Forum

Økologiske råd!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 7. marts 2017 kl. 17.20

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. marts 2017 kl. 18.46

Det Økologiske Råd, er omtrent så økologisk som en stabel statistikker tryk på syrefrit træ. De driver ikke selvstændig forskning, og de er ikke økologer.
De hader derimod brændeovne.

Nu har jeg fulgt deres meriter i flere år via ing.dk, hvor de heller ikke er synderligt populære fordi, de vurderer andres målinger, og ligesom ikke rigtig forstår naturvidenskab.

Hvis du leder på ing.dk- er der mange og lange debatter om DØR.
Men Kaare Press har en vis evne til at komme frem i medierne. Det må man lade ham.

Mvh
Tine

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. marts 2017 kl. 18.57

Nå, så har Mikael Jalving opdaget det?! Omsider. Selvom min respekt for hr. Jalvings meninger kan ligge på et meget lille sted. Som under min lillefingernegl, når der er godt med jord under den først.

Omsider går det op for folk, at DØR vil pålægge dem, at betale for at fyre med brænde... Men dog!

Fordi "brænde" er "gratis" = man betaler ikke afgifter til staten af det. Men sjovt, at liberalisterne pludselig trækker afgiftskortet fordi, brænde ikke er afgiftsbelagt. De hader jo ellers statslig regulering...

Mvh
Tine
Nu holder jeg op med at diskutere politik. Sådan da.. Jeg lover at prøve, at lade være med det. OK?

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. marts 2017 kl. 9.26

Tjaaah, jeg er så enig med forskernes resultater, som ligger til grund for DØR's ønsker. Så synes ærlig talt, at det er fint med en afgift, indtil der er opfundet et filter der kan rense røgen fuldstændigt. Brændeovnsrøg står, trods alt, for ca. 1/3 af al dansk luftforurening. :P

Brænderøg ER og BLIVER noget, som sviner og er med til at øge klimaproblemerne (også selv om det er CO2-neutral). Bl.a. i form af partikler der er med til at forurene isen i de polare områder = faldende albedo-effekt, som medfører øget smeltning = stigende temperaturer. :(
www.dmi.dk/laer-om/temaer/klima/klimaord/albedo/

Og endelig, så ødelægger det vores lunger og dermed vores helbred, med alle disse sod-partikler. :(
ing.dk/artikel/forskere-slar-fast-braendeovne-forurener-dobbelt-sa-meget-som-trafikken-129673

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 8. marts 2017 kl. 16.46

Så det er ok at forurene bare man betaler en afgift?
Man skal da bare være efter folk med stokken i stedet for at give en gulerod.
Det virker så ikke særligt godt. Man kan jo bare nævne el-bil og solceller.
Jeg troer så heller ikke at de brændeovne der er i dk har den store indflydelse på isen i forhold til de store skovområder der bliver brændt af andre steder.
Man betaler jo stadig moms når man sanker træ.
Mvh

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. marts 2017 kl. 20.52

@H.C.

Hvorfor ikke en blanding af stok og gulerod? Fx. fjerne afgifterne på el- og brintbiler og solceller samtidig med, at man betaler grundigt for alt det der forurener? ;)

Ville helst helt forbyde brændeovne, hvis jeg kunne - lige som, at jeg ville lovgive mod al brug af sprøjtegift (100% økologisk drift af landbruget).

Iøvrigt, så er det muligt at danskerne ikke gør den store forskel i verdensbilledet... vi hører blot til de 20% mest forurenende i forvejen. Så vi har ganske meget rum til forbedring - vi kan fx. lade være med at købe billigt kød (og madolier fra udlandet) som bl.a. er årsag til hovedparten af skovafbrændingerne.

Der er desværre blot ikke flertal for disse ting, hverken på Borgen eller i befolkningen (alle dem der ikke tror de kan gøre en forskel i klima-problemerne - og øjensynligt inkl. dig). :(

Mvh. Ayoe

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 9. marts 2017 kl. 16.55

Ayoe
Nej jeg er ikke super økolog men troer stadig på at man kan forbedre sin livs kvalitet på at tænke mere økologisk.
Jeg plejer også skadedyr (læs sommerfugle) ved at have grøntsager kun til dem.
Det er også mærkeligt at man aldrig nævner biomasse fyr.(halm, træpiller og planteolie)
De må da forurene ligesåmeget som brænde ovne.
Når men nu har jeg tænt op i den ene brændeovn og varmen breder sig.
Mvh

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. marts 2017 kl. 9.10

Men de glemmer lige, at ude på bøhlandet er der mange steder, hvor opvarmningen er brændeovne/olieosere.

Jeg ville da meget gerne have en stenovn eller varmepumpe, men mit hus er ikke egnet til det. Ejheller til pillefyr, så derfor fik vi en ny olieoser for 3 år siden... :-P

Til gengæld får vi hældt på 2 x om året- mod før 4- 5. Så lidt er der da sparet.

Nogle af mine naboer fyrer med petrokoks- og det stinker til himlene, så vi ikke kan lufte ud i tåget vejr. HOOOST!

Mvh
Tine

8 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2017 kl. 9.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2017 kl. 9.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. marts 2017 kl. 22.19

Men det fylder mere end det dobbelte. Derfor fik vi ikke stenovn- eller pillefyr.
Det er jo også ret dyrt, og vi har ligesom ikke råd til at ændre hele hytten. (Småting som at rive vægge ned og grave gulve op.)

Mvh
Tine- der tilgængæld har futtet bål af i haven- hele dagen. Jeg elsker bål. ;-) Men det var mest tørt træ- okay, der røg en smule brombær på i farten. Men det oste ikke.

11 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2017 kl. 23.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2017 kl. 23.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2017 kl. 23.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2017 kl. 23.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2017 kl. 23.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 17. marts 2017 kl. 15.05

Frank
Al afbrænding giver partikler.
At man ikke kan se dem gør dem mere farlige.
Men du har ret i af korrekt justering og optænding gør problemet minder.
Årgangen på brændeovnen er af mindre betydning.
I følge min skorstens fejer er der ikke forskels på den gamle kakkelovn fra 30'erne og min 3 år gamle morderne brændeovn.
Det er måden man fyre på og med hvad.
Mit træ er mindst 3 år tørt. 2 år ude i meter stykker og 1 år i brændeskur.
Mvh

17 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. marts 2017 kl. 16.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. marts 2017 kl. 12.09

Min skorstensfejer fjerner nu en lille bitte smule sod, hvor det før var en sæk. Han bruger en art "flaskerenser" i metal.

Frank: Dit fyr ser fint ud, men mit fyrrum har tre døre og en stige ned fra loftet. Der er ikke plads til træpillelageret.

Vi har skam kigget rundt og undersøgt! Hvis man ikke kan åbne yderdøren, må man slet ikke bo her pga brandsikkerhed. Og med pillefyr- skal der så ikke være en brandsikker dør? Eller er det kun med halmfyr?

Så desværre.

Mvh
Tine

19 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2017 kl. 13.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. marts 2017 kl. 21.36

Der er heller ikke branddøre til kælderen, hvor fyret står.

21 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. marts 2017 kl. 23.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. marts 2017 kl. 10.00

Træpillelageret: Jeg mente, den der kontainer, hvor de løse piller via sneglen kommer i selve fyret.

Ja, det er så meget mere ærgerligt siden vi lige rundt om hjørnet (150 meter) har en gut, der sælger træpiller billigt.
Jeg prøvede at bruge dem i kattebakkerne (købte en sæk), men de lugter for meget af fernis, så kattene ville ikke bruge dem. Så min genbo fik resten. (De handler så ikke dér, så om det er økologisk mere korrekt- blæser i vinden).

Men nu kom vi vist rimeligt OT mht DØR- og brændeovne. :-)

Mvh
Tine

23 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 10.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 10.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. marts 2017 kl. 10.44

Aha. Okay, men har stadig desværre ikke plads. Især ikke da min mukkebik er opstaldet, og de 4 af kattenes bakker- og det løse. (Værktøjskassen mv).

Mvh
Tine- har ikke lige målt skarpt efter men fyret fylder 0,432 kvm (gjorde jeg så alligevel)- uden ekstra lofter mv. :-) Tanken kommer så ekstra, men den står udenfor. ;-)

26 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 11.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 11.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 11.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. marts 2017 kl. 11.45

Jamen, Frank- der har vi lissom problemet. Der er ikke plads til skidtet, medmindre vi flytter en brønd. Eller et træ og ja. Ikke kan gå ud af døren?
Olietanken står på nordsiden af vores vaskerum, der støder op til fyrrummet. Og så er der stigen ned fra loftet, er den nede kan man ikke vaske- og vanskeligt åbne køkkendøren.

Vores hus er fra 1902- vaskerum og badeværelset er bygget til i øh- 70-erne.
Brønden er ikke i brug, men vores vandrør går igennem den. Så!

Det vil blive meget dyrt, hvordan vi end vender og drejer det.

Mvh
Tine- NB: Køb aldrig gammelt billigt hus på landet. Det bliver dyrt.

30 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 11.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. marts 2017 kl. 12.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Økologiske råd!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Økologiske råd!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider