Skrevet af: Mads N.L., 13. maj 2017 kl. 8.21
Hej alle,
Jeg har et spørgsmål vedr ukrudt i jorden langs min hæk (imellem græs og hæk, ligeledes hæk og fortov).
Kan man ikke hælde noget eddikesyre eller andet i jorden langs hækken og undgå en stor mængde ukrudt i at gro?
Hvis jo, er det så tilladt og/eller er det skadeligt for omgivelserne eller grundvandet?
Jeg vil bare have et bart/tomt stykke jord uden rigtigt at luge for ofte.
P.S jeg er ekstremt uviden og ny i haven!
Skrevet af: Lars Holt, 13. maj 2017 kl. 8.45
Det lyder umiddelbart som en dårlig idé hælde/sprøjte eddike ud på jorden. Det er ikke noget jeg har overvejet eller undersøgt.
Hvorfor må græsset ikke gå helt ind under hækken?
Langs min køkkenhave, hvor jeg ikke vil kunne styre græs, har jeg lavet en ramme af træ i en stis bredde. Den har jeg fyldt med flis.
Det har nogle indlysende fordele. Jeg behøver ikke at fjerne hækafklip og hækken er blevet 10 cm "lavere", så jeg nemmere kan nå toppen.
Skrevet af: Svend Høst, 13. maj 2017 kl. 10.25
Hvis det er en nysat hæk er det nok en god ide at holde græs og ukrudt væk i en afstand på ca 30 cm, men ikke med eddike , men med hakkejernet , hvis det er en gammel hæk med et godt rodnet kan græsset godt være tæt på hækken.
Skrevet af: Søren M, 13. maj 2017 kl. 19.47
Lug/hak stykket godt igennem og fyld op med champost eller lign.(eller som Lars beskriver) Du undgår nok ikke at rense stykket en gang imellem. Det er ikke tilladt at udhælde 'hjemmeblandinger' af f.eks eddike/eddikesyre og salt eller lign ud på havejord.
Skrevet af: Lone Brems, 14. maj 2017 kl. 10.09
Hej Mads N.L.
Det med at have et stykke jord uden planter i kan have en æstetisk værdi - men hvis man skifter perspektivet til at undersøge, hvad der fremmer plantenes (også hækplanternes!) trivsel er plantedækket jord langt at foretrække!
Og som en "nr 2 løsning" er både Lars Holt's og Søren M's forslag konstruktive.
Men jeg vil foreslå, at du går en anden vej og finder ud af hvilke planter, der skal være en del af din have ud mod fortovet.
Plantedække vil regulere udbredelsen af regn- og smeltevand, så det bliver bedre fordelt og siver langsommere ned i jorden og så fordampningen dæmpes.
Plantedækkets rødder fordeler sig og gennemtrænger de øverste jordlag - det forhindrer at jorden "pakker" eller at der blæser småpartikler af organisk væk fra jordarealet.
Henfaldende, døde rødder giver plads for luftkanaler - noget der gavner hækplanterne som er begrænset i deres udbredelse og trivsel under den faste belægning som fortovsfliserne ovenpå et lag komprimeret stabilgrus udgør.
Planternes overjordiske dele "holder på" nedfaldne blade og giver på den måde plads for mulddannelse (selv om det er det lange tidsperspektiv, der er tale om i denne sammenhæng)
Så meget taler for, at du genovervejer om jordstykket mellem hæk og fortov skal være bart.
Også fordi erfaring andre steder fra viser, at tilplantede jordstykker er mindre interessante for hunde (og deres ejere) at anvende som "hundetoilet".....
Planteforslag til stedet (uden at jeg ved noget om jordbund, hækplantevalg eller hvad der gror i nærheden, der kunne have indflydelse på farve- og formvalg).
Lavendel - klippes efter blomstring og kan holdes lavt gennem en lang årrække. Kræver ca 40 cm afstand til hækrækken. Breder sig ikke gennem hæk - selvsåede småplanter fjernes ved årlig lugning.
Martsviol - kræver meget lidt plads. Starter væksten meget tidligt og kan gro ind mellem hækplanterne (hvis det er en løvfældende hæk). En ydmyg vækst, der ikke syner af meget når hækken er fuldt udviklet - men som dækker jorden godt og ikke er vanskelig at holde på plads (den sætter sideskud og selvsår - men to - tre lugninger pr år er helt tilstrækkeligt).
Kommer man tæt på ved rivning efter hækklip vil planterne se lidt forpjuskede ud - men de retter sig hurtigt.
Hvis jordstykket er i fuld skygge kan Hasselurt overvejes - den holder sig under 20 cm og er heller ikke vanskelig at begrænse i udbredelsen.
Hvis jordstykket er i fuld sol kan timian - måske forskellige timiansorter ? - være en spændende plante. Plant lavtvoksende sorter - eller tag et valg om at ville klippe nogen gange hvert år. Den almindelige havetimian kræver klipning hvert år - gerne flere gange for at holde sig i vækst. Klipper man ikke bliver den "højbenet" og meget lidt køn (ligesom for eksempel) lavendel og lyng.
Nu er indedagene forbi i dette forår for de fleste med have..... men hvis du har tid kan du låne "Hvilken plante hvor" af Jane Schul (biblioteket skaffer den gerne hjem til dig). I den er der er masser af forslag og gode oversigter over haveplanters højde, blomstring mm. Bogen er kommet i 2. udgave i 2015 - jeg vil anbefale dig at spørge efter den.
Venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.