Forum

Ny og forstår det ikke?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Schreiber, 30. november 2016 kl. 14.09

Hej alle sammen👋 Jeg er kun et år gammel i alt det her plant selv, og jeg ELSKER DET👍 Meeeeen jeg er fra naturens side en smule (meget) skeptisk over de mange trin der skal følges (som naturen ikke har brug for) jeg har alt muligt lige fra fersken og citrontræ til en fyldt køkken have. Nu bare for at nævne start 2 go. Prikkeljord ? Jeg har med alle mine planter lavet test hvor frø er plantet som beskrevet (prikkeljord. Hormon pulver mm.) og overraskende er der ingen forskel, faktisk voksede alt enten ens (med de frø jeg plantede i step 2 jord og uden hormon) bedre og hurtigere??? Er det bare salg og fortjeneste eller ? Nu bruger jeg bare jord fra haven blandet med sand fra de smukke bornholmske strande hvor jeg bor, og syntes det bare køre til stor jalouxi fra naboen 👍😂 jeg plantede også 2 gange kartofler sidste år (som alle sagde ikke kunne lade sig gøre?) har også fundet ud af af for eksempel mine eksotiske frugttræer/ buske såsom citron mm. Elsker en kold Tuborg (ahhh måske ikke kold) mit spørgsmål er om vi ikke overtænker naturen så for ren profit? Jeg bruger hverken sprøjtemidler eller smarte købs gødning. Det passet bare sig selv med lidt kærlighed.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. november 2016 kl. 15.12

Velkommen, du er kommet til det rette forum :o).
Her er vi fortalere for økologi.
Økologi handler om at tilpasse sig naturen uden overflødig menneskelig indblanding. Indrette sine dyrkningsprincipper efter naturens muligheder.
Undgå at købe jord, når man selv kan blande det (du kan et eller andet sted på denne hjemmeside finde anvisning på at lave din egen så- og priklejord).
Undgå at købe gødning, når du selv kan producere det. Dyrk grøntgødning og komposter plante"affaldet".
Forebyg sygdomme og skadedyrsangreb i stedet for at bruge gift.
Jeg regner med at høre fra dig mange år fremover.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. december 2016 kl. 12.32

Din mavefornemmelse er rigtig - vi kan dyrke så meget bare med den jord, vi har i haven, med egen kompost, egne frø osv. Men det er vigtigt, at vi tager godt hånd om jorden og naturen i haven. Og det gør man netop med økologisk dyrkning.

Jeg køber en del frø, noget økologisk gødning som supplement, da jeg ikke kompost nok til min store køkkenhaven, og få planter.

Så- og plantejord laver jeg af helt omsat kompost, god havejord og sand. Men jeg vil foreslå, at du skifter fra strandsand til sand, som ikke indholder salt, da for stort et salatindhold kan give spiringsproblemer.

Jeg er sikker på, at du er på rette vej til at blive en god havedyrker.

Nyt svar til emnet »Ny og forstår det ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ny og forstår det ikke?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider