Skrevet af: Maria., 9. juni 2017 kl. 12.47
På motorvejs-skrænter og motorvejs-til-og-frakørsler ser man ofte større arealer med flotte (typisk blålige) Lupiner.
Men hvor stammer de fra?
Er det flerårige staude-agtige blomster?
- eller
Er det hvert år 'nye' planter, der spirrer/opstår efter _sidste_ års frøstand?
- eller
Er det årligt nysåede/ny-udspredte frø, fra kommunens side?
Skrevet af: Lars Holt, 9. juni 2017 kl. 12.52
Det er stauder. De kommer igen år efter år.
Skrevet af: Ayoe B. P., 9. juni 2017 kl. 13.55
Noget jeg har lagt mærke til ved disse "motorvejs-lupiner" er, at de efter en del år ender med kun at være i de blå farver - også selv om der også var både røde, gule og hvide i starten.
Jeg tror derfor, at det er frøsåede stauder, der "degenererer" tilbage til de oprindelige vilde farver. Men det er så blot min u-professionelle vurdering. ;)
Mvh. Ayoe
Skrevet af: Ayoe B. P., 9. juni 2017 kl. 14.01
Har iøvrigt fundet noget om lupiner herinde. ;)
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/1459.html
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juni 2017 kl. 14.33
Der findes både enårige og staudelupiner. Jeg tror dem man ser langs motorvejen mv. er stauder som er frøspredt fra haverne af fugle. De klarer sig godt på den næringsfattige jord hvor man har gravet gennem en bakke. Det skyldes at lupiner lever i symbiose med bakterier som kan fiksere kvælstof fra luften. Det giver lupinerne en konkurrence fordel på den næringsfattige jord.
Nogle steder, f.eks. på Island, optræder lupiner invasivt.
Skrevet af: Tilde P., 9. juni 2017 kl. 15.08
Lupiner på motorvejsrabatter blev tidligere sået med vilje af vejvæsenet.
Der har været en del kritik af denne udsåning fra biologer, da disse næringsfattige arealer er gode voksesteder for en del hjemlige truede plantearter som er trængt andre steder.
Om der stadig foretages udsåning af lupiner tvivler jeg på men er ikke sikker.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Boi Jensen, 9. juni 2017 kl. 18.08
Normalt er et-års lupiner gule i blomsten, de bruges til foder til dyr og sås for at tækkes vildtet, og de andre sås for at det i visse områder kan se bedre ud end bare et stykke med græs. Ofte på steder hvor der ønskes et område med lav vegetation (50 cm højt) og som kommer år efter år, derfor ses de ofte i forbindelse med vejanlæg, det er ekstremt billigt sammenlignet med plantning af buske. I Island er en art fra Alaska indført for at give lidt kulør på nogle af de store lavaområder, bla. omkring Keflavik flyvepladsen og her har de rigtigt nok bredt sig, og det afhænger jo nok af hvem man er, om de synes at se pæne ud eller er tilstrækkeligt invasive. Det vil jo nok tage nogle 1000 år før Island bliver dækket af lupiner.
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juni 2017 kl. 20.46
Enårige lupiner kan være gule (L. luteus) blå (L. augustifolium) og hvide (L. albus). Måske flere farver, det ved jeg ikke. Jeg har sået de blå og hvide i år for at se om de er interessante i køkkenet. Det ser desværre kun ud til at de blå spirer.
Hvis man vil dyrke lupin til spisning er det vigtigt at få fat i de sorter som kaldes "sød lupin". De andre er giftige.
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2017 kl. 1.02
Enårige lupiner (ikke gule) med flere farver, har en tendens til at ende op som blålige. Farven må være dominant.
Jeg har set dem komme op i hvid, lilla og blå- men selvsåede ender altid som blålige (lyslilla syrenfarvet). De gule, har jeg ikke erfaring med.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2017 kl. 8.43
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2017 kl. 10.03
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: H. Christensen, 10. juni 2017 kl. 12.30
Flerårige Lupin sået sidste år.
Mvh
Skrevet af: Tilde P., 20. juni 2017 kl. 9.00
I anden forbindelse faldt jeg tilfældig over dette fra Miljøstyrelsen om mangebladet lupin:
svana.dk/natur/national-naturbeskyttelse/invasive-arter/hvad-kan-jeg-selv-goere/bekaempelse/bekaempelse-mangebladet-lupin/
Vh. T&HPP
Skrevet af: Line Mathiesen, 20. juni 2017 kl. 11.33
Lupiner på motorvejsskråninger er som regel sået med vilje, det anvendes de steder, hvor man har brug for nogle hurtigtvoksende planter med kraftige og dybe rødder, for at holde på skråningen, pga jordforhold. Om man er gået bort fra det ved jeg ikke, men jeg har været med til at lave det for 6-7 år siden.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.