Skrevet af: Tine Horsum, 12. maj 2017 kl. 1.01
Er det, dét?
Eller er det bare fordi, jeg sidste år brugte en plænetæsker uden opsamling, så alle frøene er blevet godt spredt?
Jeg må indrømme jeg har tænkt mælkebøtte vin og endda snaps, men de er jo ret fine og gule lige nu.
Men jeg må nok ud, med den, der har opsamler på, min plæne er også gået helt vækst amok.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 12. maj 2017 kl. 1.22
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 12. maj 2017 kl. 9.20
Hvis du skal bruge mælkebøtterne til at spise eller drikke, skal de høstes mens de ser alle pænest ud!
Skrevet af: Svend Høst, 12. maj 2017 kl. 10.02
Ja Tine hvis du skal lave mælkebøttevin så kommer du på en opgave , du skal bruge ca 4 kg af de gule kronblade , så bare gå igang............og så smager den ikke engang godt....
Skrevet af: Lars Holt, 12. maj 2017 kl. 19.46
Det er kun til 12 l de 4 kg mælkebøtteblomsterblade.
Jeg har kun prøvet det én gang.
Det var alt for krydret for mig
Skrevet af: Tine Horsum, 12. maj 2017 kl. 22.24
Nå, okay min opskrift er så på 4 liter mælkebøtteblomster (uden det grønne svøb), men der er sikkert mange og meget forskellige opskrifter. :-)
Til snaps går der ikke så mange, og man kan jo også bruge vodka. Hvis man ikke kan lide snaps. Jeg har brugt Brøndums, men den er ikke smagløs nok. Den er faktisk tilsmagt med kommen, har jeg læst mig til.
Så er det mere om man kan få en (rigtig russisk) vodka, der smyger sig ned i halsen- uden den krasse sprittede smag. For den kan jeg ikke lide!
Kan man forresten fryse mælkebøtteblomsterne ned?
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 12. maj 2017 kl. 22.32
Iøvrigt tak til Frank for spejder opskriften!
Jeg har lavet hyldeblomster dyppet i pandekagedej, og skrællede (syrlige helst) æbler, hvor kernehuset udstikkes, og æblet skæres i skiver (ringe). Hertil flormelis og syltetøj. Nammenam!
NB: Send ikke den eneste vegetar afsted efter melet til pandekager. Fuldkornsmel falder ned i bunden...
Men det er nok sundt, hvis det indgik i dejen- fremfor at lægge sig i bunden af skålen. ;-D
Mvh
Tine
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. maj 2017 kl. 18.28
Glæd dig over de mange mælkebøtte-blomster, der er livgivende forårsmad til de sultne bier. Rigtig mange fugle lever at frøene, som de piller af blomsterbunden. Skovspurve og dompapper især, men også bogfinker. Man kan se fnok i hobetal under frøstanden uden frø. Har tit iagttaget fuglene under denne fødesøgning.
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.