Skrevet af: Anna C, 15. februar 2017 kl. 15.57
Hej!
Jeg er helt ny til have (og planter for den sags skyld), så jeg håber der er nogle erfarne som kan hjælpe mig ;)
Jeg skal have plantet en masse forskelligt i nogle store krukker.
Gerne nogle træer (må gerne være høje), planter der hænger udover, noget i røde farver. Ja altså bare noget der er forskelligt og ser lidt "vildt vokset" ud.
Men det skal kunne fungere både indenfor og udenfor (jeg skal have dem stående indendørs i et stort rum med gulv til loft vinduer og skygge, og så også nogle udenfor)
Derfor må der gerne være nogle af planterne der går igen for at få sammenhæng i det.
Dem der står udenfor skal helst stå der hele året, så de skal kunne tåle frost og der må gerne være nogle stedsegrønne eller nogle med røde grene osv. imellem.
Syntes selv det er meget udfordrende ;) Men er der mon nogle der kan give nogle bud på hvilke planter/træer der kunne fungere til dette?
Ville også sætte meget pris på hvis jeg kunne få noget info om hvor store krukker de har brug for.
Mange hilser
Anna
Skrevet af: Knud Halskov, 15. februar 2017 kl. 21.04
Hej Anna.
Det nemmeste er vel, at du rådfører dig med planteskolen eller det sted, du har tænkt dig, skal levere planterne. Høje træer i krukker, synes jeg, lyder problematisk. Og det kræver i hvert fald meget store krukker. Planter, der skal stå i krukker ude året rundt, skal være meget hårdføre, og krukkerne risikerer at fryse i stykker efter nogle år, også selvom de er såkaldt frostsikre. Buksbom f.eks. er velegnede i krukker, men de tørrer nemt ud i tilfælde af langvarig frost. Det gælder for øvrigt mange stedsegrønne planter, der må friste en tilværelsen i en krukke ude om vinteren. Planter i væksthus er noget ganske andet, her er der nærmest uanede muligheder.
Skrevet af: Anna C, 16. februar 2017 kl. 11.16
Mange tak Knud!
Det gør slet ikke noget at krukkerne er store, men ved du ca hvor store de bør være hvis man vil have et træ på ca. 3 m?
Jeg prøver at tage til en planteskole og få nogle forslag.
Ved du (eller nogle andre) tilfældigvis om der ligger en planteskole tæt på københavn som også har store planter og træer?
Mvh Anna
Skrevet af: Anne Demant, 16. februar 2017 kl. 14.17
Du skal også tage i betragtning af det ikke altid er vindstille, jeg er ikke i tvivl om at planteskolen gerne vil sælge dig træer, men skulle du få held med et 3 m højt træ i stor krukke, vil der være en krone storm kan boltre sig med.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 16. februar 2017 kl. 16.30
Et hurtigt indspark - du skal IKKE være så nervøs for store træer i krukker, men til gengæld regne med, at de netop ikke bliver så store når de står i krukker. Og så skal du sørge for at flytte rundt på krukkerne ind i mellem, ellers kan jeg garantere at træerne sender rødder ud som vokser sig store og ned gennem fliser mv. Jeg taler af erfaring, har ganske mange buske og træer i krukker, bl.a. et birketræ, som vel er ca. 3-4 meter højt og 12-13 år gammelt. Det klarer sig fint i en stor krukke (ca. 90 cm høj og 60 cm i diameter) både sommer og vinter. Og når det stormer er løsningen meget enkelt - krukken lægges ned, så kan den ikke vælte :o)
God fornøjelse med dit projekt.
Skrevet af: Anna C, 25. februar 2017 kl. 16.26
Mange tak for svar, det var meget hjælpsomt :)
mvh Anna
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.