Skrevet af: Jakob B., 23. august 2018 kl. 10.36
Hvad skal man huske at være opmærksom på for at undgå ulykker i haven.?
Tag ikke hårdt fat i haven i begyndelsen af foråret. Ældre mennesker kan ikke tåle det.
Undlad at bakke og trække rotorklipperen ind over dine fødder.
Undlad at klippe fingre af dig selv med rosensaks og hækkeklipper.
Undlad at hakke spaden og andre redskaber i dine fødder.
Undlad at anvende motorsav uden sikkerhedsudstyr.
Undlad at anbringe rive og andet, så du slår dig selv for panden, hvis du kommer til at træde på enden.
Undlad at falde på hovedet med en rosensaks, så den går op igennem næsen og skal opereres ud ( ja, der er mange ting at huske på. ).
Andre eksempler.?
Ja masser.
Men undlad f.eks. også at stikke planter og alt muligt andet i øjnene på dig selv.
Jeg havde et dumt og skræmmende uheld i går, og det er endda tredje gang. Jeg ville lige bukke mig ned og flytte en gren, men der stod nogle visne planter og stak op. Normalt er det ligegyldigt, men ser man på sådan en stage, og man kun ser enden af den, fordi den peger direkte imod øjet, så er den meget nem at overse, hvis man er lidt for hurtig.
I går var jeg så hurtig, at jeg efterfølgende måtte trække den brækkede stage ud af øjet, fordi den havde kilet sig ind imellem øjeæblet og hulningen.
I dag er jeg bare så lykkelig for, at jeg stadig kan se med begge øjne.
De andre to gange har det været i forbindelse med træfældning og klipning af grene.
Om det er mig, der har særlige evner til at få en pind i øjet, eller om det er meget almindeligt, ved jeg ikke.?
Nej, jeg tror nok ikke, at en pind i øret hjælper med at undgå en pind i øjet. ;-)
Skrevet af: Tine Horsum, 23. august 2018 kl. 19.20
STIGER! De skal stå meget godt fast- i våd jord evt på fliser/brædder- eller få nogen til at holde ved. Brug ikke motorsav medmindre, du har forstand på dem- og benytter sikkerhedsudstyr.
Fæld ikke træer selv- medmindre, du har lært det. Ikke alene kan du selv komme til skade, du kan også smadre dit eget/naboens hus/garage mv.
Men hvis dit træ falder i en storm og smadrer naboens hus, så er det mærkeligt nok naboens forsikring, der dækker. Det synes jeg er mærkeligt, da vi i sin tid gav 17.000 kr for at få pillet et kastanjetræ ned, så det ikke væltede i en storm.
Og: Brug sikkerhedsudstyr i haven, solide handsker godt fodtøj mv. Brug også *skarpe* redskaber, og se dig for.
Med havetraktorer: Pas på med skrånende arealer, hvis dyret vælter, kan man slå sig ihjel.
Og nu til segl/leer mv: Brug handsker, godt fodtøj- og vær sikker på, at der ikke er børn/husdyr i nærheden. Redskaber bør hænges op i fx et træ, når man holder pauser. Husk at få dem ned igen (Jeg glemte engang en rive- og efter tre år, var den ligesom ikke så god mere... :-D ).
Men brug solide handsker. Jeg var engang ved at amputere spidsen af min pegefinger med et nyslebet segl... Pga handsker fik jeg dog mere klippet en negl!)
Ja, og pas på ryggen, brug tøj, der dækker ned over lænden- og lad være med at tro, at man kan grave og ordne haven på to sølle fridage.
Lidt men tit er bedre!
Kun en tåbe frygter ikke haven. ;-)
Mvh
Tine- jeg har dog aldrig klippet mine fødder med plænetæskeren. Men ondt i ryggen- jo!
Skrevet af: Tine Horsum, 23. august 2018 kl. 19.26
PS: Jeg fik for et par år siden svirpet mig selv i øjet af en birkekvist med knop. Det gjorde ret ondt, da jeg havde ridset øjenlåget på indersiden. AV, av, av!
