Forum

Robotplæneklipper – specielt havelayout

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel Llorente Tabor, 10. april 2017 kl. 21.37

Jeg har rigtig god erfaring gennem 5+ år med min robotplæneklipper fra min have, og nu har jeg også købt en til mit sommerhus, der dog har en noget mere udfordrende grund.
Her ligger huset fuldt omringet af græsplæne, og jeg søger et råd til, hvordan jeg lægger wiren optimalt.

Som jeg ser det, så er der 2 løsninger, og den ene vil - desværre - nok ikke virke. Vedlagte billede viser de to scenarier:
1: Wiren går rundt om huset, krydser over til kanten af grunden, følger grunden rundt og krydser plænen oveni den anden krydsning.
2: Wiren krydser 2 forskellige steder og efterlader altså et mellemrum, hvor plænen ikke vil blive klippet, og som vil gøre, at plæneklipperen nok sjældent vil nå over og tage den nederste højre del af plænenlige så ofte som den venstre.

Problemet ved løsning 1 er, som jeg ser det, at robotten vil ignorere det sted, hvor wiren krydser plænen (som også er meningen for at den kan slå plænen optimalt), men når den skal finde basen, så kan den være uheldig at tage den ydre cirkel og derved aldrig kunne finde basen.

Er der nogen, der har erfaring med en lignende løsning og kan man evt. undlade at lade de to wires krydse i kanten, så man guider den ud på en krydsning eller lign.?

Tak for evt. hjælp!

VH
Daniel

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. april 2017 kl. 22.13

Hvad er det for en type model ? Jeg har selv en Bosch og den ville ikke virke på den til venstre , den til højre ser fornuftig ud..........

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Llorente Tabor, 10. april 2017 kl. 22.19

Det er en Worx Landroid 1500. Tror de fungerer rimeligt ens. Den her er i hvert fald beskrevet i vejledningen (er ikke nået længere endnu) som om den fungerer præcis som min hjemmerobot, der er en gammel Robomov.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. april 2017 kl. 20.42

Den venstre, den du kalder optimal løsning er da den mest indlysende. Du skal blot forbinde de 2 firkanter med et lidt dybtliggende skærmet kabel. Så vil dit græsmonster vel
holde sig imellem de 2 firkanter.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Llorente Tabor, 11. april 2017 kl. 23.57

Hej Gert,
Korrekt. Men problemet er så, at hvis den kører ud til yderste firkant, når den skal hjem og lade (hvilket vil være tilfældigt, men eftersom den har et større areal end den indre, så vil den oftere ramme den), så vil den ikke kunne finde basen men bare køre rundt i ring.

Anywho, jeg har i dag fået lagt 280 meter kabel ned med løsning 2, hvor den lille tange, der ikke bliver klippet, kun er ca. 1*2 meter under et stort træ, hvor græsset næsten ikke gror. Det må blive taget med kantklipperen, der alligevel skal i brug ;-)

Det ærgerlige er så bare, at jeg frygter, at den ikke så ofte finder over til den nederste højre del, og at det kun vil blive klippet sporadisk. Det er for resten en pænt stor plæne!

VH
Daniel

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 12. april 2017 kl. 9.20

Prøv også at spørge på lav-det-selv.dk's have-forum. Her er der flere med robot-erfaringer.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. april 2017 kl. 9.52

Det Gert foreslår vil ikke virke , første gang roboten (Bosch) kører vil den følgen tråden hele vejen rundt , for at lære området at kende ,indtil den kører ind i basen bagfra , og skriver på displayet om det er basen den er kørt ind i , og det bekræfter du , og roboten køre uden om og ind i basen , og er klar til brug .
Hvis du gør som gert skriver , vil den bare køre rundt om huset og ind i basen bagfra , og det kan roboten ikke bruge til noget , den er noget forviret da der mangler en yder grænse.
Brug modelen til højre , husk at der skal være mindst 50 cm mellem de 2 wire mellem indre og yder ramme.

Nyt svar til emnet »Robotplæneklipper – specielt havelayout«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Robotplæneklipper – specielt havelayout

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider