Forum

Gårdsplads fri for ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads Møller, 13. maj 2018 kl. 8.01

Vi har fået anlagt en ny stor gårdsplads med grus, hvor der i øjeblikket ingen ukrudt er, men i den gamle gårdsplads var vi ved ved at drukne i ukrudt.

Hvordan holder vi nemmest muligt vores nye gårdsplads fri for ukrudt?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. maj 2018 kl. 8.55

Riv den en gang om ugen, så ukrudtet ikke kan få rodfæste.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mads Møller, 13. maj 2018 kl. 10.02

Slettet af administrator 14. maj 2018 kl. 14.09.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 13. maj 2018 kl. 10.25

Det er da en besværlig gårdsplads I har valgt at anlægge. Hvis I ikke har tid til at rive den hver uge, skulle I måske vælge en anden type belægning. Eller, hvis I har børn, sætte børnene til at rive som en af deres pligter ;)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. maj 2018 kl. 10.51

Ja, det er jo nemt med en gang gift én gang om året - ikke?

Måske dine eller andres børn drikker det - eller har du låst giften forsvarligt inde? Næppe, du læser sikkert ikke brugsanvisningen, når du ikke evner at læse retningslinjerne for dette forum!

Anmeldt som SEO-spam til redaktøren

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. maj 2018 kl. 10.52

Vi har en gammel grusgårdsplads, som vi holder ren ved at rive med en rive efter plænetraktoren. Helst et par dage efter regn,hvor ukrudtet er til at rive løs. Ca hver 2. til 3. uge. I tørkeperioden sjældnere.
Nu er jeres underlag nok fyldt med frø, så I skal nok være flittig her i begyndelsen.
Hilsen
Anne Marie

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. maj 2018 kl. 11.04

Hej Mads Møller

Kig lige med her:

Sikkerhedsdatablad "Pistol"
REACH Revisionsdato: 8. december 2006,1. Udgave.

Ifølge produktdatabladet for "Pistol" må det pr 26.11.2015 "kun købes af professionelle og anvendes erhvervsmæssigt og kræver gyldig autorisation (dvs sprøjtecertifikat).

Pistol er ifølge samme produktblad:
"Meget giftig for organismer, der lever i vand (R50).
Giftig for organismer, der lever i vand; kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet (R51/53).
Skadelig for organismer, der lever i vand; kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet".

Og hvis du har tid ku' du måske få dit bibliotek til at skaffe Rasmus Ejrnæs's bog " Den uendelige have" 2016. I den vil du finde beskrivelser af hvor fantastisk et samspil der er mellem et nok så lille ukrudtsareal (fx som din gårdsplads) og en lang række insekter - sommerfugle, alle slags bier & humlebier & en lang række andre.
Hvis insekterne trives, så trives sangfugle, mejser, vipstjerter og svaler også - og det bliver ikke hos dig, at rederne pludselig bliver tavse, fordi fugleungerne dør af sult.
Og det bliver ikke dine børn, der er ekstra udsat for mulige, langtidsophobede reproduktionsskader. Måske har du lyst til at blive morfar / farfar engang .......

Venlig hilsen
Lone

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. maj 2018 kl. 11.08

@Mads Møller

Jeg tror, at det må have slået klik for dig, når du spørger om sprøjtemidler i et forum, der ikke anbefaler sprøjtemidler.
Hvis du vil køre en dårlig stil som miljøsvin, så kan ingen forhindre det, men en velsignelse herfra kan du godt glemme alt om.

Jeg stemmer for Søren Ryges sidste løsning. Efter han havde kæmpet med ukrudt på gårdspladsen i mange år, lod han plantevæksten komme til og holdt den nede med en græsklipper. Færdigt arbejde.!
Sådan gør jeg også. Jeg venter endda med at slå de fleste mælkebøtter, så insekterne kan nyde dem, og frøene kan sikre deres videre overlevelse.

Havde det været en helt nyanlagt gårdsplads, så ville jeg måske og kun måske købe en rive til havetraktoren og tage kampen op i nogle få år ( se A.M. Lønbæk Planteskole's beskrivelse ), før jeg overgav mig til Søren Ryges endelige koncept.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. maj 2018 kl. 13.29

@Mads
Det middel du nævner må kun købes af professionelle brugere. Jeg går ud fra du ikke er professionel siden du henvender dig her.

I tillæg til de forslag du har fået, kan du overveje at bruge en ukrudtsbrænder. Fordelen er at du ikke hele tiden får "pløjet" nye ukrudtsfrø op.

Nyt svar til emnet »Gårdsplads fri for ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gårdsplads fri for ukrudt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider