Forum

Kerner til opformering af grundstammer.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars, 25. marts 2005 kl. 19.58

Hej.

Jeg søger med lys og lygte efter kerner til opformering af grundstammer. Det gælder sig både æble, pære, mirabel og kirsebær.

Hvor kan jeg købe disse kerner/sten?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice, 26. marts 2005 kl. 22.12

Kære Lars!

Hvor bor du?

Har nogle 3 og 2 års og mange 1 års mirabelleplanter, som er næsten gratis.

Østjylland.

chiste@mail.tele.dk

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 26. marts 2005 kl. 22.55

Hej

Jeg bor i Nordjylland, sender dig lige en mail.

MVH
Lars

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 15.13

Hej Lars
Husk at vil du så kerner til grundstammer – så dem lige efter høst – så undgår du problemer med stratifikation, som er noget for professionelle.

Vil du ikke så med det samme, læg frøene i en plastpose og i dybfryseren – så skal de sås senest 1.2. og mindst 2 cm sand over frøene – så spirer det meste.

På den måde har du også bedre tid til at skaffe de enkelte frø – for skal du købe dem, er de tørrede – og du skal til at lære at stratificere – i nogle tilfælde tager det et år ekstra før det så lykkes.

God held med frøformeringen – men ellers sælger jeg grundstammer i stor stil.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 11. september 2005 kl. 21.20

Tak for oplysningerne...:o)

Mvh
Lars

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 13. september 2005 kl. 18.03

Til podemesteren
Jeg ønsker mig meget gamle æblesorter på frøstammer, jeg har en meget stor have og synes de små dværgtræer fra planteskolen ser fjollede ud her. Jeg ønsker mig Belle de Boskop og også gråpærer, og selvfølgelig nogle bestøvere. Vil du fortælle mig om der går en levealder inden træerne bærer – og om de kan trives på gammel hedejord, hvor der har været nåletræer i ca. 30 år. Vil du også fortælle mig, hvor jeg kan købe dem?

mvh. Carina Nordjylland

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. september 2005 kl. 22.37

Hej Carina
Det er lige nøjagtig den type træer, jeg går og laver, eller lærer folk at lave på de podekurser, jeg holder i det meste af Jylland.

Du har valgt lige nøjagtigt 2 sorter, der ikke kan bestøve noget, så du er nødt til at vælge nogle bestøversorter også, men så skal det også nok lykkes.

Det med den lange tid før træerne bærer er lidt af en skrøne. Det er rigtigt at frugttræer på frøstammer er lidt længere om at sætte frugt fordi de i de unge år gror mere og opret vækst giver for få blomsterknopper, så der må du selv gøre lidt for at få lavet nogle vandrette grene på træerne, så skal det nok lykkes.

Jeg oplever hvert år i planteskolen at der er frugter på 2 og 3-års træer, så det kan lade sig gøre at få frugt på frøstammer efter få år, men samtidig er det meget sortsbestemt, altså nogle sorter er mere tilbøjelige til at sætte hurtig frugt end andre.

Jeg plejer at sige, at træerne helst ikke skal bære frugt de første 5 år, men derefter er der frit slag, så er træerne nemlig i stand til at bære en spandfuld første år – og måske en lille kasse næste.

Træerne på frøstammer er det eneste der kan trives på din "hedejord", de svagtvoksende har ikke en chance.

Prøv at se min hjemmeside: www.de-gamle-sorter.dk

Venlig hilsen

Boi Jensen

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Mørk, 14. maj 2006 kl. 23.13

Til podemesteren. Jeg kan ldrig nænneat sætte hakken i noget.Sidste år var det en del blommetræbørn,der fik lov at leve. Hvad kan jeg bruge dem til? De står bare og er så fine.Modertræerne er gamle lækre "svedskeblommer".

Derudover har jeg overtaget en have med gamle æbletræer.Hvordan skal jeg passe på dem?

Sidste år, som er mit første år med haven,gav de rigtig fint. Jo mere jeg læser om sprøjterester på importeret frugt,jo mere øm bliver jeg over mine træer.

Holder du kurser i Midtjyll.?

Send evt. svar direkte til mig. Rosengren@firma.tele.dk

Nyt svar til emnet »Kerner til opformering af grundstammer.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kerner til opformering af grundstammer.

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider