Forum

Imprægnere plast-planteskilte?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 10. maj 2017 kl. 20.02

Ja, det er vel en gammel traver ...
Planteskilte af plast, med tekst af permanent-maker/tusch, men hvor skriften forsvinder over tid ....

Mon man kan imprægnere den skrevne tekst/flade med (sko) imprægnering, og få en holdbar effekt ud af det?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. maj 2017 kl. 20.17

Du mener siliconespray?

Jeg er noget i tvivl her, fordi det der får permantentmarker (sprittush) til at blegne er sikkert sollysets påvirkving- og måske mekanisk påvirkning (vind & vejr). Plastic vil også i det lange løb blive nedbrudt af sollyset.

Silicone er vandafvisende. Ikke uigennemtrængeligt for sollys.

Jeg vil tro, at metalskilte, som de bruges i botaniske have er løsningen, men de er nok også ret kostbare. Så medmindre man går og glemmer at her står træet "Wunderbaumium Pragtfuldia"- så... ;-)

Jeg har en havemappe med plastlommer, og her gemmer jeg oplysninger fra planterne ved køb, og så fotograferer jeg stedet med dato. Og evt håndtegnede kortskitser.

Mvh
Tine

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. maj 2017 kl. 7.34

jeg synes at de hvide pinde ser grimt ud og solsortene stjæler dem af og til - når vi er ved stranden samler jeg egnede glatte sten når man skriver med en permanent tush og vender skriftsiden nedad så den ikke tages af solen så forsvinder navnet aldrig

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. maj 2017 kl. 8.47

Det var en smart ide Mogens, den vil jeg bruge.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. maj 2017 kl. 9.02

Når jeg laver skilte til vinplanter, som kan risikere skal stå i potte et par år, skriver jeg navnet i begge ender på en stump metalpersienne. Det navn, der bliver stukket ned i jorden forsvinder ikke.
Hvert forår kontrollerer jeg navnene, og skriver dem på, der er bleget væk, på den synlige del igen.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. maj 2017 kl. 10.09

Jeg bruger word til at skrive plante navnene i halvstor størelse , printer dem ud , laminere dem og til sidst klipper dem til , og så bliver de hæftet på hvidmalede træ lister som er spidse i den ene ende .

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 11. maj 2017 kl. 11.47

Man kan jo evt. anskaffe sig sådan et sæt med bogstaver man banker ind i små metalplader. ;)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. maj 2017 kl. 0.50

De der til metal hedder punsler. Og man bruger en gummihammer eller en trækølle til at banke dem i, det hedder at præge. De duer sikkert også til læder, hvis man har de lyster. ;-)

Mvh
Tine- der har præget læder for manne år si'en...

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. januar 2023 kl. 11.28

Slettet af administrator 3. januar 2023 kl. 13.07.

Nyt svar til emnet »Imprægnere plast-planteskilte?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Imprægnere plast-planteskilte?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider