Forum

Fugt fra dybe jordlag?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 19.51

Jeg har atbejdet hen imod en nem aldersvenlig have og er ved at være i mål. Der er nu kun et par Annabelle hortensiaer som skal flyttes, fordi de forsvinder bag mine Rhododendron. De skal plantes et sted, hvor strudsefjerbregner tager overhånd.
Det problem er måske løst nu efter tørken, for bregnerne ser ud som på billedet også på det sted, hvor Annabelle skal plantes.
Jeg er dog alligevel imponeret over, hvor grønne og blomstrende mange af mine bede er. Flere billeder efterfølgende.
Hvor får alt det grønne "liv" fra. Er der til stadighed vand, der trænger op fra undergrunden, men ikke så højt at det når græsrødder?
Ingeborg

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 19.53

Og de stakkels bregner

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 19.55

Bregner først i maj

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 19.56

Den svedne græsplæne omgivet af grønne oaser

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 19.59

Utrolig blomstring i dag af The pink Fairy. Jeg klipper den meget tilbage hvert år. Det er nok den mest taknemmelige småblomstrende, selvrensende rose jeg kender.
Ingeborg

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 20.05

Og jo, jeg vander krukker, nu desværre med slange, så derfor har jeg sat dem sammen, dels i skygge under terassetaget og i hjørnet sætter jeg en parasol op, som skygger for krukkerne. Sidste år fik jeg den ide at sætte en række krukker med Sct.Hansurt foran terassevinduet, netop fordi de kan tåle at tørre ud ind imellem. Dem kan man gerne have mange af, og når det er tørt, som nu, er de fine.
Ingeborg

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 20.06

Under terassetagets skygge

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. juli 2018 kl. 20.47

Hvis man ser bort fra de mest udsatte sandjorde så er der vand at hente et par meter nede. Mange planter kan godt få rødder derned og hvis de samtidig er i stand til at økonomisere lidt med vandet, så holder de sig grønne.
Prøv at lægge mærke de græsplæner som ikke bliver luget, f.eks. på offentlige steder. Der ser man ofte fine grønne mælkebøtter i det afsvedne græs. Pga. af deres dybe pælerod naturligvis.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2018 kl. 20.58

Der er desuden stor forskel på forskellige jordes evne til at opbevare vand.
Ler og meget humus holder på vandet, mens sand sender vandet videre til grundvandet.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 22.10

Ja, Lars. I en tørkesituation er det virkeligt fint med lerjord. Den meget våde vinter er vi sikkert også mange der har gavn af nu.
Ingeborg

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 22.13

Mine store krukker er alle flytbare i kraft af store møbelhjul. Ikke de tynde plasthjul som er under mange billige "rulleplatforme". De exer for et godt ord .
Ingeborg

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2018 kl. 8.24

Vil det sige at planternes rødder "snuser" sig til den dybere liggende fugtighed og skynder sig at sende rødder derned? Vil det også betyde at disse rødder på et tidspunkt kommer til at soppe i vand, hvorved nogle planter overvandes og går ud?

Ingeborg.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. juli 2018 kl. 11.15

Rodsystemets udformning er i høj grad genetisk bestemt. Der skal virkelig meget til for at f.eks. en mælkebøtte ikke sender en pælerod nedad mod kineserne.
Til en hvis grad kan tørke få nogle planter til at søge dybere. Hvis den kommer så langsomt at væksten ikke går helt i stå.

Uanset, så planterne nok klare vand senere blot de højtliggende rødder ikke er under vand. Dvs. evt. tilpasning til tørken vil ikke få følger for overlevelsen senere.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. juli 2018 kl. 11.54

Rødderne trækker ned efterhånden som overfladen bliver tør.
Det er derfor man skal grundvande sjældent, og ikke sjatvande ustandselig.

Nyt svar til emnet »Fugt fra dybe jordlag?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fugt fra dybe jordlag?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider