Skrevet af: Lone Larsen, 24. juli 2017 kl. 20.08
Planten gror vildt I haven i mit sommerhus, jeg synes blomsterne lidt ligner orkide-blomster. Hvilken plante drejer det sig om? Den blomstrer nu, midt i juli, ca 40 cm høj. Meget nysgerrig for at høre hvad det er :-) hilsen Lone
Skrevet af: Lone Larsen, 24. juli 2017 kl. 20.09
Bladene ser således ud
Skrevet af: Svend Høst, 24. juli 2017 kl. 21.09
Er det jupiter eller mars måske venus ...........
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. juli 2017 kl. 21.41
Det er en smuk orkide. Pas godt på den.
Anne Marie
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. juli 2017 kl. 8.49
det er en tætblomstret hullæbe - EPIPACTIS PURPURATA
Skrevet af: Lone Larsen, 25. juli 2017 kl. 10.03
Mange mange tak, ja det ligner meget EPIPACTIS PURPURATA, eller måske HELLEBORINE :-) mon jeg kan flytte den hjem i haven til efterår? Hilsen Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2017 kl. 10.57
Jeg tror mest på hellborine / skov hullæbe. Alle orkideer er fredede, så du må ikke grave den op selvom den er relativt almindelig.
Dejligt at have sådan noget "ukrudt" :-)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. juli 2017 kl. 14.43
Skovhullæbe dukkede op i vores have for nogle år siden. Formentlig via frø indefra skoven. Den kom ikke nøjagtigt samme sted, hvert år, så om den i det hele taget er en staude tvivler jeg på. Derfor er jeg heller ikke sikker på, at det ville nytte at grave den op og flytte den, hvis du måtte.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. juli 2017 kl. 8.31
det er en 100 % staude men den kan som flere andre vilde danske orkideer blive et år under jorden - e.helleborine har længere mellem blomsterne og ikke den farve - jeg synes at du skal lade den stå den vil få en ekstra stilk hvert år- jeg har en med 7 stilke på - den er meget kræsen med hvad jordbund angår - her er det stiv lerjord - her i haven er den selvsået en del steder
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.