Forum

Tager lang græsplæne skade om vinteren?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Aske Mikkelsen, 21. december 2017 kl. 9.02

Hej

Ja som overskriften lyder vil jeg høre, hvad der kan ske, hvis græsplænen ikke når at blive klippet ned inden vinter, og dermed er for lang?
Det er i et sommerhus, så det æstetiske betyder ikke noget. Det er blot, om den til forår/sommer har taget for meget skade, så den bliver svær at få pæn igen?

/Aske

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. december 2017 kl. 10.04

Hvis man vil have en flot og tæt græsplæne , så skal den stå langthåret gennem vinteren gerne 15-20 cm , så undgår man også sneskimmel og mos.....................

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. december 2017 kl. 11.41

Hej Aske Mikkelsen

Bare til overvejelse: Hvis målet ikke er en golfbanelignende græsplæne kan du måske overveje at sætte kurs efter et insektvenligt parti på din sommerhusgrund....

Nøleordet er "udpining" og gevinsten er sommerfugle, spændende edderkopper, småfugle på fouragering og på sigt et udvalg af de urter, som er afgørende for at mange forskellige insekter kan overleve. Blomstringen er et æstetisk plus i sig selv :-)

Det er ganske få insektarter som har tilpasset sig livet i rødderne under klippede græsarealer - f. ex gåsebiller og oldenborre.
Massevis af insekterne og deres ynglemuligheder er helt afhængige af, at græsset ikke klippes hyppigt og at græsarter ikke er altdominerende på et givet areal.

Udpining kan du opnå ved at klippe færre gange pr vækstsæson og konsekvent fjerne det afklippede til kompostering og anvendelse et andet sted.
Efterhånden (om et par år begynder der at ske noget !) som forskellige urter indfinder sig (spredt af fugle og smådyr) kan du tilpasse klippetidspunkterne sådan at blomstringen og frøsætningen sker uden klippeindgreb. Dvs du kan reducere klippeindsatsen til 2 - 3 gange årligt (i maj, evt juli og ultimo september) - og så er det måske også en mulighed til den tid at bytte græsklipperen ud med en le / en batteridrevet græstrimmer.

Skulle du være i den heldige situation at du har "kortbenede mennesker" = børn at følges med i sommerhuslivet vil der være timers undren og mange overraskelser gemt i sådan en forvandling fra klippet græs til blomstereng.

Venlig hilsen
Lone

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 21. december 2017 kl. 16.58

Sven Høst
Hvis man vil have en flot og tæt græsplæne , så skal den stå langthåret gennem vinteren gerne 15-20 cm , så undgår man også sneskimmel og mos.....................

Der må jeg modsige dig.
Du undgår mos det er rigtigt men ikke sneskimmel og græsplænen bliver ikke tæt.
De kraftige græsser vil kvæle de minder kraftige.
Derfor har vi heller ikke 15-20cm græs længde på golfbanen der hvor vi klipper/spiller.
Og det "lange" græs hvor der helst ikke skal spilles er >10cm om vinteren.
Det sørger fårene for.
Det giver plads til andre planter at komme op i foråret før græsset begynder med t vokse.
Mvh

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. december 2017 kl. 20.51

Det er min erfaring gennem mange år , det der er over jorden afspejler det der er under jorden dvs. En vinterlang græsplæne udvikler et stort rodnet som giver en tæt og kraftig græsplæne om sommeren...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 22. december 2017 kl. 10.35

Du har ret i at at langt græs kan have et stort rodnet.
Og hvis du er tilfreds med det du gør med din græsplæne er det jo det vigtigste.

Men som tommelfinger regl kan man bruge at 4 cm højt græs har 40 cm rødder. Og 2 cm græs har 20 cm rødder.
Det kommer meget and på jordtype.

Græsrødder vokser til den dybde der er vand og næring i den mængde planten har brug for.
Og græsplanter har ikke brug for ret meget om vinteren.

Det er sjældent at rødder bliver mere end 50 cm men kan blive over 200 cm.
Nogle græsarter har kun 2-3 cm dybt rodnet.
De kan også blomster og sætte frø i den højde.

Så er der definition af tæthed. Jeg vil mene at 800 skud/1dm2 er tæt for en græsplæne.
En golfgreen er ca 1700 skud/1dm2.

Men tilbage til spørsmålet. Svaret må være at der sker ikke meget hvis græsplæne bliver for lang om vinteren.
Det kommer an på hvilke græsser man vil have og hvad man syntes er en flot plæne.
Mvh

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aske Mikkelsen, 22. december 2017 kl. 13.30

Mange tak for jeres hurtige og alsidige svar.
Da det kun er en græsplæne i et sommerhus er jeg ikke interesseret i at få en plæne, der ligner en golfbane. Jeg skal bare sikre mig, at når det bliver forår og sommer, at man så igen kan spille fodbold på den og løbe og lege. Og det lyder det vist til, at det kan man godt, selvom græsset bliver langt henover vinteren..

Nyt svar til emnet »Tager lang græsplæne skade om vinteren?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tager lang græsplæne skade om vinteren?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider