Skrevet af: Sille, 19. april 2005 kl. 19.28
Vi har lige købt hus, og er for første gang blevet ejer af en have. Der har ikke været gjort noget ved haven de sidste mange år, så nu skal vi rigtig igang og jeg vil starte med græsplænen.
Først havde jeg tænkt mig at bruge jernvitrinol for at fjerne mosset, men efter at have læst om det her på sitet har jeg skiftet mening.
Jeg har fundet ud af hvad jeg skal gøre ved plænen: Den skal luftes, have kalk og gødning. Men i hvilken rækkefølge, og hvilke mærker/produkter anbefaler I?
Det bliver måske nødvendigt at "efterså" græsplænen, da der er en del mos. Skal det gøres her i foråret eller er det bedst at vente til efteråret?
Skrevet af: Thomas, 19. april 2005 kl. 23.30
Hej Sille
Den situation stod vi i den for fem år siden. Først prøvede vi med jernvitriol. Det gav nogle store sorte pletter men hjalp ganske rigtigt ikke i længden.
Vi har gødet to gange årligt med kunstgødning og et par gange kørt gennem græsset med en plænelufter.
Men det mest effektive er simpelthen at slå plænen jævnligt, helst med en cylinderklipper (kan anbefale Brills opladelige, hvis plænen ikke er alt for stor – køb evt. et ekstra batteri). Det har langsomt men sikkert fået mosset til at forsvinde fra store dele af plænen.
Hvis du eftersår, så køb de dyre, langsomtvoksende sorter, og gør det op til en periode, der ser ud til at blive våd. Vi har gjort det både forår og efterår, og det er gået udmærket begge gange.
Held og lykke.
Skrevet af: Holger Jensen, 11. maj 2005 kl. 19.29
Hej sille.
i begyndelsen af april,når det ser ud til regn eller det regner,giver du plænen en god gang alm.standard gødning,det tager mosset og der er ingen grund til at efterså,græsset gror hurtigt sammen.
når varmen kommer og græsset gror,så klip plænen,men de første gange skal den kun studses for at græsset kan udvikle et godt rodnet og dække bare pletter.
senere, klip den tit, det giver en dejlig plæne.
god sommer,hej.
Skrevet af: Flemming Jul Nielsen, 15. april 2006 kl. 13.39
Hvem kan fortælle mig hvordan man benytter Jernvitrinol.
Jeg har købt en lille dunk i Matas, men der kunne de ikke fortælle hvordan man anvender den.
Skal den blandes op i vand eller drysser man den ud over mosset, som når man sår græs?
Skrevet af: Erik Olesen, 24. april 2008 kl. 12.44
Vi har også en plæne med mos. Hos os er det p.g.a. mange skyggefulde træer – disse er nu beskåret eller fældet. Dette skulle incl. gødning hjælpe.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.