Forum

Hvilke træer bukker underi tørken?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2018 kl. 9.26

For ikke så længe siden læste jeg en artikel om at planter ikke kan blive solbrændte, på grund af en kemisk reaktion.
Det synes jeg ikke passer med mine iagttagelser. jeg klipper mit Gingko træ ret drastisk tilbage hvert år og i normale år forbliver også de underliggende blade, som kommer øverst efter klipningen ved med at være grønne. I år blev de blege straks efter klipningen.
I dag har jeg lagt mærke til at mit store hjertetræ, som jeg vander kraftigt 1 gang om ugen i denne tid, har svedne blade mod syøstsiden. Træet er mere end 20 år gammelt.
Nogle Hostaer har det heller ikke for godt.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. august 2018 kl. 18.48

Måske ser vi først næste forår, hvilke træer der er blevet så svækkede af dette års tørke, at de dør?
Selvom de måske klarer vinteren, er det jo ikke sikkert at de har kræfter nok til at komme rigtigt igen.,

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. august 2018 kl. 11.34

Paradisæblerne - bl.a. malus braendkjaer - har det hårdt. Begyndende gule blade på trods af frugterne er usædvanlig små. Yngre frugttræer ligeså mens kvæderne har det fint. Men frugterne bliver små iår.
Taks- og thuja har det indtil videre fint. Også dem der er plantet for 5- 6 år siden.
Fignerne har det fortræffeligt.
Gran- og fyrretræer er blevet tynde i nålene. Hvor de andre år har været massive "uigennemsigtige" kan man se himlen mellem grenene iår. Men de er store (17-20m.) og klarer sig vel.
Ahorn har det også nogenlunde ligesom det høje birketræ.
Kun nogle få ca. 1½ m. høje frugttræer er jeg lidt bekymret for.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2018 kl. 13.02

Jeg kan være bekymret for at mange store træer bliver knapt så godt forankrede i jorden og at vi får et større stormfald. især er det træerne langs veje og på motorvejsskrænter som knne være i fare. også træer på skrænter mod havet, især ved stejle kyster.
her i haven fortsætter jeg med at vande kostbare træer og buske. jeg tror ikke at det kan redde ret meget, hvis man ikke er startet med vanding før nu. Mit areal med høje træer mod syd har givet god skygge og her er græsset stadigvæk grønt så langt skyggen rækker også helt uden vanding.

I gebo

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2018 kl. 13.07

Filippa æbletræet har rigtig mange store og flotte æbler. jeg har raget rigtig mange æbler ned allerede, for vi kan slet ikke overkomme så mange æbler. Æblerne er allerede på nuværende tidspunkt meget sødere end normalt. Træet er gammelt, mos og lavbegroet og jeg ville have fældet det, hvis ikke det var for gyngens skyld, som både voksne børn, børnebørn og oldebørn har tradition for at skulle have en tur i, når de er på besøg.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. august 2018 kl. 15.34

@Ingeborg Hansen

Det handler nok mest om rodnet og jordbund.
Er det en forkert tommelfingerregel, at jo mere man beskærer toppen, jo mindre dyb bliver roden.?

Hos mig ( med mine jordforhold ) kan jeg hverken finde buske eller træer, som ser ud til at være truet på livet af tørke. De fleste ser nærmere bedre ud end normalt.

Jeg har tidligere år observeret, at kirsebær kan revne i vækstfasen, hvis der pludseligt kommer meget regn efter tørke.
Det gav mig nogle bekymringer i år, da tørken begyndte. Skulle jeg vande for at hjælpe med at skabe større bær og minimere chokket, når regnen kom.
Men jeg undlod at vande, og der kom ingen regn, men der blev alligevel fine kirsebær nærmest som aldrig før.

Om eller i hvor høj grad andre træer kan skades med pludselig vanding, ved jeg ikke. Men meget kunstvanding kan jo også medvirke til, at rødderne ikke søger langt nok nedad.

Angående dit æbletræ, så gør det helt ondt at se, at du skriver om at fælde det. Hvis bare mit var halvt så flot, så ville jeg nok udgive det på et postkort.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2018 kl. 17.20

til gengæld er det så vel ingen skrøne at planter og træer sætter ekstra energi på reproduktionen, hvis misvækst eller død truer?
Ingeborg, ægte bybarn.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. august 2018 kl. 10.08

Naturen er forunderlig. Jeg har f.eks. et blommetræ, som har opført sig sådan i 15 år. Det er i en sørgelig forfatning, men det giver stadig flere blommer, end jeg kan overkomme.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. august 2018 kl. 13.04

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. august 2018 kl. 15.24

Ældre løvtræer skulle være i risiko for pludselig at tabe grene, fordi misforholdet mellem fordampning og tilgængeligt vand i jorden, ødelægger saftspændingen i træet.
Selvom jeg bor midt mellem pænt mange ældre løvtræer, har jeg ikke observeret fænomenet. Har I andre?

ing.dk/artikel/aeldre-loevtraeer-taber-grene-under-toerken-213598

Nyt svar til emnet »Hvilke træer bukker underi tørken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilke træer bukker underi tørken?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider