Forum

Hjælp til vissen palme

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malu Hjørdie, 5. februar 2017 kl. 16.13

Vi har en palme stående i spisestuen (tror det er en yucca) og den er desværre begyndt at visne.

Info:
- Den er ca 6 år gammel. Vi købte den på DBA i foråret.
- Vi vander den 1 gang om måneden
- Om sommeren får den masser af lys, men det er begrænset her om vinteren
- Den begyndte at visne da vinteren startede og vi tændte radiatoren. Vores vinduer er meget utætte, så der er ikke vildt varmt pga det
- Den er ca 2,5m
- Fik nyt jord da vi købte den

Jeg vil høre om der er nogen, der har erfaring med lignende og kan fortælle om vi gør noget forkert eller om det er normalt.

Det er mest de nederste blade som visner, men resten hænger også.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. februar 2017 kl. 21.06

Det er ikke en palme eller en yucca , men en dracaena variant , en ellers hårdfør stueplante , Netto sælger den som regel her til foråret til en 10kr. , det er en køb og smid væk plante, som når den bliver kedelig , ud med den............

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malu Hjørdie, 5. februar 2017 kl. 21.46

Jeg kan se mit billede er blevet beskåret og drejet 90 grader. Den er over 2m og har 2 stammer, så tror bestemt det er en palme :-)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. februar 2017 kl. 7.53

Det er en Draecena, handelsnavnet er godtnok tit "Yucca"- men ægte Yucca har spidsere mere strittende blade.

Den står formentlig for mørkt, jeg har selv haft store flotte "Yucca" (De hedder Draecena/ drageblodstræ og der er mange sorter), men når de ikke kunne stå i vinduet mere pga størrelsen, så blev de hurtigt trælse at se på: En dusk i toppen, og meget lange bare stammer.

De fleste planter får for lidt lys, når de står mere end ½ meter fra et vindue! Så- køb noget plantebelysning.

Har de først tabt de nederste blade- så kommer de ikke igen. Og nej: Det er ikke en palme!

Mvh
Tine- der ikke har dem mere- fordi mine vinduer er kun 120 cm.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. februar 2017 kl. 7.58

Den ser godtnok noget hældøret ud, prøv at sætte den i 5 cm vand i ½ times tid- eller til jorden er fugtig.

De er meget tørketålende, men der er grænser. Evt skal du ompotte om en måneds tid- og beynde at gøde.

Mvh
Tine

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. februar 2017 kl. 17.49

Hej Malu.

Du skriver, den får vand én gang om måneden. Det lyder jo umiddelbart fint, men jeg synes alligevel, det ser ud som om den er blevet overvandet. Hvis jorden efter vanding har stået og været soppende våd gennem flere dage, kan det være årsagen til de slatne blade. Er der godt dræn og afløb i krukken?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malu Hjørdie, 6. februar 2017 kl. 18.55

Hej Anne-Grethe
Jorden virker i hvert fald fugtigt, selvom det er et par uger siden den fik vand. Der er ikke hul i bunden af krukken, hvis det er det du mener? Hvad kan jeg gøre hvis den er overvandet?

Og hvis det er fordi den får for lidt lys, burde den så ikke være død tidligere? Den har trods alt overlevet 6-7 danske vintre, hmmm.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. februar 2017 kl. 12.16

Ok, du har overvandet.
Planter, der er tørketolerante, skal ALTID og KUN vandes i en underskål.
Det gælder også de fleste andre: Hvis vandet ikke kan løbe væk/fjernes, så rådner rødderne eller dør af iltmangel.

Normalt skal der stå en centimer vand i underskålen, og det, der ikke er væk efter 1/2time- skal hældes væk.

Så diagnogsen er: Du har vandet planten ihjel. Desværre.

Mvh
Tine

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 7. februar 2017 kl. 12.49

Hej Malu.
Jeg tror, du kan nå at redde planten.
Den skal med det samme op af den krukke, den står i nu. Når der ikke er huller i bunden, kan der permanent stå vand i bunden, som er den visse død for planten.
Hvis du vil beholde den i den krukke, skal der bores huller i bunden. (Murbor).
Plant igen i jord med en del grus, og gerne med noget groft dræn i bunden.
Hellere i dag end i morgen.

Jeg har været i samme situation med en anden tørketålende plante og reddede den. :-).

Vh. T&HPP

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 7. februar 2017 kl. 14.28

Enig med Tilde,og fjern bare de visne blade - de kommer sig ikke.
Hvis jeg er kommet til at overvande, plejer jeg at sætte urtepotten oven på en avis, så avisen trækker noget af det overskydende vand ud. Kræver selvfølgelig hul i bunden på potten :) og virker nok også bedst på mindre potter.
Held og lykke med at redde planten.

Nyt svar til emnet »Hjælp til vissen palme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til vissen palme

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider