Forum

Flerårig blomstereng

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leon Ø., 8. august 2018 kl. 19.33

Jeg har købt mig en stor grund, og havde egelig planer og en del af grunden "bare" skulle stå som blomstereng, men når jeg kigger på frø ser det udtil det næsten kun er 1 og 2 årige blomster. Ideen til en eng opstod fordi jeg ikke vil kunne nå at holde hele grunden som en græsplæne. Så spørgsmålet er kan man lave en flerårig blomster eng, som jeg bare kan klippe ned 1-2 gange om året, også eller bare kunne passe sig selv?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. august 2018 kl. 21.15

Umiddelbart så plejer 1 og 2-årige blomster at så sig selv igen. Men en blomstereng bør jo nok slås en gang om året i sensommeren, tidlige efterår.... og så bør man fjerne afklippet, så man egentlig udpiner jorden. Det giver flere arter vilde blomster over tid - til stor glæde for sommerfugle, vilde bier og andre insekter. ;)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2018 kl. 23.47

Hvad er der i forvejen?
Måske behøver du slet ikke at så noget. Hvis arealet allerede har ligget hen i nogle år kan det være bedre arbejde med det eksisterende. På den måde kan du få en autentisk blomstereng med områdets egen flora i stedet for en "kit"-eng.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leon Ø., 9. august 2018 kl. 21.54

@Ayoe: Det lyder spændende, men er det nok til at det ikke bare bliver tidsler og græs?
@Claus: Lige nu er det en stubmark, så der skal nok gøres et eller andet.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2018 kl. 23.07

Ja, det er selvfølgelig ikke det bedste udgangspunkt men der vil jo komme planter selvom du ikke gør noget. Alternativerne som jeg ser det er:

1) Køb en frøblanding og så ud. Blot som et eksempel kan du se på blandingerne her: www.froehandel.dk/butik/eng-og-vildblomsterblandinger/ Der er også mange andre leverandører og jeg anbefaler ikke nogen bestemt. Fordelen er at du hurtigt får en masse blomster. Ulempen er at du ikke får en naturlig eng i botanisk forstand.
Jeg har boet i et område hvor sådan en blanding var sået ud på en del udstykninger som var kommet til at ligge hen. Her var f.eks. masser af blodkløver, en art som slet ikke er hjemmehørende, masser af hvid stenkløver som bliver mandshøj osv. Altså masser af blomster, men ikke nogen eng efter mine begreber.

2) Du kan lade helt være med at så noget. Så vil du opleve at området sår sig selv til og floraen vil ændre sig hver sæson i en årrække frem. De første år vil det være "pionerarter" som spreder sig med vinden og får fat over alt. Langsomt får andre arter fat og udkonkurrerer pionererne på den lange bane. Hvis du samtidig slår det en gang om året og fjerner høet eller arrangerer afgræsning så jorden udpines, så får du med tiden en eng eller et overdrev alt efter fugtighed. Processen er længere, men slutresultatet er mere autentisk.

3) Du kan gør som 2, men hjælpe naturen lidt på vej ved at udvalgte arter spredt på arealet.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. august 2018 kl. 14.03

Altså, jeg har også haft blomsterenge drømmen, men mange af flotte blomster tvives på overdrev, dvs tørt og næringsfattige arealer.

Jeg har forsøgt at slå og fjerne afklippet (jævnligt i flere år med plænetæskeren og græsopsamlingsbeholder) flittigt. Hvad jeg får op er brombær, stor nælde, guldnælde og tidsler. Der er simpelthen for meget kvælstof i luften fra de omgivende marker til, at det er muligt at udsulte udvalgte dele af min have til blomstereng. Pt har jeg dog selvsåede cikorier, og de bredbladede vejbred er erstattet af lancetbladede.

Men så kan man jo vælge en anden strategi! Mit bedste bed var morgenfruer! Og så er der jo bevist at vælge fx storblomstrede tidselarter, løgplanter og krydderurter. Mange krydderurter er gode insektplanter- men igen, de vil gerne have det tørt og næringsfattigt.
Pastinak, artiskok og Løvstikke er også gode! (Også til mad).

Mvh
Tine- på det ellers frodige (overgødede Nordfyn).

Nyt svar til emnet »Flerårig blomstereng«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flerårig blomstereng

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider