Forum

Hvad er det lige det her er

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristian Jakobsen, 15. maj 2018 kl. 19.38

Vi har for nyligt købt nyt hus, og der er nogle planter som er beygndt og brede sig »meget« ud i græsset. Er der nogen der kan hjælp mig til at finde ud af hvad det er og hvordan man bekæmper det?

Det ser ud som om det er rod skud men er ikke sikker.

Mvh Kristian

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Jakobsen, 15. maj 2018 kl. 19.38

Der er lige et billede mere

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 16. maj 2018 kl. 13.15

Jeg vil gætte på syren.
Mvh

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 16. maj 2018 kl. 13.39

Det ligner absolut ikke syren - men jeg er heller ikke 100% sikker på, om det evt. kan være en form for fredløs? De har dog mange forskellige bladformer, men nogen af dem kan passe med voksemåden.

Med hjertelig hilsen ;)

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 16. maj 2018 kl. 14.31

Det kunne ligne sæbeurt, Saponaria, med den agressive vokseform.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Jakobsen, 16. maj 2018 kl. 16.55

Tak for svarene indtil videre. Hvis det kan hjælpe yderligere er det lige et billede mere hvor man kan se spredning i græsplænen.

Mvh Kristian

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 16. maj 2018 kl. 18.28

Det er sæbeurt.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2018 kl. 20.26

Jeg har noget lignende, dog har de selvsået sig i nogle krukker (Og invaderet nogle uslåede steder i haven).. Mine dufter ikke, så jeg er landet på gederamsfamilien. (Nære slægtninge er dueurt, men den ynder det fugtigt) De laver rigeligt med rodskud!

Er din plænejord fugtig eller tør?

De er dog ret nemme at udrydde ved slåning, hvis de står "forkert".

Sæbeurt ved jeg ikke hvordan ser ud, eller hvor skulle komme fra i haven.

Men mine svaleurter blomstrer nu. :-) Og svalerne kom i dag. :-)

Mvh
Tine

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Jakobsen, 16. maj 2018 kl. 21.13

Hej, Der er fugtigt, der bliver vandet hver aften.

Der har tidligere været masser af moms, som vi har fjernet med en vertikalskærer for et par måneder siden. Vi har derefter sået græs, som er på vej op imellem de nye de grønne bæster. :)

Vi vander for at give det nye græs de bedste betingelser og for at græsse kan blive hurtigt tæt.

Mvh Kristian.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2018 kl. 23.11

Hvad er moms? (Udover det, man betaler)?
Jeg har tidligere i dag lært at "troldhekse" nordenfjords er ganske almindelige fandens mælkebøtter/løvetand. Så der kan man bare se! (Jeg holder nu meget af mælkebøtter, selvom de anses for slemt krudt. De er så smukke og gule.)

Men det her ligner mere gederams/dueurt- og når du vander plænen, vander du også krudtet.

Sådan er det.
Mvh
Tine

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2018 kl. 23.13

Åh aha: Mos!

Undskyld, der var lang ledning her!

Mvh
Tine

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 17. maj 2018 kl. 10.51

Jeg mener også, det er gederams ud fra billede af rodstængel.
En besværlig ukrudt at blive kvit, men er en meget smuk vild plante i blomst.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 17. maj 2018 kl. 16.31

Gederams har lancetformede blade, ikke spidst æggeformede som på billedet. Jeg syntes Sæbeurt er et meget godt bud - men det er selvfølgelig nemmere når der kommer blomst på.

Mvh Sofus

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Jakobsen, 17. maj 2018 kl. 19.36

Jeg vender tilbage når der er kommet blomst på. Men hælder selv til sæbeurt efter og have set en del billeder af planten.

Hvordan bliver man kvit med den, er træsslåning nok til at holde den nede

Mvh Kristian, og tak for de gode svar indtil videre

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. maj 2018 kl. 20.44

Jeg aner ikke hvordan roden på en brændende kærlighed (stauden altså) ser ud, men jeg synes bladene ligner, og også den vilde spredning.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. maj 2018 kl. 20.54

jah, nogen ørn til at lægge billeder ind, er jeg ikke. måske er der et ellers er der noget at slette ;)

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. maj 2018 kl. 22.33

@Anne

At brændende kærlighed skulle sprede sig aggressivt overrasker mig fordi vi lige har sat nogle, blandt andet ud fra denne liste:

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/1411.html

Men mon listen er troværdig, for jeg ser nu, at Tusindstråle og Høstanemone også står på listen og de formerer sig da ret voldsomt her hos os - Høstanemone ved udløbere og Tusindstråle ved frø. Der hvor vi har sat Brændende kærlighed er der ikke plads til spredning - så måske skulle vi flytte den allerede nu?

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. maj 2018 kl. 0.24

@Tom
Jamen måske kan det klares ved, inden frøsætning, eller inden disse modner, at være der med saksen. Jeg ved i hvert fald, at så har man ikke småplanter over hele haven, DET har man, hvis man ikke klipper.
Udløbere og høstanemone (den hvide er værst) vil jeg mene er ligeså slemt som hos brændende kærlighed (Lychnis)
Det er et usselt billede jeg har sat ind, 1. år var der en stængel og nu på 3 år skal den deles eller væk efter blomstring.
Den får masser af sol har god jord og læ, det er vel også medvirkende, gødning får den altså ikke. Men flot når den blomstrer, det er den.

Prøv at lade de nyplantede stå, du ser hurtigt om de er for meget hvor du har sat dem, og så til efteråret ved du måske allerede hvad noget af næste forårs havearbejde skal være ;)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. maj 2018 kl. 11.53

Jeg har Brændende kærlighed flere steder i haven. De breder sig efterhånden i omkreds, men ikke aggressivt. Har aldrig oplevet udløbere, eller at de sår sig selv. Derimod er der en ukrudtsplante som ligner den meget, og kommer op af jorden på samme tid.

Nyt svar til emnet »Hvad er det lige det her er«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad er det lige det her er

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider