Skrevet af: Kim Norrgren, 10. august 2018 kl. 21.35
Jeg har en "meget" stor græsplæne, vs +2500kvm. Jeg er træt af havetraktorer som støjer, forurener og jævnligt går itu. Så jeg tænker på at købe en robot klipper. Men så står det at de kan klare op til 300m2, 800m2 osv. Mit spørgsmål, hvad er det som begrænser dem til at efter opladninger at fortsætte med at klippe forbi 300, 800m2 osv.
Er der nogen som kan forklare mig de tekniske udfordringer.
Tak. Plænen er p t helt gul og havetraktoren står i laden og slapper af.
Kim Norrgren
Skrevet af: Tom Andersen, 11. august 2018 kl. 9.02
De kører randomiseret over arealet og derfor kræver det en vis køretid før hele arealet statistisk set har fået en tur. Køretiden er begrænset af batterikapaciteten og derfor begrænsningen. Forestiller mig at en for stor plæne i forhold til kapaciteten fremstår lidt mindre pæn, mens en alt for stor plæne vil blive så vild visse steder, at robotten går i stå/ ikke kan forcere de vilde totter.
Skrevet af: Ayoe B. P., 11. august 2018 kl. 19.43
Jeg har jævnligt set, at folk har delt plænen op i mindre stykker og flytter robotten efter det, sådan at de "græsser et døgn eller to på hvert felt. Men en så stor plæne vil uden tvivl kræve 3-4 robotter, for at blive holdt nede - specielt i et vådt år som sidste år. ;)
I såfald ville jeg nok selv vælge at lave nogle træ- eller buskbeplantninger (evt. blomstrende), så græsarealet blev minimeret.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.