Skrevet af: J. Hansen, 27. juli 2018 kl. 15.47
Hej jeg jeg har ny have ejer da jeg lige har fået mog kolonihave her i år. Jeg har ca.4 måneder siden købt en banan plante for hyggenskyld til haven, men efter at have læst div sider og indlæg for at finde ud af hvordan man passer den synes jeg det kunne være fedt at finde ud af hvilken jeg præcis står med? Synes den kunne ligne flere....ejerne kunne ikke mig hvilken.
Den har stået ude siden jeg har købt den og lavet virkelig mange skud som jeg har plantet over i krukker, det trives også rigtig godt, undtagen én.
Uanset hvor meget vand den/får drypper bladene ikke vand selvom jeg har læst mig til at så har den/de det godt.
Nogle der har bud?
Skrevet af: J. Hansen, 27. juli 2018 kl. 15.51
Ja kom i overskriften til at skrive bananpalme selv jeg ved det hedder banan plante har tilføjet endnu et billede
Skrevet af: Svend Høst, 27. juli 2018 kl. 16.37
Det er en musa basjoo , den mest hårdføre bananplante som stammer fra japan , i lune steder her i DK kan den plantes på friland , den vokser som en staude , visner væk om efteråret og skyder igen til foråret og bliver 3-4 meter høj.
Den vil aldrig give noget der bare ligner bananer . men den er meget dekorativ.
Skrevet af: J. Hansen, 31. juli 2018 kl. 18.11
Tak for svar, er du sikker eller Mere et gæt, da det var min første tanke, men da den store moderplante ikke har visnet ned de sidste par år og jeg synes jeg læser mig til musa basjoo skulle vokse hurtigere har jeg kigget på en del flere arter, samt synes blad formen på musa basjoo virker lidt spidset og mere aflange og dwarf Cavendish ligner mere?? Min er er bare en anelse mindre rillet på bladene og Cavendish er mindre hårdfør og min klare det ret så godt(men vejret er super jo), så var begyndt at overveje nogle af de andre arter da jeg synes det lignede en blanding af de to.
Moder planten måler 150cm
Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2018 kl. 19.07
Det er når den er plantet på friland at de visner ned om efteråret .
Skrevet af: Ole Nielsen, 1. august 2018 kl. 10.50
Jeg er ikke så sikker på, at det er en musa basjoo. Dem jeg har haft, har været mere slanke i "stammen", og de har vokset mellem 1 og 1,5 meter på en sommer. Der findes mere end 1.000 forskellige pananplanter, og mange af dem ligner hinanden, så jeg tør ikke byde på, hvad det er for en.
Jeg har mange gange forsøgt, at overvintre en musa basjoo udendørs, men det er kun lykkedes en gang. Alle andre gange er rhizomet (roden) rådnet i løbet af vinteren.
Det bedste, du kan gøre ved dine bananer til vinter, er, at opbevare dem frostfrit i et lyst og køligt rum. Uanset om det er musa basjoo, dwarf cavendish eller en helt tredie.
Skrevet af: J. Hansen, 2. august 2018 kl. 12.33
Ja det havde jeg også tænk lidt over at jeg synes på billeder min stamme ser tykkere ud, men var i tvivl om det bare var højden der snød.
Men tak for svar, uanset kommer den på plante hotel til vinter🙂
Skrevet af: Ole Nielsen, 3. august 2018 kl. 10.42
Det lyder som den rigtige løsning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.