Men begge overlevede! Nu om stunder er det værste vist, at jeg river mig på brombær (ligner en, der har slåsset med 10 vilde katte i en sæk)- eller er brændenældeoffer. (Det skulle være godt mod gigt!).
Mvh
Tine
Skrevet af: Claus K Madsen, 23. august 2018 kl. 20.58
God bedring Jakob. Det lyder da modbydeligt....
Skrevet af: Jakob B., 23. august 2018 kl. 23.24
@Tine Andersen
Tak for flere gode remindere.
Jeg ved da heller ikke, hvordan jeg kunne glemme stiger.
Min onkel faldt for få år siden ned af en stige og brækkede ryggen.
Ja, forsikringsregler kan være underlige. Det betragtes sikkert som et hændeligt uheld, når det er vinden, men der er jo nok heller ingen, der fælder et træ ned over naboens hus med vilje.
@Claus K Madsen
Tak for din omsorg.
Oplevelsen var ligeså modbydelig, som du nok forestiller dig. Men det gik hurtigt, og skaden er heldigvis ikke så stor. Jeg mærker ikke meget til det, og rødmen er aftagende, så jeg forventer at faren er drevet over. :-)
Her en aktuel tråd mere om sikkerhed i haven:
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/19238.html
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2018 kl. 9.15
Overbelastning? Dovenskab?
Brug hellere 2 stk. 5 liters vandkander i stedet for 1 stk. 10 l vandkande. Det giver en bedre vægtfordeling og belaster ikke kroppen ensidig.
Stærke mænd kan måske klare to stk. 10 liters vandkander. Det troede jeg også at jeg kunne :-).
Ingeborg
Skrevet af: Kristian Pedersen, 24. august 2018 kl. 12.24
Synes tippet fra Ingeborg er kanon - især det her med at løfte lidt "lettere" og så gå dén ekstra gang, end at skulle nå det hele på den halve tid.
Mit problem er min ryg - jeg kan tydeligt mærke, hvis jeg bliver for overmodig og tager (for blot at tage udgangspunkt i dit eksempel igen) 10 L i stedet for at gå 2 gange med 5 L.
Rygproblemer er noget af det, jeg nok skal passe mest på med ift "ulykker i haven", hvis det altså hører ind under den kategori...
Hvad gør i egentlig ift. ryggen? Jeg ved jo, at det handler meget om ens kropsholdning, men når man går og vander blomsterne i haven, så er det altså svært at bibeholde den gode kropsholdning - og jeg tror egentlig, at det er her, hvor tråden "knækker" for mig...
Jeg har læst i en anden tråd her på Havenyt.dk samt lidt andre steder, at man kan overveje en såkaldt "holdningskorrigerende" trøje - mener man i Danmark har 2 store forhandlere, Anodyn.dk (mener jeg det hedder, ellers er det med e til sidst) og www.myposture.dk/ - tror begge er danske virksomheder, men er det virkelig noget, der virker? Måske jeg er heldig, at I har nogle erfaringer med dem..
For så at vende tilbage til trådens egentlig spørgsmål; jeg har desværre lavet fejlen med riven en gang. Et ordentligt gok i nødden - heldigvis ikke værre end det, men nøj det skal man passe på med!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2018 kl. 12.52
Hej Kristian
“Af skade bliver man klog” hedder der vist. Der burde være en præmie til det havemennesker, som ikke har prøvet et gok i nøden med riveskaftet.
Med hensyn til de 5 l kander kan man udmærket gå med en kande i hver hånd. Det fordeler og halverer vægten til hver arm og man kan skåne ryggen, idet man med 10 liter i een hånd ikke kan holde ryggen lige.
Iøvrigt skåner jeg ryggen ved at lave meget arbejde liggende på knæ på min knæskammel. Den har støtte i siderne, når man skal op igen.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 27. august 2018 kl. 19.18
I øvrigt:
PAS PÅ hvepseboer, når du klipper hegn og hæk- nu.
Ego sidder her og ligner et offer for husspetakler!
Ikke fordi, jeg selv har klippet (jeg havde da overvejet det, nu jeg ikke vil få hedeslag/solstik), men min landmandsnobo syntes lige, at han ville klippe græs mv på sin side af skellet og tæske det i højden med en anden type klipper. (Jeg kender ikke navnet på redskabet), og da de allerede har lemlæstet mit bøgetræ, (det er døende) samt haft problemer med, at respektere min skelpæl, så hjernede jeg ud for at tjekke massakren.
AVSA! Ved det sted, hvor der vokser en særdeles tornet art vildrose, bemærkede jeg godt nok en vis aktivitet, men dels kiggede jeg mere efter monsterklippemaskinen- og dels troede jeg, det var fluer... (Dem er der mange af i år).
Lige indtil det stak, og så løb jeg som en hare, og det stak videre i ansigtet og panden, jeg drejede 90 grader ind i haven og snublede, der sad en hveps i mit hår, som jeg da fik væk.
På benene- avavav.
Nå resultatet var "kun" fire stik. Men de gjorde nu alligevel meget ondt.
Det værste sad i liniearmbåndet på venstre håndled (tydelig hvid cirkel med rød midte), så et i underarmens yderside over albuen, så eet i højre tinding.
Og det, der får mig til at ligne en, der har fået tæv? Det sidder under øjenbrynet på venstre øjne, og det er hævet endnu her 4 dage efter...
Da jeg er allergisk for en del, så brugte jeg tid på at undersøge ting om hvepsestik, og da jeg efter 5 timer ikke var faldet om med anafylaktisk chock, så konkluderede jeg, at jeg ikke er allergisk overfor hvepsestik. (jeg havde taget en allergipille).
Bortset fra- de stukne steder klør ad Pommeren til.
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2018 kl. 19.30
Øv, jeg føler med dig. Har indtil videre klaret mig med 1 h rpsestik på lillefingeren for nogle uger siden. Brodden kom ud og jeg smed, hvad jeg havde i hænderne og sugede alt hvad jeg kunne. (Ingen metode du kunne bruge Tine). Selvfølgelig var “insektbidsugeren” ikke der, hvor den skulle være, men da jeg fandt den, kom den i brug. Det var i grunden en mærkelig oplevelse. Det stikker og svier ad Pommern til. Derefter blev fingeren kridhvid og begyndte så at vokse til dobbelt størrelse. Efterhånden forsvandt svien og næste dag var fingeren bortset fra den lille røde prik ok igen, indtil jeg fik fingeren i vand, så begyndte svien igen .... og det i flere dage efter.
Det kunne være sjovt at høre, hvordan i andre reagerer på hvepsestik.
Ingeborg
Ps. Har ondt af dig Tine, men det hjælper jo ikke!
Skrevet af: Tine Horsum, 27. august 2018 kl. 19.57
Hvis der er en brod, er det et bistik. Der skal man fjerne brodden, men passe meget på med ikke at få klermt enden af brodden, for der sidder en giftsæk, der fortsat vil pumpe gift ud.
Bier har en ru brod, der bliver siddende (og bien dør af, at den bliver revet ud).
Hvepse har en glat brod, og kan fortsætte med at stikke, dog med en noget lavere giftdosis.
MEN: Begge arter udsender et feromon (dufthormon), når de stikker, og det vil tilkalde andre artsfæller, der så også vil stikke!
Derfor skal se at komme væk- især med hvepse. Det anbefales at man vasker stikkene med vand og sæbe, bruger insektsuger og ellers kan man komme is på.
Desværre havde jeg ikke lige isterninger, nu er det jo køligt. Men de hjælper.
Hos mig sved det, så bankede det (som når man har betændelse i noget), så sved det igen.
Men mit venstre håndled gjorde meget ondt, som om jeg havde forstuvet det, og det kunne jo også være sket, da jeg faldt.
Men begrænset hævelse, og kun rødmen efter stikkene. Nu efter 4 dage ingen rødmen, men det kløer!
Også øjet, der fortsat er lidt hævet.
Tak, for medlidenhed og gode tanker Ingeborg! (Y)
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.