Forum

Groft vermiculit samt div. typer jord?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Isak Lytting, 10. april 2018 kl. 22.48

Hej!

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe vermiculit i forskellige kornstørrelser, samt diverse typer pottejord?

Jeg købte engang en 50 liter sæk vermiculit ude i Garta, og den var virkelig god. Jeg mener den hed "grad 3" eller "medium grad", eller noget i den stil.

Siden har jeg prøvet at købe en lille (men dyr!) pose i en butik, men det var alt for finkornet, og virkede slet ikke så godt som det jeg havde fået i gamle dage.

Jeg fik oprindelig også en stor pose jord som var helt fortrinlig. Jeg kan desværre ikke huske hvad jord-firmaet hed. Jeg mener at huske at det måske hed noget med "mose". Kan det have heddet "røgelmose" eller "røgelhøj mose" eller noget i den stil? Er der nogen der kender en jordproducent der hedder noget i den stil?

Jeg vil gerne have sådan noget god jord igen, fordi den jord jeg normalt får, når jeg køber en sæk i supermarkedet, synes jeg ikke er tilfredstillende. Der er ofte halvformuldede rødder og grene i. Som om de har hastet komposteringen igennem, for at spare tid og penge.

Så hvis noget ved hvor jeg kan købe god pottejord, samt "grovkornet" vermiculit, vil jeg være rigtig glad!

Og sidst vil jeg gerne spørge hvor gartnerierne egentlig køber deres varer og udstyr, nu hvor Garta ikke længere eksisterer? På nettet står at Garta fusionerede med DLG, men på DLG's portal kan jeg intet finde om vermiculit eller pottejord!

Hvor køber man disse ting, hvis det ikke skal være nede fra i byggemarkedet? Der MÅ da være et centralt sted gartnerierne køber deres ting, eller hvad?

På forhånd tak.

Mvh.

Isak

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. april 2018 kl. 9.45

Hej Isak Lytting

To forslag & en begrundelse til dig:

Gå ind på produktguiden her på Havenyt's side - du finder forhandler /-ere af diverse dansk fremstillede jordprodukter.
Undgå Sphagnumprodukter - Råmaterialet er meget langsomt fornyeligt (ca 1000 år).

Prøv at fremstille dine egne jordblandinger til forskellige formål. Det er muligt blandt andet via dit lokale bibliotek at få indsigt i gartnerfagets viden om, hvad der dur og hvad der ikke dur....
Du kan også finde velafprøvede forslag i Havenyt's arkiv - brug søgeordet "Jordblandinger".

Der er meget gode grunde til, at det kan overvejes, om Vermiculite og Perlite er gode produkter at anvende i en økologisk have eller til økologisk krukkedyrkning.
Både Vermiculite og Perlite fremstilles ud fra et lermineral, der graves op af jorden. Mineralet opvarmes til ca 1100 grader og
ekspanderer i processen 10 - 20 gange i forhold til udgangspunktet.
Fremstillingsprocessen er alt andet end CO2-neutral....

Produkterne transporteres rundt på kloden fra produktionssteder i Sydafrika, Australien, Brasilien, Kenya, Uganda, Zimbabwe, Rusland, Bulgarien, USA og Kina.
En stor del af transporten foregår med skib (en relativt miljøvenlig transportform). Hertil skal lægges transport med lastbil.
Transportprocessen er heller ikke CO2-neutral...

Jeg håber, at du finder gode løsninger på dine dyrkningsmedier !

Venlig hilsen
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lars Holt, 11. april 2018 kl. 13.36

Slettet af administrator 13. april 2018 kl. 10.29.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Isak Lytting, 11. april 2018 kl. 14.21

Hej Lone.

Jeg kan forstå det du siger om vermiculit. Jeg må bare sige at jeg fik den bedste jord jeg nogensinde har haft. Og jeg ved ikke om der er nogen anden måde man kan få en luftig og veldrænet jord uden. Men jeg vil gøre som du foreslår, og kigge på biblioteket om gartneri.

Jeg kunne ikke finde den produktguide som du beskrev her på sitet.

Jeg kiggede under www.havenyt.dk/forhandlerguide/alfabetisk_oversigt.html, men det eneste jeg kunne se der lød som om det kunne have noget med jord at gøre var "Din Have Butik", men hvis man skal købe jord dér, er mindste volumen 1 kubikmeter! Det er lige en tand mere end jeg har brug for. Jeg tænkte mere i maksimum 50 liter.

Hej Lars. Jeg ved ikke rigtig hvorfor er så fjendtlig. Jeg spørger fordi jeg troede der måske var nogen der havde lyst til at hjælpe mig. Jeg vil gerne dyrke nogle potteplanter, og den jord jeg får i supermarkedet eller planteskolen i sække er ikke særlig god! Punktum!

Og, nej! Der er ikke "rigelig mange sider" om hvor man kan få vermiculit i forskellige grader. Jeg havde brug for en medium-grad, og når jeg før har forsøgt at købe noget, var det så finkornet at det ikke virkede efter hensigten.

Og der er heller ikke "rigelig mange sider" hvor der står noget om den jord jeg gerne ville vide noget om, som jeg troede hed "Røgelmose" eller sådan noget.

Tusind tak for venligheden!

Isak

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 11. april 2018 kl. 22.57

Hej @Isak

Kan det være "Rødmose"??? Der er ihvertfald et økologisk gatneri, der hedder Rødmose Gartneri, v/ Endrik Maat, Rødmosevej 131-133, i Viuf.

Måske har de også lidt kompostjord at sælge af, om end gartnerier plejer at kunne bruge det hele selv. ;)

Ved ikke om dette spanske vermiculite-produkt minder om det du har ledt efter?
www.wellindal.dk/garden/flower/p-162567

(nogen gange kan man bestille specielvarer ved en planteskole, mod en ekstrabetaling - også selv om det ikke er helt bæredygtigt. Man kan iøvrigt også bruge Leca i forskellige størrelser - og skal man kun bruge en smule, så ring til et murerfirma)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 12. april 2018 kl. 2.25

Hej Isak

Hermed et link til en importør af vermiculite www.simportnordic.dk/?page_id=3743

Der er forskellige sorteringer af vermiculiten, så måske det kan bruges.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 12. april 2018 kl. 17.40

Man kan også bruge zeolite som er en vulkansk forbindelse.
Den kan også fås kunstig.
Og så er der selvfølgelig transport.
Mvh

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Ravn, 13. april 2018 kl. 8.31

Leca er kun brugbart, hvis det er fremstillet til havebrug, da alm Leca er overflade behandlet med forskellige giftige stoffer.

Nyt svar til emnet »Groft vermiculit samt div. typer jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Groft vermiculit samt div. typer jord?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider