Forum

Ting som du kan bruge eddike til i haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 20. juni 2017 kl. 15.47

By continuing to browse our website, you consent to our use of cookies to enhance your user experience. OK

Oversat fra amerikansk.

11 fantastiske måder at bruge eddike på i din have

Uanset om du har grønne fingre og er erfaren med havearbejde, eller om du er nybegynder og bare har en lille krukke i lejligheden, kommer du til at elske disse tips.

Med en eneste ingrediens, som næsten alle har stående derhjemme, kommer du til at spare både tid og arbejde. Desuden kommer naboerne til at blive grønne af misundelse, når de ser planterne i dine bede.

Her kommer en liste med 13 tips, som giver dig en flot grøntsagshøst og blomster i overflod – helt uden at du behøver at ligge på knæ i timer og fjerne ukrudt.

Pixabay
1. Mod ukrudt

Eddike er et både naturligt og effektivt middel mod ukrudt. Ifølge Orchard Care Lady er det bare at hælde lidt hvidvinseddike i en sprayflaske og sprøjte det på ukrudtet, du vil af med.

2. Døde blomster vækkes til live

Hvis dine blomster er ramt af svamp eller insektangreb, er eddike din ven i nøden.

Der findes masser af forskellige opskrifter, men en, som fungerer godt, er at hælde to teskeer eddike i en sprayflaske og fylde kamillete oveni. Spray områderne, som er under angreb, og se dine døde vækster live op igen.

Flickr
3. Visse planter elsker eddike

Det lyder måske tosset, at ukrudt dør, mens visse planter elsker at få et sprøjt eddike. Men visse blomster lever faktisk bedst med en lav PH-værdi.

Bland 1 deciliter hvidvinseddike med 1 liter vand og spray blandingen på eksempelvis dine rododendron eller hortensiaer, de er nemlig planter, som elsker det, skriver Balcony Garden Web.

4. Giver ekstra næring til din plantejord

Er du usikker på hvilke planter, du bør spraye? Brug i stedet eddike på jorden. Hæld en deciliter eddike i vandkanden og fyld op med vand. Vand derefter jorden som almindeligt.

Her kan du læse mere om hvilke planter, som kan lide denne blanding.

Vance
5. Frøene får en kickstart

Man bliver ivrig, når frøene endelig er sået. Helst vil man have, at planterne vokser op næste dag, men i stedet går man uge efter uge og venter.

Men det er let at ændre på. Gnub forsigtigt føene mellem lidt sandpapir og lad dem trække natten over i en blanding af fire dele lunkent vand og en del hvidvinseddike og nogle dråber opvaskemiddel, skriver Wikihow.

Næste dag er de klar til at blive plantet, og så går der ikke længe, før planterne vokser.

6. Rustne haveredskaber

Begynder dine spader og hakker at se gamle og rustne ud? Bare rolig, Balcony Garden Web har løsningen – og du behver ikke sløse pengene væk på nye redskaber. Bare giv dem et bad i eddikesprayen og skyl dem bagefter i vand. Redskaberne kommer til at se ud som nye!

7. Lerkrukker

Det er almindeligt at se de klassiske terracottakrukker i vores danske haver. Som nye, er de fantastisk smukke, men efter nogle år kan de se meget triste ud.

Men fortvivl ej, læg krukkerne i blød i lige dele eddike og vand, det kommer til at live op i selv de trætteste krukker, skriver Balcony Garden Web.

Pixabay
8. Afskårne blomster lever længere

Har du en have fuld af smukke blomster? Udenfor lever de længe, men når du plukker en buket for at tage med indenfor, går der kun få dage, før den visner.

Hvis du tilføjer to teskeer hvidvinseddike og en teske sukker til vandet, så kommer du til at kunne nyde dine buketter meget længere, skriver Balcony Garden Web.

9. Hold husdyr væk

Har naboen en kat eller hund, som elsker at komme over på din grund og rulle sig i dine planter?

Ifølge Balcony Garden Web kan du kan du lægge et par gamle klude i blød i eddike og placere dem i haven, så slipper du for uvelkomne gæster. Gentag dette et par gange om ugen.

Pixabay
10. Hold vilde dyr på afstand

Hvis du bor i et område, hvor der findes vilde dyr, så er uvelkomne gæster aldrig sjove.

Men gift bør ikke være løsningen, for det skader (og måske ligefrem dræber) vores behårede venner. Læg i stedet et par majskolber i hvidvinseddike og lad dem trække natten over, skriver Wikihow.

Placer dem forkellige steder i din have, så slipper du for uvelkomne besøg. Gentag et par gange om ugen.

11. Bliv fri for kryb, snegle og insekter

Eddike er et naturligt insektmiddel og helt ufarligt for dine husdyr.

Spray eddike på kanterne af dine plantekasser og krukker, så holder du krybene væk. Du kan endda spraye eddike direkte på dræbersnegle, skriver Orchard Care Lady.

Nogle af disse tips havde jeg hørt tale om inden, og min mor har altid en sprayflaske med eddike klar, men mange af disse var helt nye for mig.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 20. juni 2017 kl. 17.30

Nu har man længe vist at kamille te er et godt svampemiddel.
Kan i et vist omfang også gøre livet svært for nogle mosser.
Men det virker ikke lige godt på ukrudt.
Det giver en svidning som de fleste planter kan klare.
Mvh

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Steffensen, 27. juli 2017 kl. 11.53

Det er interessant, at vi hører myndighederne har et forbud mod brug af eddike som ukrudtsmiddel. Det har været brugt af økologer og andre natur-bevarere i mange sammenhænge i mange år.
Hørte for nyligt en tilhænger af et forbud mod brug af eddikesyre sige at det skyldtes når syren nedbrydes i jorden udskydes aluminium som er et giftstof.
Problemet i denne forklaring er, at vi har store mængder af syreregn og ligeledes indimellem aluminium der kommer med regnen.
Nej vi burde i stedet spekulere lidt mere over hvad syntetiske og petroleumsbaserede sprøjtegifte gør ved naturen! :)

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juli 2017 kl. 18.51

Der er ikke forbud mod eddike som ukrudtsmiddel, men der er forbud mod at fremstille ukrudtsmidler selv. Hvis man vil sprøjte med eddike skal man mao. købe et af de godkendte midler med eddike. F.eks. Natria.

På samme måde må man ikke selv blande brun sæbe til at sprøjte bladlus. Man skal købe den godkendte insektsæbe og følge doseringsanvisningen.

Syreregn? Var det ikke noget man havde i 70'erne?

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juli 2017 kl. 19.24

Ja, eddike, benzoesyre, bagepulver og mælk er der ingen grund til at være bekymret for, men pesticider derimod - det har du helt ret i!

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juli 2017 kl. 19.57

Eddike mv. bliver vel pesticider når man sprøjter med dem, pr. definition, eller?
Meget forvirrende udmelding Tom...

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juli 2017 kl. 20.49

Ja, pr definition i en retsal, men i praksis udgør fødevarer jo ingen risiko for folk og fæ. Kan brugen af dem substituere egentlige pesticider er det da en god ting. Jeg bruger selv udtræk af forskellige urter i kampen mod skadedyr og overtræder sikkert regler i den forbindelse. Kalder jeg mit urteudtræk for gødning, som vi kender det fra nældevand, er det OK. Flueknepperi, især når indvendingerne kommer fra en tilhænger af konventionelt landbrug, som er godt i gang med at smadre reminiscensen af dansk natur, bl.a. p.g.a. rigtige pesticider - du ved, de skadelige syntetisk fremstillede sager fra Monsanto, Bayer, Syngenta, DOW og hvad har vi. Gerne brugt i forbindelse med den sindssyge brug af pesticidresistente GMO afgrøder world wide - håber aldrig det tillades i EU/ DK.

Er enig med dig i, at private ikke skal eksperimentere med diverse farlige kemikalier, men fødevarer med en, måske, gavnlig virkning? Selvfølgelig skal man da gøre det, hvis det betyder mindre brug af de skadelige sprøjtemidler.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juli 2017 kl. 21.04

Jeg er såmænd heller ikke bekymret over at folk selv blander insektsæbe eller fortynder eddikesyre. Bare folk ikke bliver alt for kreative.
Jeg skal også nok lade være med at træde alt for meget i det paradoks, at dem der råber højest når det gælder landbruget gerne selv bøjer reglerne lidt og bruger ting der ikke er godkendte, unddrager sig pesticidafgift osv.

Jeg vil bare gerne høre om der er sådan et eller andet overordnet princip du lægger til grund for om et stof er ok at sprøjte med? Er det kun fødevarer? I så fald alle fødevarer, eller hvordan?

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juli 2017 kl. 10.49

Du er simpelthen latterlig bureaukratisk nu Claus, pesticidafgift på mælk, blot fordi mælken bruges mod meldug i en privat have?

Mit overordnede princip er at have en sund jord ved at dyrke den med kompost uden kunstgødning, uden pesticider og så ellers først og fremmest finde egne fejl, når eller hvis man oplever sygdom eller insektangreb. Bliver man desperat er det OK at benytte helt uskadelige midler fra kategorien af "fødevarer".

Aldrig grundliggende syge metoder, som pesticidresistente GMO afgrøder.
Og ja, med pesticider mener jeg alle de industrielt fremstillede kemikalier, som du og andre tilhængere foretrækker at kalde plantebeskyttelsesmidler, som typisk har kendte negative effekter på miljø og mennesker, men alene bruges for at optimere landmandens økonomi, mens vi andre betaler regningen for alle bivirkningerne i form af sygdomme og ødelagt natur.

Økologerne klarer sig uden ved en merpris for et bedre produkt - i hvert fald uden giftrester.
Ved du, som forsker inden for området, i øvrigt noget om, hvordan en "uskadelig dosis" fastsættes, når det bestemmes hvilke restmængde af et aktivstof der må være i frugt og grønt? Tager metoden højde for samtidig forekomst af flere pesticider og evt. hormoneffekter?

Kald du bare skummetmælk for pesticid, når miljøbevidste mennesker prøver at beskytte sig sig selv og miljøet, men i mine øjne er det udvikling af økologien i græsrodshøjde. Du grinte sikkert også af Tvindfolkenes vindmøller :)

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juli 2017 kl. 11.53

Mælk er ikke et godkendt pesticid, så det må du strengt taget slet ikke bruge. Tager man insektsæbe så skal du efter reglerne købe f.eks. Natria insektsæbe, som er en 15% opløsning af brunsæbe til 129 kr/L. I brugsen koster 500g 100% brunsæbe 21 kr.
Forskellen i pris skyldes bl.a. pesticidafgifter og udgifter til godkendelse/ myndighedskrav.
Tilsvarende regnestykke kunne man lave for eddikesyre.

Disse regler er ikke en blomst der er vokset i min have og jeg vil ikke forsvare at det er sådan.

Jeg påpeger bare det hykleriske i at jer der har ønsket afgifter og stram regulering har så travlt med at bøje reglerne når de rammer jer selv.

NB: Hvis man bruger eddike, er det så ok med dig at fortynde 32% eddikesyre som er et petrokemisk produkt eller skal man bruge gæringseddike (madlavningseddike)?

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juli 2017 kl. 14.46

Jeg bliver ikke ramt af afgifter på pesticider, da jeg ikke bruger dem mere og ikke har brugt dem i mange år efterhånden. Jeg er vildt interesseret i den levende jord og naturens kompleksitet og prøver så længe jeg orker at dyrke ét frø at få større indsigt. En kompleksitet der langt overstiger gensplejsning skulle jeg måske tilføje, når det nu er en molekylærbiolog jeg skriver med :)

At du tolker loven som Fanden læser biblen er fint med mig. Det er ikke lovens ånd at stoppe udviklingen i økologisk havebrug Claus og lad os bare slutte med endnu engang at konstatere din manglende interesse i økologien og udviklingen af den.

Hvis jeg ville bruge eddike i haven og tog den fra køkkenet, ville det jo være gæringseddike. Hvis du brugte en fortyndet eddikesyre ville det jo nok have samme virkning, da eddikemplekylet siges at være ens i de to produkter. Altså eddike er eddike. Men ud fra min holdning ville petrokemisk eddikesyre være uinteressant i erhvervsøkologien, dels p.g.a. prisen, dels da petrokemiske produkter jo ikke er vedvarende. Men det betyder nok ikke noget i din optik, hvis jeg må være så fri at gætte :)

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juli 2017 kl. 14.59

Jeg ved ikke hvad du bruger, men der er afgift på alle godkendte pesticider. Herunder dem økologerne må brug, så som insektsæbe, svovl, pyrethrin, ferrifosfat mv. Der er også afgift på de midler som indeholder eddike, men jeg ved faktisk ikke om økologerne må bruge disse.

Alle der selv laver en 1-2% opløsning af brun sæbe og sprøjter med det unddrager sig pesticidafgift, ikke at det forarger mig, men sådan er reglerne.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. juli 2017 kl. 15.30

Der skal altså ufattelige mængder og hyppig brug af edikke, hvis man vil bekæmpe ukrudt i en have bare lidt større end en altankasse.
Mener sidst emnet var oppe, at der blev talt om forsuring af jorden?

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2017 kl. 9.33

Ja, det vil jo forsure jorden at bruge en syre til ukrudtsmiddel. Sommetider kan det være en fordel, ellers kan man kompensere med ca. 100g kalk pr liter eddikebaseret ukrudtsmiddel.

Det lyder som om du har erfaret at ukrudtet bare skyder igen fra roden?

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2017 kl. 9.34

Apropos forsuring, så må det give nogle syreskader når man bruger det på fliser...

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. juli 2017 kl. 12.05

@ Claus. Det, jeg oplever er, at det grønne bliver svedet og ugen efter er der nyt grønt.
Om det ville være effektivt til små nye planter skal jeg ikke kunne sige.

Hvad min terasse angår, er det mest effektive den årlige oprensning af fugerne og efterfyldning med sand. Når det er gjort er det nemt at pille det ukrudt op der forsøger sig.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2017 kl. 16.01

Ok. Ja, det er vel egentlig også hvad man ville forvente, at eddiken svider de overjordiske dele af planten. Så skal der givetvis en del behandlinger til at udsulte besværligt rodukrudt som skvalderkål og lign. Det burde så have en ret god effekt på spirende ukrudt og enårigt frøukrudt.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 29. juli 2017 kl. 17.44

Jeg vil henholde til at alle på denne tråd omtaler hinanden med respekt og har respekt for forskellige synspunkter.

derudover henviser jeg gerne til dette link

videntjenesten.ku.dk/raadgivning/spoergsmaal_og_svar/park_og_landskab/edikesyre_til_ukrudt_p__bel_gninger/

Vi er alle økologer på vores egen måde- men pænt sprog skal der være, ellers må munden vaskes med sæbe (her igen kan der vælges frit, men jeg vil ikke anbefale de brune, selv om det er lige ved hånden- og billig)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juli 2017 kl. 18.02

Hej Fanny.
Dit link er forældet på den måde at der faktisk er blevet godkendt midler baseret på eddikesyre. Det er fortsat forbudt at bruge husholdningskemikalier og lign. selvom de kan være kemisk identiske med godkendte midler, jf. diskussionen her over.

Nyt svar til emnet »Ting som du kan bruge eddike til i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ting som du kan bruge eddike til i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider