Forum

Kompost beholder og hækafklip

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rita Elisabeth C., 14. juni 2017 kl. 11.11

Kan nogen fortælle mig hvordan jeg nemmest kan bygge en kompostbeholder? (min nabo har en masse paller og finerplader jeg kan få) og hvis jeg kommer hækafklip i kompostbeholderen, hvornår skal jeg så regne med at det er blevet til jord? På forhånd tak for svar.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juni 2017 kl. 23.21

Hej Rita Elisabeth C.

Du kan se billeder af mange forskellige kompostbeholdere og læse meget mere om kompostering - også af hækafklip - ved at kigge i Havenyt's arkiv.

En samling på 200 artikler kan du få frem ved at skrive søgeordet
"kompost" i feltet øverst på Havenyt's side.

Hvis du blot samler hækafklip og ikke blander noget i eller tilfører (små mængder) vand vil der gå 3 - 5 år inden det er helt omsat - dvs muldagtigt. Men undervejs har dyngen været vært for mange spændende organismer (for eksempel orme, bakterier, tudser, salamandre, pindsvin, mus, humlebier) - så det kan jo være et rigtig godt valg at lade hækafklippet ligge i den lange tid !

Hvis du har brug for jordforbedring til bestemte (gødnings-)formål i haven kan du jo vælge at speede komposterings-processen lidt op ved for eksempel tilsætte husdyrgødning, vand (i meget behersket omfang), lidt muldjord.

Venlig hilsen
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. juni 2017 kl. 23.48

Hækafklip, hvis det ikke er for groft, vil tage de 3-5 år, som Lone nævner. Jeg regner med 5-6 år for mit brombærafklip (både nye skud og de gamle, der er helt træagtige).

Jeg vander dog ikke, men har revet blade mv sammen og hældt på, så der er allerede nedbrydere (bænkebidere mv) med.

Men jeg klipper mit i stykker á 20-30 cm. Det tager sin tid! Min nabo mener at en tromlekompost dims er bedre, men jeg har ikke temperament til sådan noget: Éen pind ad gangen. Det tager en farlig tid!

Men mit ligger i bunker!

Vi mangler Ingeborg nu, hun havde kompostbeholdere bygget af paller. Måske kan du søge på navnet?

Mvh
Tine

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 15. juni 2017 kl. 1.17

Hej Rita.
Her i havenyt, (i indlæg nr. 15) er der en tegning af en kompostkasse du let selv kan lave, af rammer:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/12407.html

mvh
www.holger3600.dk

4 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2017 kl. 1.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. juni 2017 kl. 3.01

Ej, men Frank dog! Liguster svagt giftigt for heste. Så jeg går ud fra Ligustersværmeren og ligusterfascisterne* (undskyld!) er de eneste, der bryder sig rigtig meget om dem.

*Har selv mere liguster end, jeg bryder mig om.

Håndsaks? Mere en sav...

Mvh
Tine

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. juni 2017 kl. 10.14

Hej Elisabeth C.

Nu skriver du noget om, hvad der er nemmest!

Det nemmeste er at købe såkaldte højbedsrammer og stable dem ovenpå hinanden. Højbedsrammer fås i størrelsen 120 cm gange 80 cm, og de fås normalt til 89 kr. pr stk. 4 højbedsrammer udgør en fin kompostbeholder, der kan rumme virkelig meget.

Hvis du skal til at snedkerere, behøver du skruer eller andre materialer, og det kan hurtigt løbe op, og det tager tid, hvorimod disse såkaldte højbedsrammer bare kan foldes ud og stables oven på hinanden.

At lave kompost er tilsyneladende en hel videnskab og et spørgsmål om at vente meget lang tid. Men naturen ordner jo den sag, uden at vi blander os. Hvis man har flere kompostbeholdere og virkelig god plads, kan man jo godt have det grønne affald liggende i al den tid, indtil det er fuldstændig formuldet.

Men det nemmeste er nu at lægge materialet fra kompostkassen ud i bedene hvert efterår. På det tidspunkt er det selvfølgelig slet ikke fuldstændig omdannet. Men det bliver det hurtigt, når det bliver spredt. Hvis du har køkkenhave, skal du jo alligevel have den bare jord dækket om vinteren. Og rabarberbedet og hindbærbedet kan godt bruge en dyne af 10 cm hækafklip.

Jeg skal lige tilføje, at jeg ikke putter grene i. Dem kværner jeg til flis, som jeg dækker mine stier med. Det er et dejligt blødt materiale, som er behageligt at gå på.

Med venlig hilsen

Doris Møller

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Elisabeth C., 26. juni 2017 kl. 9.54

Mange tak alle sammen

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 27. juni 2017 kl. 7.59

Rita Elisabeth Jeg ved ikke hvad andre gør, når de skriver, at det tager 3-5 år at kompostere bl.a. ligusterafklip.
Jeg har 2 kompostbunker overfor hinanden, og de kan spise alt mit ligusterhækklip, alt grønt fra husholdningen, hundredevis af kaffefiltre og -grums fra naboens mandskabsrum og så i øvrigt alt andet grønt fra haven. Jeg stikker den om 1 til 2 gange i løbet af sommeren, og så er bunkerne i øvrigt fyldt med kompostorm, jeg kan næsten høre hvor de smasker.
Men mine bunker kan jeg da køre ud som jorddække år for år. Der kan være lidt smågrene som ikke er helt omsatte, dem river jeg af om foråret og så ryger de på komposten igen. Men det har nu aldrig tage 3 til 5 år.
Men lige som alt andet, så skal man jo yde en lille indsats for at det bliver rigtig godt. En halv times arbejde med en greb for at vende komposten fra den ene til den anden bunke, det er altså overkommeligt, især når man ser resultatet. Der findes ikke bedre og mere miljøvenligt jordforbedringsmiddel, end naturens egne produkter.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Elisabeth C., 9. august 2017 kl. 12.34

Mange tak for svarerne

Nyt svar til emnet »Kompost beholder og hækafklip«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompost beholder og hækafklip

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider