Forum

Hjælp – låget på kompostbeholderen er frosset fas

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. december 2002 kl. 9.27

Så står jeg der igen med en gang grønt affald fra køkkenet og låget på min Humus beholder er frosset urokkeligt fast. Og jeg ved fra tidligere år, at kræfter nytter ikke.

Hvis jeg ikke får det løst, så er der to lige dårlige muligheder: Enten at komme det i min skraldesæk. Eller smide det ud på jorden eller oven på den åbne kompostbunke med fare for at der kommer rotter til nabolaget.

Jeg håber der er nogen, der har løsningen på mit – og sikkert også andres – vinterproblem.

Med venlig hilsen
Karna Maj

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Syss Karll., 15. december 2002 kl. 8.40

Prøv at lægge 2–3 varmedunke rundt lags kanten af låget, derefter en tyk dyne og øverst et lag plast.

Skift det varme vand ofte og se hvad der sker.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. december 2002 kl. 11.14

Du har nok ret i, at jeg også bliver nødt til at forsøge med varme. Jeg har prøvet at lægge noget isolerende over i det håb, at der var nok varmeudvikling nede i kompostbeholderen til at tø det op. Men det har ikke virket.

Så de sidste dage har jeg tømt mit grønne affald ud om morgenen ovenpå vinterdækket ude i køkkenhaven. Fuglene er glade for det, og de spiser op inden aften. Så jeg håber på, at det ikke tiltrækker rotter. Jeg nænner nemlig ikke at smide det i skraldespanden. Det er jo gødning til næste års planter.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. december 2002 kl. 20.48

Jamen, en smule af noget skørt, der let flås i stykker mellem låg og beholder, kan vel gøre det. F.eks. rockwool, glasuld, vat, løst naturuld, udtjent fiberdug – tænk selv videre. Altså lagt imellem præventivt før frost. – Hvis skaden er sket (og en blæselampe ikke kan bruges) er der jo det gamle råd med at gnide stedet med salt og vente nogle timer. – Kombineret kunne man jo drysse det, man lægger under låget med salt før det lægges på. – Kan jeg få november måneds præmie for dette tip?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. december 2002 kl. 21.09

Og så glemte jeg det vel nok bedst dokumenterede – aviser, som man bruger dem under vinduesviskerne på biler. Det plejer jo at virke.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Hansen, 20. december 2002 kl. 7.28

Hvis man fra midt i november pakker en vintermåtte (byggepladsmåtte) rundt om, men ikke over sin kompostbeholder, og man sørger for at fodre ormene i beholderen rigeligt i løbet af vinteren med både køkkenaffald, visne blade og andet haveaffald, vil man opleve, at varmeudviklingen er så stor, at ormene stortrives og konsumerer mere end man skulle tro, samt at låget meget sjældent fryser fast. Vintermåtten fjernes engang i marts, og hvis man med god grund synes, at en vintermåtte er grim, må man selv finde på noget andet at isolere beholderen med. Det vigtigste er at forhindre vindafkølingen vinteren igennem.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. december 2002 kl. 20.22

Mange tak for alle de mange gode forslag. Jeg fik låget af en dag, hvor det var tøvejr. Nu ligger der et stykke plastic imellem beholderen og låget, så det ikke fryser fast igen. Men om det bliver liggende, når nu vi får kuling, er jo ikke til at vide. Heldigvis står beholderen i læ af et par udhuse.

Jeg burde nok have skrevet en vintermåtte på min ønskeseddel, så den må jeg vel selv investere i.

Nyt svar til emnet »Hjælp – låget på kompostbeholderen er frosset fas«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp – låget på kompostbeholderen er frosset fas

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider