Skrevet af: Thomas Svensen, 30. marts 2017 kl. 22.46
Hejsa
Jeg skal til til at plante 1 hektar skov, og har af en kammerat fået lov til at hente nogle selvsået sitkagraner der er kommet i hans skov, særligt efter stormen nogle år tilbage. De er vel 15-30 cm.
Det er selvfølgelig fantastisk, men jeg vil høre, om man bare kan »hive« dem op, og derefter sætte dem i vores nyplantning? Vi planter med spade..
Alt erfaring er værdsat, fordele/ulemper, da det trods alt er noget af et arbejde og synd, at omplante sådan nogle, hvis de bare går ud..
Mvh
Thomas
Skrevet af: James F., 30. marts 2017 kl. 23.02
Jeg har selv for 25-30 år siden, været ude i en kammerats skov og rykke små sitkaer op. Min. 90% af mine plantede graner fik fat, - og er i dag RET store.
Læg gerne et par aviser rundt om træerne, gerne med lidt flis ovenpå, så skal de nok komme!
Men husk nu også, at få plantet nogle ege ude i kanten, de vælter aldrig. Dem kan du også finde selvsåede.
I øvrigt synes jeg, at en ren sitka plantning er ret kedelig, - overvej om du ikke kan plante mere varieret. Vildtet er ikke meget for en gl. nåleskov.
Vh JR.
Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2017 kl. 20.27
Selvfølgelig kan granerne graves op (ikke "hives"). Du skal holde rødderne fugtige hele tiden, og plante ret hurtigt efter.
De planter, du køber, er barrodsplanter, så de har ikke bedre mulighed for overlevelse, end dem, du selv graver op.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. april 2017 kl. 9.20
Hvis skovbunden er fugtig og løs, der hvor du vil trække granerne op, kan det godt lade sig gøre. Men er det hård mineraljord uden humus, skal du bruge en lille spade.De fine rodhår og de yderste celler på rødderne, der skal trække planten i gang efter flytningen, bliver let beskadiet ved optagningen og udtørring.
Husk at plante nåletræer i grupper, da vildtet og fugle ynder tætte skjul i dårligt vejr.
Sitkalus er vigtig føde for de små mejser og fuglekonger.(Topmejse,sortmejse,Blåmejse m fl.) Tit en overset detalje ved nåletræ i beplantningen.
Er der fugtige steder på arealet, er det meget velegnet til Sitka.
Plant gerne så varieret som mugligt og i grupper.
God arbejdslyst.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.