Forum

Kvæle naboens ukrudt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2018 kl. 11.16

Vi har ikke nogen egentlig hæk mod naboen. Han har store hasseltræer 1 meter fra skellet og vi har diverse prydbuske 2-3 m fra skellet.

Huset er udlejet og baghaven (300 m2) mod vores grund har ikke være dyrket i 12-15 år. Desværre breder grundens skvalderkål sig også til vores grund langs skellet.

Derfor lægger jeg nu kvas, hækafklip m.m. I en strimmel langs skellet for at holde naboens ukrudt ude. Er det en god ide? Lovlig?
Vi kan jo ikke se det.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 22. juni 2018 kl. 18.43

Hej Ingeborg,
Jeg havde tidligere samme problem med naboens skvadderkål.
Jeg gravede en rende i skellet på 30-40 cm dybde og isatte en svær sort plastfolie i skellinien. Med gravearbejdet fik jeg mange af kålens udløbsrødder fjernet. Til sidst, da jeg havde dækket renden igen, skar jeg overskydende plast ca 1 cm over jordoverfladen,
Nu kunne jeg bekæmpe kålen på min side af plastfolien.
Systemet har fungeret og jeg nyder synet af skvadderkålen hos naboen. Det er en frodig og flot plante. Navnlig i blomstrings perioden.
Jeg bruger metoden med nedgravet sort plast i cirkler mange steder i haven, enten for at holde rødder ude (skræpper) eller inde (snebær, aggressive roser på egn rod).
Hilsen Jens

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2018 kl. 18.53

Tak for et godt råd. De#værre er bunden på min side dækket med lavtvoksende efeu og liljekonvaller. Det vil ikke være muligt at grave der. Jeg har prøvet, men hasseltræerne har for mange rødder. For udseendets skyld bekymrer mit "affald" mig ikke. Buskene skærmer godt for det og jeg kan heller ikke se ind på nabogrunden. Alt andet i naboens have bliver passet, men baghaven orker de vist ikke. Grundene er også store, så det har jeg forståelse for. Gider bare ikke skvalderkål og padderokker.
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. juni 2018 kl. 19.18

Man har ikke pligt til at holde ukrudt på egen grund - Bjørneklo undtaget, da den skal fjernes også af ens nabo.
Det er desværre (da jeg var erhvervsaktiv landinspektør ville jeg måske sige heldigvis) ikke muligt at lægge restriktioner på naboejendomme med hensyn til bevoksning i en fornuftig størrelse.
Der er en del grundejerforeninger, der pålægger grundejerne at holde deres ukrudt i ave (det hedder noget andet i tingbogen), men det er frøukrudt, det er møntet på. Rodukrudt må man bekæmpe i skellet.

Her bekæmper både jeg og min nabo ukrudtet fra "naboen". Det gror i hækken, hvor ingen af os rigtigt kan komme til.

Nyt svar til emnet »Kvæle naboens ukrudt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kvæle naboens ukrudt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider