Forum

Lav hæk af skud

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jimmi Nielsen, 2. maj 2018 kl. 7.54

Jeg ville gerne vide lidt om hvordan man laver nye hæk planter af sine gamle hække
hvilken hække kan man gøre det og hvordan skal man gøre
syntes ikke jeg kan finde noget på nettet om dette

jeg har en del hæk og flere forskællige men de er ved at være meget gamle og nogle steder mangler der lidt i rækken

jimmi

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. maj 2018 kl. 8.28

Mangler der kun enkelte planter, kan du krogen en gren ned, beskadige barken ved jordkontakten (men ikke på oversiden) og lægge en sten over, eller fastholde med pløkke.
Stiklinge skærer man normalt, inden der kommer blade på buskene.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. maj 2018 kl. 9.58

Hej Jimmi Nielsen

Der er to overvejelser, der gerne skal være "på plads" inden du bruger for meget krudt på at arbejde med formering af eksisterende hækplanter.
Første overvejelse er hvilken hækplante du - og dine naboer - kan blive enige om. Den anden overvejelse går på, at jorden under en gammel hæk kan blive "træt" - dvs at planter man samme slags hækplanter samme sted kan det være, de nyplantede ikke trives særlig godt...

Men med det på plads vil jeg prøve at give dig to forslag - et med stiklingemetoden og et med frøformering.

Prøv den her fremgangsmåde, hvis du har liguster eller fjeldribs:
Overvej hvor mange nye unge hækplanter, du har brug for.
De kan laves i et dybmuldet bed med løs - måske sandblandet jord ned i 30 - 40 cm dybde. De kan stå tæt 15 cm mellem planterne og 15 cm mellem rækkerne.
I et bed på ca 80 cm bredde kan du pr meter bed have 4 rækker med 7 stk i hver - 28 planter. Til hæk skal der bruges 4 planter pr meter hæk. Så kan du jo lave et enkelt regnestykke på, hvor meget bed, du må forberede og have klar til november.

I november klipper du træagtige stiklinger af de eksisterende hækplanter - fjern alle sideskud ved at klippe dem med en skarp saks. Skulle topenden være lidt blød og urteagtige skal den også klippes væk.
Stiklingerne skal ende med at være ca 20 cm lange.
De stikkes ned i jorden med topenden opad sådan, at der er ca 7 cm stikling over jorden.
Dæk bedet med grangrene og sørg for, at de er holdt lidt fast, så de bliver liggende selv om der kommer en eller flere vinterstorme.

I marts måned året efter kan du "lette" lidt på grangrenene - men fjerne dem ikke helt før engang i april, når nattefrost og tør, kold blæst ikke udgør det store problem.
Fordel lidt velomsat kompost på overfladen af jorden mellem stiklingerne og hold bedet vandet sommeren over.
Når stiklingerne er et år gamle kan de udplantes på blivende sted - gerne i velforberedt, løsnet jord.

Det kan jo også være, at du hellere vil have bøgehæk - det er klart mere sikkert at frøformere:
Et velforberedt (mindre) bed med løs jord klar i oktober, masser af bog indsamles og løsnes fra frøkapslerne. Sås og dækkes med ca 2 cm jord.
Dæk bedet med grangrene og fjern ikke grenene for tidligt.De flotte kimplanter viser sig måske først i maj / juni.
Når der er blivende blade på de små planter skal de prikles ud i et større dybmuldet velforberedet bed med ca 15 cm mellem planterne og 15 cm mellem rækkerne. Giv en smule omsat kompost en ugestid efter at de er priklet.
Hold bedet vandet gennem somemrmånederne.
Når bøgeplanterne er to år gamle kan de plantes på blivende sted.

Held og lykke med projektet !

Venlig hilsen
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. maj 2018 kl. 10.16

Her er den korte version (liguster), klip nye lange skud af ved basis ca 40- 50 cm lange , gør det midt på sommeren , riv de nederste blade af ca 12-15 cm og klip top skudet af , lav et hul i jorden hvor de skal stå , med en stor skruetrækker eller lign. stik 2-3 stiklinger ned i hullet så nederste blad er lige over jorden , hvis det er meget tørt giv lidt vand , tryk jorden til omkring stiklingene , De vil nok hænge lidt med toppen , det er naturligt , de skal nok komme , 4 år efter var de oppe i 1,8 m i højden .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. maj 2018 kl. 7.52

Hej Jimmi Nielsen

Ja, min erfaring er, at liguster kan man slet ikke blive fri for!

Jeg har en naur-hæk, men overalt i hækken kommer der ligusterplanter, hvis man ikke lige er opmærksom og får dem fjernet. Jeg går ud fra, at det er planter, der vokser frem fra frø, som fuglene har tabt. Også en del tjørn kommer på denne måde.

Og hvis jeg har fældet en sådan selvsået ligusterplante og bruger de tynde grene fra planten i køkkenhaven til markering af, hvor rækkerne er, skyder liguster-pindene rod!

Så tjørnehæk og ligusterhæk kommer af sig selv, undtagen hvis du bor helt isoleret, hvor ingen andre har den slags hæk!

Min gamle naur-hæk har en del huller. For at få planter til at udfylde hullerne bruger jeg sideskud, der har selvstændig rod. Dem er der ret mange af. De gror villigt – også selv om der formentlig har været naurhæk på samme sted i omkring 70 år.

Med venlig hilsen

Doris Møller

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmi Nielsen, 3. maj 2018 kl. 7.55

hej

tak for de grundige beskrivelser jeg kan se at det er en større opgave men jeg får bygget bede hen over sommeren så må vi se om to år :) om det er lykkes for mig

Nyt svar til emnet »Lav hæk af skud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Lav hæk af skud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider