Skrevet af: Svend Høst, 24. oktober 2017 kl. 16.25
Dagens gode nyhed ... EU parlamentet vil forbyde Round up fra 2022 ...........
Skrevet af: HP P., 24. oktober 2017 kl. 16.52
Det er ikke noget parlamentet bestemmer.
Skrevet af: Anonym bruger, 24. oktober 2017 kl. 17.51
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: HP P., 24. oktober 2017 kl. 17.57
Klip fra en anden artikel fra i dag:
Tirsdagens afstemning er dog ikke bindende. I morgen, onsdag, stemmer EU’s stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder.
Komitéen kan med kvalificeret flertal godkende eller forkaste Kommissionens forslag om at forlænge godkendelsen af Glyphosat.
Hvis der hverken er kvalificeret flertal for det ene eller det andet, ligger den endelige beslutning hos Kommissionen.
Skrevet af: Anonym bruger, 24. oktober 2017 kl. 18.08
Skrevet af: HP P., 24. oktober 2017 kl. 18.16
Parlamentet er en snakkeklub for afdankede politikere som i virkeligheden ikke bestemmer ret meget men koster en hulens masse.
Skrevet af: Ayoe B. P., 24. oktober 2017 kl. 18.22
Desværre har EU-kommisionen større magt end parlamentet - og de går efter at forlænge tilladelsen med 5-7 år endnu.
Så den folkevalgte del af EU kan desværre ikke bestemme over den udpegede del af EU. *ualmindelig sur smiley her*
Dog er jeg alvorlig i tvivl om det ikke er en bjørnetjeneste vi gør os selv, ved at forbyde glyphosat? :(
Specielt med tanke på, hvor mange værre pesticider der vil blive brugt i stedet - dvs. indtil alle pesticider bliver forbudt eller belagt med en enorm afgift på både indenlandske og udenlandske pesticiddyrkede produkter.
Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2017 kl. 18.30
@Ayoe
Helt enig eller vi får omlagt landbrugsstøtten i EU, så den tilgodeser økologisk landbrug i meget højere grad end i dag. Også gerne andre driftsformer, som gavner biodiversiteten, f.eks. langt flere levende hegn. Der bliver fliset alt for mange hegn - det er tåbeligt.
Skrevet af: HP P., 24. oktober 2017 kl. 18.31
@Ayoe.
Ikke "vil blive brugt" men "bliver brugt" i dag og har været brugt i mange år. Glypfosat er det mindst skadelige middel, vi har til rådighed i dag.
Skrevet af: Anonym bruger, 24. oktober 2017 kl. 18.40
Skrevet af: Anonym bruger, 24. oktober 2017 kl. 18.48
Skrevet af: HP P., 24. oktober 2017 kl. 18.58
@ Frank.
Du har hørt en historie, som nok er den almindeligste. Der er desværre mange som ikke sætter sig ordentligt ind i hvad der i virkeligheden foretages.
Men det må jeg nok ikke skrive nærmere om her :-(
Vh. HP
Skrevet af: Ayoe B. P., 24. oktober 2017 kl. 19.11
@Hans
Det er muligt, at kornet ikke har fået så meget sprøjtning i år.... men jeg tvivler på, at det samme gælder for mange andre afgrøder.
Mit gæt er fx. at kartoflerne er blevet sprøjtet noget mere med svampemidler end de bliver på et tørt år. Jeg læste et sted, at kartoffelbønder kan sprøjte helt op til 26 gange på en vækstsæson.
Og så er der majsen, som nu begynder at udvise problemer med et amerikansk insekt der overvintrer inde i stilkene og som kan give alvorlige problemer - specielt fordi man dyrker majs efter majs mange år i træk (majsborebille måske?). :/
Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2017 kl. 19.17
Mon ikke det ser ud på samme vis i DK?
jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2658306
Skrevet af: Ayoe B. P., 24. oktober 2017 kl. 19.30
@Tom
Sorry, men tror ikke det kan bruges på danske forhold. Dels bruger amerikanerne stadig i STOR udstrækning glyphosat til nedvisning af kornet - noget vi herhjemme ikke har brugt i mange år (og som også nu er blevet helt forbudt) på konsumkorn (korn til mel, øl og andre kornprodukter som morgenmad eller hele kerner m.m.).
:/
Skrevet af: HP P., 24. oktober 2017 kl. 19.34
@Ayoe.
Jeg ved godt sat der ikke kan svares på dette spørgsmål endnu:
Hvor mange økokartofler bliver der til rådighed i år?
Og så er korn stadig den største afgrøde rent arealmæssigt.
Vh. HP
Skrevet af: Anonym bruger, 24. oktober 2017 kl. 19.54
Skrevet af: HP P., 24. oktober 2017 kl. 20.20
Ang. økologiske kartofler i år.
Jeg så lige pris hos Osuma- Kvickly online-. De eneste der var var små danske øko spisekartofler til 33,77 kr/kg.
Vær så god at betale ved kasse 1.
Skrevet af: Anonym bruger, 24. oktober 2017 kl. 21.00
Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2017 kl. 22.20
@Ayoe
Ja, det er et forfærdeligt svineri i lande med pesticidresistente GMO-afgrøder - håber aldrig vi får den driftsform i DK / EU Tror nu nok stigningen kan ses i DK også. Burde undersøges.
Der har da vist været sprøjtet på maltbyg indtil sidste år, hvor bryggerierne - efter et mislykket forsøg med frivilligt stop for nedvisning - simpelthen sagde stop i kombination med kontrolanalyser.
@Frank
Det er sådan det er - jeg køber direkte hos en producent. Han tjener mere og jeg får dem lidt billigere end i supermarkedet. Winwin :)
Skrevet af: Anonym bruger, 25. oktober 2017 kl. 9.46
Skrevet af: Ayoe B. P., 25. oktober 2017 kl. 16.01
@Tom
Selv bryggerierne har ikke ville modtage kemisk nedvisnet korn i en del år. Det har simpelthen fremgået i deres kontrakter, at det ville blive regnet for misligholdelse og at bønderne derfor ikke ville kunne sælge kornet. ;)
@Frank
Du har i den grad ret i, at hovedparten af den høje pris på øko-varer er gået til detailhandlen. Her er COOP en af de værste, selv om de så heldigvis også har været en drivende faktor i udbredelsen af økologien.
Skrevet af: HP P., 25. oktober 2017 kl. 16.12
Hej.
Nyeste udvikling i sagen om godkendelse af glypfosat i EU.
landbrugsavisen.dk/op-til-syv-%C3%A5r-ekstra-til-glyphosat-stadig-i-spil
Vh. HP
Skrevet af: Tom Andersen, 25. oktober 2017 kl. 16.39
@Frank
Du har ret, men det er jo standard i detailhandelen. Her er en direktør der tror på julemanden og det er jo sympatisk:)
fodevarewatch.dk/Detail/article9968277.ece
@Ayoe
Det tror jeg ikke du har helt ret i. Har ikke tid til at finde dok.,men denne artikel er ret ny:
landbrugsavisen.dk/mark/hele-grovvarebranchen-siger-stop-glyphosat-til-maltbyg
Skrevet af: HP P., 25. oktober 2017 kl. 16.55
@Ayoe.
Totalt forbud mod nedvisning af maltbyg med glypfosat inden høst, er af helt ny dato.
Det har aldrig været tilladt at nedvisne fremavlskorn (såsæd) før høst. Hvis det var meget påtrængende at nedvisne maltbygsorter i fremavl, blev det nedgraderet til maltbyg. Det er så slut nu.
Vh. HP
Skrevet af: Ayoe B. P., 25. oktober 2017 kl. 23.08
@Hans
Vi har diskuteret noget af dette før. Men igen...
Ja, lovgivningen er helt ny - men praksisen er ved at have en del år på bagen ved visse maltbyg-aftagere. Jeg har set en fotokopi af en kontrakt, hvor der stod at kornet (i dette tilfælde maltbyg) ikke måtte være nedvisnet til høst - og det var altså for 2-3 år siden. Det er muligt, at nogle ølproducenter har haft en anderledes politik. Jeg kan dog ikke huske hvilket firma, der stod på kontrakten - så det kan have været alt fra Carlsberg til Fuglsang.
Skrevet af: Anonym bruger, 26. oktober 2017 kl. 0.10
Skrevet af: HP P., 26. oktober 2017 kl. 8.28
@Ayoe.
Som en gang tidligere men så nu igen
Der er ingen lovgivning imod sprøjtning af maltbyg før høst, men alene kornhandelen der har indført dette af hensyn til afsætningen både indenlands og eksport. Det skete her før høst 2017 og står ikke i brugsanvisningerne for midlerne. For fremavlskorn har der været regler altid. Også fra dengang jeg selv dyrkede såsæd.
For lige at nævne det, så er jeg selv modstander af førhøstsprøjtning og har aldrig praktiseret det, da kvikproblemer kan løses senere.
Vh. Hp
Skrevet af: H. Christensen, 29. oktober 2017 kl. 13.43
Så er det ved at være slut.
haveselskabet.dk/brugen-af-roundup-lakker-mod-enden
Mvh
Skrevet af: Anonym bruger, 30. oktober 2017 kl. 0.02
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.