskinmester i 90'erne, så tror folk at deres plæneklippere skal have skiftet olie af undertegnede. De tror måske at min uddannelse drysser stjernestøv, og forlænger levetid. Indvendigt bander jeg hver gang, og forbander den ingeniør der har valgt en bundprop.
-Og så skete miraklet. Ved en tilfældighed købte jeg en (brug) plæneklipper hvor ingeniøren have tænkt sig om. Den har en fornuftig forlænget pejlepind til siden. Hurra! Manualen siger selv, at man bare flipper maskinen på siden, og lader olien løbe ud af røret til pejlepinden. Super nemt og præcist. Jeg kan fange spildolien i en tragt, og behøver ikke længere at bruge opvaskebaljen. Olien løber heller ikke i luftfilteret eller benzinen igennem kaburatoren, den er sgu lavet til skift olie på den måde.
For fanden hvor er det fedt. At der står honda på siden er en detalje jeg er fuldstændigt ligeglad med. LÆS MANUALEN FOR OLIESKIFT INDEN DU KØBER PLÆNEKLIPPER ;).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.