Forum

Kan man lægge flis på et lavendelbed?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Else Marie Andersen, 26. september 2017 kl. 12.52

Er der nogen som ved, om man må lægge flis på et lavendelbed, for at undgå ukrudt mellem planterne?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 26. september 2017 kl. 22.23

Det kan du sådan set godt, men flis bruger rigtig meget næring, mens det nedbrydes, og den næring (Nitrogen) tager den fra jorden, dvs dine lavendler vil mangle det. Flis (og halm) er cirka 5 år om at blive nedbrudt. Og det godt for ukrudtfrø, så man skal alligevel ud med hakkejernet.

Hvad med at plante noget, så der ikke er bar jord? Roser og lavendler klæder hinanden, men ellers kan du jo plante nogle Middelhavs-krydderurter, der kan lide samme miljø som lavendler.
Timian, salvie og mynte fx.

Mvh
Tine- flis har fanden skabt!

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 26. september 2017 kl. 22.32

PPS: Jeg anbefaler ikke rosmarin, da jeg ikke kan fordrage den i mad som krydderurt, men den er heller ikke vinterhårdfør. I øvrigt- er jeg ikke glad for salvie og timian- men det er bier og sommerfugle!
Min have er lagt an til kræene mest.

Mvh
Tine- næh oregano... Det er krydderiet!

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. september 2017 kl. 16.31

Vi har overvintrende rosmarin i sommerhuset. Indtil videre to vintre.
Man skal ikke tro på alt, hvad der bliver doceret, men ind i mellem prøve noget selv.
PS man kan godt lægge flis på et lavendelbed.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 27. september 2017 kl. 19.04

Hvis man gerne vil ha' et lavendelbed, så er løsningen vel næppe at tilplante med forskellige krydderurter der vokser op og skjuler lavendlerne ?
Og Tine, er det virkelig fanden der har skabt træflis ? Så er jeg ham da tak skyldig, jeg troede nu at det kom et helt andet sted fra. På det rette sted træflis da en fortræffelig løsning.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. september 2017 kl. 22.31

Hej Else Marie Andersen

Er det mon en mulighed at plante flere lavendler i bedet, sådan at der slet ikke er bar jord imellem planterne ?
Hvis lavendelplanter står tæt nok skygger de det meste ukrudt væk - dvs der bliver meget lidt lugearbejde.
Og hvis man holder planterne klippede ( i august efter blomstring og igen i april) forstærkes skyggevirkningen endda, fordi nyvæksten bliver øget.

Venlig hilsen
Lone

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 28. september 2017 kl. 17.19

Det, du skrev, har jeg vist heller ikke skrevet noget om? Gert!

Jeg påpeger, at flis bruger Nitrogen for at kunne nedbrydes, når det er nedbrudt er den Nitrogen igen tilgængelig for planterne, men nedbrydningen kan tage op til 5 år (for halm). Og i den tid *kan* folk så undre sig over, at deres planter i flisdækkede bede er nogle skrællinger.

Det er altså simpel biologi/økologi.

Jeg synes, folk enten skal luge eller dække jorden- og at bar jord ikke er optimalt, at jeg så *foreslår* at man jorddækker, dvs planter noget andet også, som vokser hurtigt= dækker jorden, det er et *forslag*.

Hvad folk gør i deres haver er svjv- op til dem selv.

Timian kan ikke skjule nogle lavendler, og duftende roser vil fremhæve dem.

Men sådan er der så meget man kan være uenige om!

Jeg har intet imod flis som sådan, men folk tror jo, det løser et problem, hvad det gør, det skaber så ofte et andet.

Mvh
Tine

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. oktober 2017 kl. 18.34

Halm er rigtig godt som jorddække og til jordforbedring - foruden at den er billig- hvis ellers det er muligt at få halmballer, man kan håndtere. Hvis man laver en stak af halmballer og lader den ligge et års tid til ballerne er gennemvåde, evt vander dem i tørre perioder, vil halmen hurtigt formulde, når den bliver lagt ud i et tyndt lag. Det brugte jeg en del de første år i grønthaven, som blev oprettet på en pløjemark. Jorden var tung lerjord og led i nogen grad af traktose og var helt uden regnorme. I løbet af et par år var jorden fyldt med regnorme og meget bekvem at så og plante i. Hvis halmen er tør, når den bliver lagt ud, vil det for det første være svært at få den til at blive, hvor man ønsker det (i blæsevejr), og den vil også være meget længere om at formulde, fordi halm hurtigt tørrer op igen efter regn.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. oktober 2017 kl. 19.53

Hej Else Marie Andersen

Rådet fra Knud Halskov er sådan set fint og meget anvendeligt der, hvor det kan lade sig gøre at få fat i Økologiosk dyrket halm.
Men jordforbedring med halm passer ikke særlig godt med lavendelplantens jordbundskrav.
En sydeuropæisk bjergplante som lavendel er fordringsløs - jo mere stenet, tørt og næringsfattigt voksestedet er, jo bedre vil planten trives....

Venlig hilsen
Lone

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. oktober 2017 kl. 23.01

Det med lavendlerne, har du selvfølgelig fuldstændig ret i, Lone. Min kommentar var bare affødt af Tine 'skråsikre' dom over brugen af halm.

Nyt svar til emnet »Kan man lægge flis på et lavendelbed?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan man lægge flis på et lavendelbed?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider