Skrevet af: Simon Knudsen, 3. maj 2017 kl. 1.34
Jeg er i gang med at bygge 3 højebede ud af granit natursten
Det skal være 2 sten højt.
Jeg er startet med at lave en fundament som er i »vatter«.
Fundamentstenene er gravet cirka 20 cm ned og står på cirka 2 cm stolpebeton og har det cirka 10 cm op ad siderne.
Er er nogen af jer der har nogle gode råd til hvordan man sætter nr 2 sten fast. Det skal kunne holde til man sætter sig på kanten.
har i noget erfarring med dette?
Har vedhæftet et billede af mit projekt
Skrevet af: Line Mathiesen, 4. maj 2017 kl. 15.16
Enten blå LIP eller sådan noget tokomponent lim, som man også bruger til klæbeankre.
Skrevet af: Svend Høst, 4. maj 2017 kl. 20.07
Mørtel det bruger murene
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. maj 2017 kl. 8.05
Det er nogle kraftige plantekummer du er i gang med.
Du skal nok være forberedt på, at kummerne vil "bevæge" sig lidt hvis vi får en hård frostperiode om vinteren. Derfor skal du ikke bruge noget alt for stærkt til at mure stenene op med, slet ikke ren cementmørtel. Alm. ikke for stærk murermørtel bevarer en vis elasticitet.
Det er jo ikke for ingenting, at man siger at fundamenter skal ned i "frostfri dybde", det er netop for at de ikke skal hæves, eller trykkes op af frost i jorden. De fleste har nok oplevet, at fliser kan hæves og komme til at vippe i og efter en hård frostperiode. Det er hvad der sker, når jorden under dem fryser og udvider sig.
God fornøjelse med byggeprojektet.
Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2017 kl. 9.49
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Svend Høst, 5. maj 2017 kl. 16.05
Der sker ikke noget ved frost , mine drivhuse står på lecablokke som ligger løst direkte oven på jorden i grus , og der har aldrig været problemer ............
Bruge colesseum i Rom og brug af jern-anker som eksempel er nok lidt langt ude
da man ikke har frost af betydning på de kanter.
Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2017 kl. 17.09
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 5. maj 2017 kl. 17.59
En ting er frosten. Jeg er da mere bekymret over, om stenene kan undgå at blive trykket ud af jordtrykket.
Men det kan Colosseum modellen nok forhindre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.