Forum

Valnøddetræ – penge værd?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette Jacobsen, 13. maj 2018 kl. 9.46

Hejsa, jeg skriver fordi nu kunne jeg godt tænke mig at få jeres bud på de udsagn, jeg har fået omkring mit valnøddetræ :)

Det er et valnøddetræ som står for tæt på huset - det er nok omkring 12 meter højt og er meget gammelt. Vi vil have det fældet og har fået tilbud på dette af en der er forsikret. Men nu har jeg hørt fra flere, at de mener, at pga. det er valnød, så er træet penge værd, da det bliver brugt til geværskæft piber osv…og at man kan få det fældet uden beregning, hvis man får træet. Det synes jeg lyder overdrevet - men er valnød mere værd end andre sorter?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. maj 2018 kl. 10.01

Vi bruget det som brænde , et træ på 12 M tæt på huset skal tages ned oppe fra og det er ikke nogen let eller billig opgave , gamle valnøddetræer er hule indvindige , så det er ikke det bedste brugstræ , det er yngre træer man bruger .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Jacobsen, 13. maj 2018 kl. 10.04

Åhhh.....ok :) det lyder rigtigt for synes det er meget skrøbeligt. Mange tak for svar.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. maj 2018 kl. 10.41

Hej Henriette Jacobsen

Hvis du har lidt god tid, ku du jo prøve at kigge lidt på nettet - brug søgeordet "trædrejer" - måske et direkte tilbud pr mail til en af de, der har trædrejerfirmaer kan føre til interesse for at hente træet - og måske indgå en byttehandel ?
Man kan aldrig vide om der bor en i nærheden, som gerne vil have fat i træ, som skal tørre under betingelser, som han / hun selv styrer (nogle drejer i frisk-fældet træ)...

Venlig hilsen
Lone

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. maj 2018 kl. 21.50

Hej Henriette
Nu er der så meget med udbud og efterspørgsel. Jeg har ikke haft problemer med at komme af med træ til trædrejning og andet sjov, men at få både væltet et problematisk træ og den risiko der er i det, er jeg bange for at du ikke vil få nogle henvendelser.
Men at bruge træet til brænde er måske også synd. Og det er kun helt unge valnøddegrene der er hule, så jeg ved ikke hvor Svend har den oplysning fra.
Problemtræer bør væltes af professionelle med forsikringen og uddannelsen i orden. Så kan du handle træet bagefter, hvis nogen kan bruge det.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ebbe Nygaard, 29. april 2020 kl. 20.17

Hej Henriette.
Hvor stort er træet, jeg kunne sagtens være interesseret i det, hvis ikke det allerede er væk. Du kan ringe eller skriv til mig på 26352694.
Jeg er uddannet skovarbejder og har hvad der skal til, så tøv ikke med at kontakte mig😊
Mvh Ebbe.

Nyt svar til emnet »Valnøddetræ – penge værd?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Valnøddetræ – penge værd?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider