Skrevet af: Kamran Ahmed, 14. maj 2018 kl. 12.15
Hi,
Jeg er på udkig efter kirsebærlaurbær som hæk. Pt har jeg bøg hæk hvor halvdelen af næsten døde. Derfor påtænker jeg udskifte allesammen til kirslaurbær.
Er der nogen som har erfaring med hæk fra bauhus. Ser på nedenstående. Er ikke sikker på, om bauhaus er det rette sted.
www.bauhaus.dk/kirsebaerlaurbaer-prufon-60-80-cm-min-10-stk.html
Et andet spørgsmål er om maj/juni måned ok til beplantning.
Er der noget forskel hvis man vælger i potte kontra klump? Eller det underordnet.
vh
Ahmed
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. maj 2018 kl. 22.44
Jeg ville vente for ellers kan du risikere at skulle vande rigtigt meget i sommer. Se på vejrudsigten i starten af august. Hvis ikke det er meget varmt og tørt kan du plante der. Ellers vent lidt længere.
Skrevet af: Lars Holt, 15. maj 2018 kl. 16.29
Hvis din bøgehæk er død, hvad får dig til at tro at kirsebærlaurbær skulle kunne klare det? Den er efter min erfaring mere vanskelig.
Skrevet af: Jan E, 15. maj 2018 kl. 20.13
Jeg vil også anbefale dig at vente til sen-sommer eller efterår.
Og så synes jeg du skal overveje at købe planterne som (mindre) barrods-planter.
De har et godt langt rodnet og er iøvrigt billigere. Har selv plantet et 60 meter hegn. De gror helt vildt hurtigt. Mener jeg gav 30 kr. pr. plante.
Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2018 kl. 20.47
Altså jeg plantede mine (for år tilbage) i maj, og de groede meget forskelligt op. De var købt ved det unævnelige hollandske firma, og jeg var enormt skuffet over, at toppen var slået af med en sløv plænetæsker.
De groede som sagt meget forskelligt op, men det kan hænge sammen med at jeg satte dem i individuelle huller fremfor en rende i jorden, hvor der er godt løsnet i bunden.
Mine var sat som skyggegivere til en terrasse. Men de døde allesammen i snevintrene 2010/11. Inden da havde ellers selvsået sig med små nye frøplanter! Men alt gik desværre ud de vintre. :-(
Så, det er vigtigt at man ved nyplantning løsner godt i bunden, vander meget - og husker at gøde i foråret. Vande er op til 10 liter pr meter. Hver aften i de første par måneder.
Plantedybde anbefalet er ca. 2 spadestik og løsnen med gravegreb mindst 1 gravegrebsdybde. Gerne mere om muligt, hvis der er ler i bunden.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.