Forum

Er Floramon ikke længere tilladt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 24. juli 2018 kl. 13.55

Er Floramon vækstfremmer til stiklinger ikke længere tilladt i Danmark?
Jeg har ikke kunne finde det i nogle webbutikker herhjemme?

I benægtende fald, er der nogen der ved hvor det kan købes?

På forhånd tak

Peter

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. juli 2018 kl. 14.11

Det er ikke nødvendigt med væksthormon for at få stiklinger til at slå rod.

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 24. juli 2018 kl. 14.42

Kære Lars

Det var ikke det jeg spurgte om.

Hvis det ikke opfattes som økologisk at benytte væksthormon, så kunne du jo oplyse det i stedet.

Med venlig hilsen

Peter

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 24. juli 2018 kl. 15.07

Floramon har været forbudt siden 1. juli 2017
middeldatabasen.dk/product.asp?productID=80020
Så Peter, du kan faktisk godt bruge Lars´ erfaring fra økologisk havedyrkning. :)

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 24. juli 2018 kl. 17.12

Jeg har set nogle bruge honning. Nogle med erfaring i det?
Mvh

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. juli 2018 kl. 17.21

Hmmm.... honning?

Det vil i såfald kun være for de antiseptiske egenskaber i honningen. Jeg er 99% sikker på, at det ikke har nogle hormonelle egenskaber der fremskynder rodudvikling. ;)

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juli 2018 kl. 17.47

Honning indeholder faktisk en hel del af plantehormonet abscisinsyre, men det er normalt et andet hormon (auxin) som bruges til roddanner.
En anden ting ved honning er, at der er en meget høj koncentration af sukkerstoffer i det. Det betyder om ikke andet at honningen vil påføre de nærmeste planteceller et osmotisk stress.
M.a.o. jeg kan ikke sige om det virker, men det er ikke helt utænkeligt.

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. juli 2018 kl. 18.07

@Claus

Spændende. Det var så den 1% der åbenbart "måske" får honning til at virke. ;)

Men fundet i Wiki:

"Abscisinsyre (forkortet: ABA) er kemisk set et sesquiterpen, der fungerer som et plantehormon, der styrer planternes vandhusholdning. Stoffet dannes i planten ud fra mevalonsyre i cellens cytoplasma, og der opstår især meget af det, når planten er i vandstress.

ABA spiller en central rolle i kontrollen med læbecellernes åbningsgrad. Det styrer transporten af stoffer fra bladet til nydannede frø og også dannelsen af protein i frø. Endelig kan stoffet fremkalde og befordre dvale hos frø og knopper."

.... så et væksthormon er det jo ikke. Derimod har du tydeligvis ret i det andet hormon (i Gyldendal - Den Store Danske):

"auxiner, plantevækststoffer (plantehormon), som inducerer eller fremskynder strækningsvækst i skudceller. Auxiner påvirker også celledeling, differentiering og krumning af planteorganer som følge af ensidig påvirkning af lys eller tyngdekraft. Det vigtigste endogene auxin er indoleddikesyre.

Syntetiske auxiner anvendes bl.a. til ukrudtsbekæmpelse, til at stimulere roddannelse på stiklinger, til at stimulere blomstring af ananas og til at inducere dannelse af frugt uden forudgående befrugtning.

I vævskultur kan auxiner sammen med et cytokininhormon inducere rod-, skud- eller kallusudvikling, afhængigt af forholdet mellem de to hormoner."

Cytokininer er det andet vigtige væksthormon (Wiki):

"Cytokinerne fremmer celledelingen og inducerer celler til at modnes for at danne organer. Cytokinerne er nødvendige i plantecellekulturer, idet cellerne ikke vil dele sig og vokse uden at de er tilstede. Cytokinerne indgår i en vekselvirkning med auxiner i plantecellekulturer på den måde, at et lavt forhold mellem auxin of cytokinin medfører skuddannelse, medens det modsatte medfører roddannelse. Cytokinerne hæmmer ældningen af plantedele, idet cytokinerne produceres i rødderne. Hvis en stængel skæres af, visner den hurtigt. Denne proces kan hæmmes ved at behandle den afskårne plantedel med cytokiner."

.... så nu er jeg også blevet lidt klogere idag. ;)

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2018 kl. 18.29

Jeg har hørt, at man kan danne hormonerne til rodudvikling i jorden omkring en stikling ved at sørge for spirende frø i jorden omkring stiklingen. Jeg aner ikke om der er hold i det, men helt skørt virker det da ikke eller?

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 24. juli 2018 kl. 19.24

@Tom

Det kan måske forklare hvorfor økologer uden dyr, bruger foderlupin-mel som gødning??? ;)

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juli 2018 kl. 20.04

@Tom, spirende frø danner især hormonet gibberellin, men også noget auxin så nej, det lyder ikke helt skørt.
Jeg synes det lyder lidt upraktisk med spirende frø sammen med stiklinger, men man kan selvfølgelig fremstille udtræk af plantemateriale som indeholder auxin eller andre plantehormoner.

Cytokinerne blev opdaget af nogle forskere som baksede med at dyrke planteceller i vævskultur. Efter (antager jeg) at have prøvet det meste nåede de til kokosmælk. Det virkede og man kunne så isolere cytokiner som den virksomme bestanddel.

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. juli 2018 kl. 21.38

@Tom og Claus.
Det skal prøves! Tænkt karse er velegnet p.gr.a. den lave vækst og det er let at fjerne.

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2018 kl. 23.19

Ja, det kunne være man skulle prøve det selv :) Som du siger Willy, så er der mange nemme spirer som kunne bruges enten sået i kassen/ potten med stiklinger eller man kunne udtrække stofferne fra en portion spirer og vande stiklingerne med udtrækket? Går ud fra, at hormonerne er vandopløselige.

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olesen, 25. juli 2018 kl. 8.25

Det anbefales også at bruge enderne af afskårne pilekviste til roddannelse på stiklinger.

Den simpleste auxin er indoleddikesyre - mere her.

en.wikipedia.org/wiki/Auxin

Cytokininerne virker sammen med auxiner - det forst opdagede auxin er indoleddikesyre.

En analog hertil er naphtyleddikesyre – Floramon.

Indoleddikesyre dannes I menneskeafføring under nedbrydning af aminosyren tryptofan.

Auxin-analoge - Floramon er nr. 2

en.wikipedia.org/wiki/Auxin#Synthetic_auxins

Om stavemåden

Plantestofferne staves cytokininer, ikke cytokiner.

Cytokiner er proteiner I menneskeceller.

Den danske wiki-artikel - citeret ovenfor - springer til stavemåden cytokin I 4. afsnit.

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2018 kl. 9.34

Tak for den info K. Olesen :)

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. juli 2018 kl. 10.25

@Claus

Apropros det der med kokosmælk - så tror jeg ikke man skal bruge det på dåse. Det har været opvarmet, så måske er hormonet blevet ødelagt. Tror man skal bruge væsken fra friske kokosnøder, men det er blot et gæt i såfald. ;)

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2018 kl. 12.44

Det er rigtigt Ayoe, men som haveejer kan jeg ikke rigtig komme på noget at bruge cytokininer til.

For at vende tilbage til honningen, så har jeg prøvet at grave lidt i det. Der er en artikel fra 1939 som omhandler emnet. Desværre kan jeg ikke få adgang til så meget som et resume. Jeg antager man har haft en eller anden grad af held med det, for ellers var det næppe blevet publiceret.
Artiklen er citeret 9 gange, men vist mest af oversigtsartikler.

Det tyder på andre eller ikke har kunne gentage forsøget eller at man simpelthen ikke har fået fulgt op på det.

Så fandt jeg også denne:
www.ctahr.hawaii.edu/uhmg/news/V21-honey-rooting-Firth.pdf
Den er tilsyneladende ikke publiceret i et videnskabeligt tidsskrift, men der beskrives et forsøg som egentlig ser rimelig fornuftigt ud. Her ser det faktisk ud til at honning har en positiv effekt.

Så jeg vil da sige, prøve det. Lav gerne nogle med og uden honning og lad os høre hvordan det går.

@K. Olesen. Tak for stavekontrol :-)

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. juli 2018 kl. 13.06

Jeg har i mange år brugt Honning blandet med Talkum som roddannermiddel, med god effekt på de fleste træagtige stiklinger. Henry G.

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2018 kl. 13.09

Interessant, men hvorfor talkum?

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. juli 2018 kl. 15.51

Hej Claus for mange år siden arbejdede jeg i et gartneri der lavede stedsegrønne blomstrende planter. Ejeren havde kontakt tik et laboratorium, der lavede et roddanner pulver som bestod af ca 98 % talkum derfor brugte jeg det. Hilsen Henry G.

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 26. juli 2018 kl. 16.39

Som jeg læser det så er der silicium i talkum.
Og jeg ved godt det er et indlæg fra en sælger.

Silicium er måske mere nødvendig for planten, end man hidtil har troet, måske et begrænsende næringsstof. Silicium indlejres i cellevæggene, gør cellerne stærkere og forbedrer gødningsoptagelsen. Desuden kan silicium være med til at øge modstanden mod svampe- og insektangreb, fortalte Steen Aarup.

Så det skal da prøves også.
Mvh

Mvh

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2018 kl. 17.00

Jeg tror altså bare talkummet har været en måde at fortynde aktivstoffet. Floramon indeholdt kun 1, 2 eller 4 g aktivstof pr kg (alt efter variant). Resten kunne meget vel have været talkum ud fra konsistensen.
Men meget spændende at du har gode erfaringer med honning. Det skal prøves.

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 26. juli 2018 kl. 17.14

Da talkum er fugt absorbernede så kan det vel virke lidt ligesom zerolite.
Mvh

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. juli 2018 kl. 17.27

Honning og talkum virker som to sjove størrelser at blande - jeg vil bruge opskriften fra den artikel Claus linkede til - vand og honning går fint sammen :)

I gemmerne fandt jeg en bøtte Floramon 30 gram købt ved "Materialisten", produceret af NOVOTRADE i Herlev, aktivstof Naphtyl-eddikesyre 1 0/00

Nej, man rydder ikke op hver dag :)

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. juli 2018 kl. 22.16

H. Christensen hvis du mener at jeg er sælger, bare fordi jeg skriver om mit brugbare roddannerpulver. Jeg er uddannet gartner, og var en af de 7 første der i DK tog medhjælperprøve indenfor gartnerfaget. Henry G.

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 27. juli 2018 kl. 6.48

Henry G
Det var ikke dig jeg hentyde til men den tekst jeg lage op fra Steen Aarup som er sælger ved et gødnings firma.
Mvh

Nyt svar til emnet »Er Floramon ikke længere tilladt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er Floramon ikke længere tilladt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider