Forum

Imprægnering af brædder.

  Skriv nyt svar

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2017 kl. 12.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. april 2017 kl. 12.43

2 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2017 kl. 12.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. april 2017 kl. 18.44

Tak!

Jeg har en havebænk af ubehandlet træ, og byggemarkedet mener ikke, man kan bruge deres midler på *vandrette* flader. (Klar træbeskyttelse- og lak var grovdyr).

Nu mangler jeg bare en løsning så katte og andre dyr ikke sætter sig i det nyolierede.

Mvh
Tine- enhver løsning ændrer omgående spørgsmålet...

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 14. april 2017 kl. 19.40

Er brænding kun for at give en flot sort farve eller er der noget beskyttelse i denne operation. Er der nogen, der har denne viden?
Så vidt jeg forstod på den japanske video fik brædder 2 gange olie med en kort flambering af første lag. Er dette korrekt opfattet?
Det ser spændende ud og jeg fårstår helt Franks lyst til at prøve dette.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 14. april 2017 kl. 21.41

Både i gamle dage og i dag bruger nogle mennesker stadig brænding af fx. stolpepæle - i den ende ser skal stikkes i jorden. Jeg har selv brændt pæle på den måde (dengang over et bål) da jeg skulle lave indhegning til mine heste i 80'erne. Det forhindrer/forsinker nedbrydningsprocessen (svampe/fugt/indsekter) med temmelig mange år - selv på de blødere/mindre holdbare træsorter. ;)

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 14. april 2017 kl. 21.43

ser = der .... "tyrkfejl" ;)

7 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. april 2017 kl. 21.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 16. april 2017 kl. 10.33

Jeg lavede en kompostbeholder af gamle flisepaller for fire år side. Jeg brændte dem med ukrudtsbrændere inden jeg samlede dem og foreløbelig ser de ud til at holde rigtig fint, trods det våde miljø i en kompostbeholder.

Det næste jeg skal lave (bedrammer) regner jeg med at give linolie efter brændingen.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2017 kl. 11.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 16. april 2017 kl. 12.21

De bedrammer jeg lavede for 15+ år siden har ikke haft problemer med mug.
De er lavet af lærke brædder, der er søbet godt ind i lindolie og efterfølgende tørret af, så olien kunne hærde op.
Rammerne synger efterhånden på sidste værs - mest fordi de lodrette stolper går til. Det virker til at komme ind af endetræet, så der skal nok noget andet til?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. maj 2017 kl. 1.56

Jeg fandt så et andet sted, hvor jeg har bestilt 2,5 liter Tung Oil. Det kommer til at koster cirka. 500 kr inklusiv levering. Og selvafhentning i nærmeste GLS-pakkeshop.

Den første ville blive meget dyrere? Jeg kan ikke gennemskue, hvordan 500 ml- kommer til at koste 170 kr. faktisk 212,50 DKK
med gebyr.

Den side jeg så fandt er noget billigere, men de har et mystisk gebyr på 18,95 kr på forsendelsen.

linolie123.dk/shop/kinesisk-traeolie-tung-5819p.html?gclid=CPiCsoWz0tMCFVGMGQodqG0HPg

Eftersom det er et sted, der reklamerer på Google- er de nok også det dyrere. :-P

Men: Der er da lidt forskel på 212,50 kr/500ml- og 2,5 liter og knap 500 kr.

Det skal man huske- gennemføre købet til næstsidste øjeblik, kig på levering og fragtpriser- og underlige gebyrer!

Mvh
Tine- der skal ud og oliere-

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. maj 2017 kl. 2.10

Fast takst 170 kr?! for 500 ml?
Hvem prøver de at narre?

Eller de sælger til håndværkere, der så kan tørre den af på os andre. Så de 95 kr pr 500 ml- er løgn. Det er plus moms og fragt= rigtigt meget dyrt. Og 170 kroner- som man ikke får forklaret?!

Jeg går nogen gange i det lokale byggemarked, der ser alting også billigt ud- fordi uden moms står med store bogstaver. Med moms er det jo 25 % oveni- også er det ikke så billigt endda.

Mvh
Tine- momsfri- men vi kunne godt, jeg regner bare som en fisk. Vi hoster mail og websites. Men regnskaber og revisor- nej tak.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philippe Boissard, 6. maj 2017 kl. 12.38

Kinesisk / Japansk Tung oil er ret dyrt desværre.

Processen med at brænde træet giver en mere flad overflade og mindre mulighed for at vandet trænger ind idet at det "yderste" af træet nu ikke længere er åndbart.

Derfor husk at brænde ALLE overflader, ellers rådner det bare indefra.

Tung oil skal du være en del mere nænsom med end de er på videoen, for der er slet ikke grund til at bruge så meget som de slasker på hvis du spørger mig.

OG
I stedet for at brug Tung oil, så brug lemon seed oil eller hemp oil.
Tung er alt for overvurderet.

Kilder:
Proffesion: Tømrer
Erfaren japan fan/Otaku.

Tine Andersen:
Mht. det med byggemarkedet er jo fordi at ca 90% af deres salg er til virksomheder, og det er hurtigere at 10% af kunderne skal regne momsen oveni end at 90% af alle tømrerne skal stå og regne i arbejdstiden.

Det er så simpelt at hvis priser stod med moms, så ville mester sende dem et andet sted hen hvor priserne uden og spare 10 min på at regne.

Og Tung oil er dyrt, det er en gammel kunst af fremstille.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. maj 2017 kl. 21.09

Jeg fik min Tung Oil i går. Så de der 1-2-3 linolie- kan jeg anbefale.

Nyt svar til emnet »Imprægnering af brædder.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Imprægnering af brædder.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider