Forum

Klorvand fra poolen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Mouritsen, 29. maj 2018 kl. 9.05

Vi er interesseret i en bæredygtig løsning på børnenes swimmingpool. Hvis der altså findes sådan en løsning. Det er et basin med 10.000 liter vand. Vi er klar over, at der må gøres noget for at modvirke bakterier.

Forgæves har vi forsøgt at finde alternativer til klor på nettet, i byggemarkeder m.v., men må konkludere, at rigtig mange liter klorvand må ende i Danmarks haver hen over sommeren … Kan det mon være et problem?

Findes der overhovedet løsninger uden brug af klor (og anden kemi), som vel helst ikke skal ende i jorden? Er "aktiv ilt" en mulighed?

Efter brug vil vi gerne kunne genanvende vandet til fx havevanding …

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. maj 2018 kl. 9.46

Man kan bruge et sandfilter (evt. med indbygget aktivt kul) og UV-lys i stedet for. Begge dele kræver dog strøm til pumpe og UV-pære. ;)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. maj 2018 kl. 23.10

Og iøvrigt, så bliver klor efterhånden bundet op i andre langt mindre ubehagelige former. Det er derfor man er nød til løbende at tilsætte klor til badevandet.

Jeg har iøvrigt haft et 28.000 liters bassin, der revnede det sidste år vi havde det. Det slog næsten mit kirsebærtræ ihjel fordi det var midt på sæsonen og derfor med frisk klor i. Men ellers tømte vi det hvert efterår ud på plænen, efter ikke at have tilsat klor i 1½-2 måneder forinden, og vi havde ikke problemer med planter eller lign. Og hvert tidlige forår fandt vi salamander i og ved det, så det har øjensynligt ikke skadet dem heller.

Jeg har dog kun let sandjord, så er ikke sikker på hvordan poolvand og lerjord håndterer det.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. maj 2018 kl. 12.54

Hej Ole
Klorvandet giver anledning til dannelse af nogle organiske klorforbindelser, dels i vandet alt efter hvor beskidt det er, dels i jorden alt efter hvor meget klor der er tilbage.

I det omfang man kan generalisere over kemiske forbindelser, så er organiske klorforbindelser miljøskadelige og persistente, så det er bestemt en relevant bekymring du har, selvom mængderne selvfølgelig er meget små.

En mulighed kunne være at behandle vandet med aktivt kul inden det hældes ud. Kullet vil dels reducere kloret til ufarligt klorid, dels adsorbere de organiske klorforbindelser der måtte være dannet.

Jeg ved ikke om der findes et produkt specielt til formålet. I laboratorier bruger man aktivt kul i en form der minder om teposer til lignende formål.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. maj 2018 kl. 21.30

Er det dårlig tone, hvis jeg skriver, at jeg ikke forstår, at nogen vil opstille et stort dyrt fælles badekar med muligt miljøskadeligt og sygdomsfremkaldende numsevand.?

Lidt tynd mave er måske ikke så slemt, men f.eks. ørebetændelse kan være en grim omgang og give varige men.

Et lille bad uden klor, som fyldes, bruges og tømmes samme dag er måske bedre.
Om der er anvendt hormonforstyrrende stoffer til blødgøring af et bassin i plastik, skal jeg ikke kunne sige. Men det vil bestemt ikke forbavse mig.

Vandforbruget burde nok ikke være et større problem, men er det alligevel mange steder, fordi den danske undergrund er forurenet, så rent vand er blevet en mangelvare.

nyheder.tv2.dk/article.php/id-70501177%3As
"Hudinfektioner og opkast
Bakterierne i poolen kan typisk være skyld i hudinfektioner, mellemørebetændelse og øreflåd, mave- og tarminfektion med diarre og opkast.
En undersøgelse fra amerikanske Center for Disease Control and Prevention (CDC), der har været ude og tage prøver af badevand, viste tilbage i maj i år, at mere end halvdelen (58 procent, red.) af de 161 testede swimming pools ifølge forskerne var forurenede med bakterier fra afføring.
Forureningen var så slem, at det ikke var hensigtsmæssigt at indtage vandet."

ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article4392805.ece
"Faktisk står det så slemt til flere steder, at det kan være direkte sundhedsskadeligt at hoppe i vandet og tage sig en dukkert. Vandet i bassinerne bliver i en engelsk undersøgelse sammenlignet med vandet i et toilet.
Det er det britiske magasin Which?, der har tjekket badevandet. 80 pools på Mallorca og Korfu er blevet undersøgt – og resultatet er direkte ulækkert.
En fjerdedel af bassinerne var så forurenede, at de udgjorde en sundhedsfare, 29 bassiner havde potentiale til at blive direkte farlige, og i syv pools havde man forsøgt at dræbe bakterierne med så meget klor, at der var fare for hud- og øjenskader."

www.aabenraa.dk/media/435001/4456537E29.PDF
"Klorholdigt vand fra pools må ikke ledes til nedsivningsanlæg. Vandet skal i stedet udledes på jordover fladen efter tilladelse fra Aabenraa Kommune, hvilket tidligst bør ske en måned efter seneste tilsætning af klor. Alternativt skal det ledes til Arwos spildevandssystem, efter tilladelse fra Aabenraa Kommune."

www.lav-det-selv.dk/forum/aft/152054
"Du skal lade det stå i en måned (så er kloren væk) og så skal du ikke bruge det som havevanding. Vandet indeholder stoffer som du ikke ønsker at have rundt i din have. Sidst jeg talte med embedslægerne, Midtjylland kaldte de det for noget værre griseri at vande have med brugt badevand.
Jeg ved at miljøstyrelsen mener at det kan anvendes rundt i haven, men jeg sætter nu min lid til en lægefaglig udtalelse."

www.herlev.dk/borger/vand-og-kloak/regnvand/tomning-af-store-badebassiner
"Badevandet skal i spildevandskloakken, hvis der er anvendt klor, ellers kan det bruges til havevanding."

Nyt svar til emnet »Klorvand fra poolen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klorvand fra poolen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider