Forum

Gynge i frugttræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Nielsen, 18. oktober 2017 kl. 12.22

Hejsa

Jeg har et stykke tid overvejet at sætte et gyngestativ a la dette startpakke.com/gyngestativ-med-rutchebane-sjove-gyngestativer-til-boern/ op i vores have.

Jeg er dog kommet frem til at det måske er bedre at hænge en gynge op i et gammelt frugttræ vi har i vores have. Men hvordan skal den bedst hænges op uden at skade træet?
Høre gerne gode råd, så jeg gør mindst mulig vold på træet :-)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 18. oktober 2017 kl. 15.40

Hvad med at putte noget kraftigt haveslange udenpå kæden (der skal rundt om grenen). Man kan sikkert også gøre det samme, hvis man bruger wire (blot måske med en lidt tyndere haveslange).

Det vil ihvertfald beskytte træets bark - og så ville det nok også være en fordel, at tage gyngen ned om vinteren, så barken får lidt fred i den "stille" årstid (og når træet henter store mængder vand op, til at sætte gang i knopperne). ;)

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 18. oktober 2017 kl. 15.48

@Jesper

Iøvrigt er det ikke velset med links til firmaer i nye tråde, da det generelt oftest er skjult reklame.

Jeg vil derfor bede folk herinde om IKKE at kikke på dit link - i særdeleshed fordi det ikke har en døjt med dit reelle spørgsmål at gøre. ;)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 18. oktober 2017 kl. 15.58

Lad os se et billede af æbletræet og især grenen, hvor gyngen skal hænge.
Er det en fuglegynge? :-)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. oktober 2017 kl. 18.07

Jeg kan godt forstå du ikke vil bruge et kit-gyngestativ. De er generelt underdimensionerede og de bruger altid en A-ramme konstruktion som gør at man går 4 stolper at slå græs rundt om.

På den anden side er gamle frugttæer normalt også aldeles uegnede.

Tilfældigvis har jeg lavet et gyngestativ fra bunden for et par mdr. siden. Hvis du vender tilbage og udtrykker interesse skal jeg gerne beskrive det nærmere. Ellers antager jeg at indlægget er reklame spam.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Nielsen, 18. oktober 2017 kl. 20.16

Super god ide med slangen! Jeg havde lidt tænkt på at have sat det op en af de næste dage, men som jeg nok inderst inde godt viste, så er det nok en god ide at vente indtil foråret.

Tak Claus. Lige nu er jeg ret varm på ideen med at få det op i træet, men nu har jeg vel egentlig et par måneder til at tænke mig om.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. oktober 2017 kl. 20.28

Hvis du vælger træet så er det vigtigste at du er 100% sikker på at grenen er stærk nok. Det er ikke ufarligt at få sådan en tyk gren ned over sig.
Gamle frugttræer kan godt være hule eller rådne inden i og de er generelt ikke stærke træer. Derfor er jeg lidt betænkelig ved projektet, men jeg har selvfølgelig ikke set træet.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. oktober 2017 kl. 13.37

Jeg har heller ikke set træet, men det er muligt at lave en understøttelse på ydersiden af gyngen, så grenen ikke knækker.
Det er ikke beskrevet, hvordan ophænget skal være, og dermed, hvor meget det slider på grenen.
På levende grene må man lave et ophæng, der bevæger sig under grenen og står (stort set) stille omkring grenen.
Grenen kan stabiliseres med beskyttelse om foråret, og få alt fjernet om efteråret.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. oktober 2017 kl. 15.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. oktober 2017 kl. 18.33

Der findes specielle gyngebeslag som kan monteres ved gennemboring. Det er nok rigtigt at det er mest skånsomt for træet. Til gengæld er der nok en vis risiko for at grenen med tiden får et svagt punkt der hvor boltene sidder.

Der findes også beslag som omslutter træet. Det valgte jeg til mit stativ, men det vil givetvis skade barken på et levende træ.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. oktober 2017 kl. 17.33

Her er trækroge til gyngen, skruet op i kirsebærtræet for 20 år siden.

Nyt svar til emnet »Gynge i frugttræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gynge i frugttræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider