Skrevet af: Jannie Nielsen, 3. marts 2017 kl. 12.49
Hej!
Vi har et fint gammel bindingsværkhus med et areal foran langs huset i hele den ene side på ca. 1x10 m belagt med små chaussesten.
Området benyttes sjældent til at gå på. Vi plejer rense for ukrudt hver 14.dag pr. håndkraft, da det ellers gror voldsomt til i sprækkerne af især mælkebøtter, men også andet mindre ukrudt.
Grundet helbred er vi nødt til at retænke området, så vi ikke skal ordne det så meget. Overvejer at ligge småsten henover området, men da det er så fint med chaussestenene vil vi først høre ind til andre forslag.
Har læst om utallige idéer til at fjerne og få bugt med ukrudt mellem sten, men ingen vidundermidler endnu (uden at skade omgivelserne).
Har nogen en god idé, som måske endda er afprøvet? Er de vise sten fundet af nogen?
På forhånd tak!
Skrevet af: Søren M, 3. marts 2017 kl. 19.25
Hej Jannie,
For et års tid siden spurgte jeg i dette forum om jeg kunne bruge aske til at rense fliser.
Mine erfaringer indtil nu, er at aske fungere rigtig godt til at rense fliser. Men asken virker også til at "brænde" ukrudt væk i fugerne. Så nu kradser jeg det værste ukrudt ud af fugerne, og fylder op med aske.
Asken er naturligvis ren - og jeg synes principielt det er forkert at bruge "rigtig" gift i haven.
Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2017 kl. 19.29
Enten lader I det gro til, eller også må I prøve med en ukrudtsbrænder/-damper. Det er nok, det nemmeste.
Småsten (ral/perlegrus) skal rives jævnligt, nu ved jeg ikke med Jer, men det er den ting, min ryg ikke kan tåle særlig godt. (Det og at feje- avavav).
Hvis det gror til, kan man også kører over med plæneslåeren (højt skær), og med opsamler. Så vil jordlaget ikke blive meget tykt, og en dag vil raske unge mennesker kunne befri stenene under. :-)
Mvh
Tine
Skrevet af: Jens Knudsen, 4. marts 2017 kl. 16.06
Jeg har et tilsvarende hus af ældre årgang med mindre marksten i en lille meters bredde langs huset.
Efter mange års arbejde på knæ for at håndluge, er jeg begyndt at bruge en gasbrænder. Det kræver lidt behændighed ikke at komme for nær den tjærede grund på huset.
Med den rette frekvens med en til 2 ugers mellemrum og meget kort svidning med brænderen, er det lykkedes, at holde området fri af groende planter.
Skrevet af: Jens Knudsen, 4. marts 2017 kl. 16.24
Måske skal jeg lige fortælle, at når jeg har været der og planter er væk, holdes der pause indtil der igen er nyvækst.
Jeg tror, jeg tager 3 omgange i løbet af en sæson.
Jeg har købt et sæt i byggemarkedet med en vogn til gasflasken, slanger og en brænder med langt rør, så arbejdsstillingen er god.
Min indsats hver gang tager ikke lang tid.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.