Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2017 kl. 20.44
Jeg var lige ude i regnvejret og plukke hyldebær. (Jeg ved det godt! Men sommetider har jeg det som Pippi Langstrømpe: Hvis haven skal vandes, så vandes den- også i regnvejr!).
Nå, da jeg heller ikke har en køkkenvægt, havde kun lidt sukker, så røg de over at koge. (Atamon haves heller ikke!). Jeg gik død i at pille bær af cirka halvvejs i projektet, men de var klippet af med meget lidt stilk. Og de grønne og andet nas var sorteret fra. Sådan da.
I morgen kan jeg vel skolde flasker- og købe sukker og Atamon.
Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2017 kl. 20.50
Nå, skal der ikke sukker i! De opskrifter jeg har fundet, skal der derimod æbler i.
Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2017 kl. 21.01
Sukker efter bær og æbler er kogt.
Jeg må ikke have set helt godt efter, da min mor gjorde i den slags, vi fik tit søde supper til forret, men hyldebærsuppe var vist med æbler i ikke som ævlesaft.
Eller også var det med byggryn i- det så ikke videre tiltalende ud, men jeg spiste det da uden videre. Og "Kakaosuppe"- det og risengrød kan jeg dog ikke få ned i dag. Derimod elsker jeg "vandgrød" som min mor ikke brød sig om, derfor fik jeg det kun, når min far lavede mad. Han lavede også verdens bedste havregrød.
Jeg kommer nu til at tænke på "knapost"- der vistnok er lavet på opvarmet kærnemælk, der er sigtet igennem et rent klæde?
(Kærnemælksuppe, der er skilt- brød jeg mig ikke så meget op)
Undskyld denne lille vandretur nedad min barndoms gade!
Skrevet af: Ayoe B. P., 13. september 2017 kl. 21.08
I sin tid kogte min mor hyldebærsuppe også med lidt æbler i - og så fik vi tvebakker oveni. ;)
Skrevet af: HP P., 13. september 2017 kl. 22.15
Hej.
Når jeg koger hyldesaft sker det i en "Tutti Frutti".
Jeg finder nogle af de mest sure vilde æbler ude i et hegn som koger med. Hvor mange æbler har jeg ikke mål på. Det er en smags sag. Ren hyldesaft uden medkogte sure æbler synes jeg virker for vammelt.
Når afkogningen er slut, tilsættes sukker efter smag (jeg er ikke sukkerforskrækket), der tilsættes atamon og saften hældes på flasker.
Her får vi hyldebærsuppe med søde haveæblebåde i og jævnet med en lille smule kartoffelmel ( ikke for meget). Dertil kold risengrød, som er kogt i forvejen og kølet i køleskab.
Jeg ved ikke hvor mange der kender det med den kolde risengrød i hyldebærsuppe. Her er det et "must".
Vh. HP
Skrevet af: Anonym bruger, 13. september 2017 kl. 23.08
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tine Andersen, 14. september 2017 kl. 17.35
Ja, man jo fryse saft. Hvis det ikke var for en ulykkelig hændelse, som sidder i mig stadig væk: En slukket fryser midt i en meget varm sommer, stanken af råddent kød og gæret saft står mig stadig i næsen, nu mange år efter! Derfor har vi kontakter, der ikke kan slukkes for- til fryserne. Vi har to små på en 102 liter hver.
Men nu har jeg engang købt noget ret dyrt sodavand med patentpropper, så jeg har tre 75 cl og tre 1 liters. Sandt at sige købte jeg dem af denne grund. (Min mand er sodavandsdrikker, jeg kun i meget begrænset omfang. ;-) )
Og jeg skulle alligel beskære hyldebusken, så jeg kan komme den vej om til tørresnorene. Så kunne jeg jo ligeså godt plukke bærene.
Min mand er altid helt lyrisk om rabarbersaft og hyldebærsaft, jeg har dog endnu ikke udgrundet hvorfor, han dog ikke laver det selv... :-D
Mvh
Tine- der elsker haver, men husmoder af den ældre slags er jeg ikke.
Skrevet af: Tine Andersen, 14. september 2017 kl. 19.47
Nå men der kom 75 cl + en lidt over halvt fyld 75 cl liter flake ud af det. Jeg kogte 4 æbler (i både) og 1 vasket citron (dito) med.
Det er da ikke ret meget? Det er fra cirka 5 liter bær.
Men jeg fik få farvet et nyt (og kogevasket) viskestykke næsten helt rødlilla. ;-) Jeg brugte det til at si saften igennem.
Jeg skoldede flaskerne og gav dem 1 hætte fuld atamon (genbrugt!) og rystede dem godt. Men jeg så kun fyldt 1½ flaske. Så kun lidt over en liter saft. Jeg må anskaffe flere hyldebuske...
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.