Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2018 kl. 18.26
Det er nok ikke særlig smart at klippe hæk eller beskære andre planter, før vi får en god gang regn, mener jeg.
Vi har diskuteret det frem og tilbage og nogle mener at det er lige meget, fordi planterne slipper for at bruge krudt på en masse grønt, mens andre mener at sårene fra klipningen tapper for vand.
Hvad er rigtigt?
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. juni 2018 kl. 21.51
Du kan reducere fordampningen fra planten ved at klippe. Sårene fordamper intet, det gør blade og nåle.
Anne Marie
Skrevet af: Tine Horsum, 5. juni 2018 kl. 1.28
Nu synes jeg ikke, at man bør klippe fx hæk før godt hen i juli. Så de små fugle får fred til at ruge færdig.
Men- jeg vander udvalgte planter (roser, krukkeplanter, lidt insektplanter/krydderurter og ret nyplantede frugttræer). De får en 10 liter om aftenenen. Det varierer lidt. Men nu er jeg nødsagtet til at vande fra hanen fremfor med regnvand, så det sparer jeg på!
Beskæring kan foregå i JASO- altså de måneder af året.
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juni 2018 kl. 8.57
Man kan vist ikke skære alle planter og træer over een kam. Store stedsegrønne Kristjørn, kirsebærlaurbær, buksbom spiraler og kugler og andre buske som jeg formklipper, trænger voldsomt til st komme af med "pelsen" . Iøvrigt er jeg nødt til at klippe omtrent 175 m hæk af liguster og lærk, og det kan jeg ikke nå i løbet af kort tid, hvis det skal vente til juli måned. Jeg ved ikke, hvor mange kuld fuglene kan nå at ruge ud i denne varme. De første unger er jo flyvefærdige eller har forladt reden.
Jeg fylder fuglebad og flere fade med vand 3-4 gange om dagen.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2018 kl. 19.11
Hej Anne-Marie
Jeg troede at planterne ville blive ved med at ville forsyne de afklippede grene og blade med vand, så vandet løb ud af sårene i stedet for. Hvor ved planten fra at det er omsonst at bruge krudt på det?
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.