Forum

Åben eller lukket kompostbeholder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 18. april 2018 kl. 12.09

Efter at have læst forskellige råd omkring kompostbeholdere, er jeg ikke blevet klogere på, om de bør være åbne eller lukkede.
Jeg har umiddelbart fundet to anbefalinger:

1) En helt lukket beholder i træ. Dvs. ingen mellemrum mellem brædder og låg på beholderen.

2) En meget åben beholder. Dvs. mellemrum mellem brædder og intet låg.

Hvad er bedst, når jeg skal kompostere fint haveaffald såsom græs og kompostkværnet hækafklip? Evt. også grønt affald fra køkkenet.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2018 kl. 14.05

Svaret ligger nok et sted i mellem.
Beholderen skal være lukket for at der ikke skal blive for tørt, men beholderen skal samtidig være åben, så der kommer ilt til omsætningsprocessen.

Jeg har
1. en meget åben metal beholder (rottesikker), som jeg bruger til køkkenaffaldet. Den skal vandes jævnligt for at være i aktivitet.
2. 2 lukkede plastbeholdere, hvor resten af køkkenaffaldet kommer i. Plast er næppe rottesikkert.
3. en kompostplads med 3 rum, der er lukkede af en betonmur på bagsiden. Her kommer alt vores haveaffald gennem, medmindre der er for mange torne, så det kommer på kommunens kompostplads. Her er intet af interesse for rotterne at finde.
4. grenbunker og kvashegn, hvor grene kan omsættes over en lang årrække.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 18. april 2018 kl. 14.12

Mange tak for svaret. Jeg tænker ikke ilt bliver en mangelvare i en lukket træbeholder, da der trods alt er grænser for tætheden. Men omvendt er det tiltalende for mig i min lille byhave, at der kan holdes en god temperatur for at øge hastigheden og få taget livet af ukrudtsfrø.
Er jeg på afveje?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2018 kl. 15.26

Du er på rette vej.
Komposteringen bør ske ved varmekompostering - men det kræver ca. 1 m3 kompost pr. start.
Måske kan der laves tiltag, der kan varmkompostere mindre mængder.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Møller, 18. april 2018 kl. 21.34

Så går jeg med to lukkede rum med hver 1 kubikmeter. Tak for hjælpen!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2018 kl. 0.28

Jeg har en plasticbeholder (klassisk stubkegle model udleveret af kommunen) og en selvbygget af træ. Træbeholderen ligner en lille "dobbeltgarage" med to rum med en grundflade på ca. 1.5 m2. Der er tag på som kan slås op for bedre adgang.

Plasticbeholderen bruger jeg kun til køkkenaffald og omsætningen sker vha. tusindvis af kompostorm som tilsyneladende føler sig hjemme. Indholdet er ret vådt selvom jeg stort set ikke vander. Selvom det ikke er varmkompostering holder den sig frostfri og i gang hele året.

Træbeholderen bruger jeg til haveaffald. Jeg fylder et kammer ad gangen uden at give vand eller gødning. Når det er fyldt vander jeg det op og giver lidt kvælstof så bunken tager varme. Jeg stikker den om efter et par dage og lader det så ligge et års tid og modne af mens jeg kører en cyklus i det andet kammer.

Mao så kommer svaret på dit spørgsmål an på hvilken type proces du vil køre. Ormekompost, varmkompost eller dyng-op-og-lad-stå-til metoden.

Nyt svar til emnet »Åben eller lukket kompostbeholder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Åben eller lukket kompostbeholder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider