Skrevet af: Bente Røsling, 29. november 2016 kl. 12.53
Jeg har et lidt utraditionelt spørgsmål: hvordan får man hurtigt patina på nye betonfliser? Jeg synes at gamle, patinerede betonfliser er smukke, så jeg tænker på om man kan hjælpe naturen lidt på vej. Jeg ved hvordan man får mos på beton, men det er ikke det jeg vil have, bare patina.
Skrevet af: Lars Holt, 29. november 2016 kl. 13.45
Prøv med yoghurt. Det vil få svampe og mos til at trives.
Skrevet af: A O., 14. december 2016 kl. 14.49
Hej Bente.
Du kan lave en gennemsigtig farvetoning af dine fliser med kalkvand med farvepulver.
Man bruger det til indfarvning af nyt murværk på gamle bygninger, for at indtone de nye sten.
Så pensler man det på i flere omgange - evt i forskellige farver, så det ser naturligt ud.
Det kan du også gøre på dine fliser.
Denne kalkvandslasering (lasering= gennemskinnelige farver) holder i nogen år, og i mellemtifden dannes naturlige farver.
Kalkvand kan evt. fås hos en murer, der arbejder med gamle huse.
Farverne er for eksempel brun okker fra trælsaten.
Dte skal røres op til en tynd "vandfarve" som du så kan lægge på fliserne med pensel, rulle, stænke eller hvad du nu finder ud af, vil gøre det naturligt.
Her er link til farvning af murværk, ganske oplysende:
www.bygningsbevaring.dk/uploads/files/anvisninger/7-ANVISN_Kalkvandslasering-2.pdf
www.mur-tag.dk/index.php?id=498 - herfra kopieret følgende:
""""
Lasering med indfarvet kalkvand
Hvor der ønskes laserende (ikke-dækkende) farver, kan murværk og overfladebehandling påføres indfarvet kalkvand. Af hensyn til ensartetheden anbefales det at anvende fabriksfremstillet farvet kalkvand.
Farvepigmenter udblødes i kalkvand mindst et døgn før brug.
Det anbefales at udføre prøver på det ønskede underlag. Efter tørring kan farverne vurderes.
Indfarvet kalkvand stryges eller sprøjtes på murværket. Blandingen omrøres/rystes jævnligt.
Lasering med indfarvet kalkvand skal foregå i skygge. Overfladen forvandes, så indtrængningsdybden forbedres og således, at kraftig udtørring undgås.
Lasering med indfarvet kalkvand kan også tjene som grunding før en følgende kalkning med indfarvet kalk.
""""
Skrevet af: Lars Holt, 14. december 2016 kl. 19.30
Jeg har været administrator for en fredet ejendom i København, hvor vi fik facaderne behandlet både med kalk og kalkvand.
Det havde jo en begrænset holdbarhed.
Bliver det ikke alt for hurtigt slidt af på et gangareal?
Eller bliver der alligevel så meget tilbage, at det ser patineret ud?
Skrevet af: Lars Holt, 14. december 2016 kl. 19.31
PS. og er det i så fald umagen værd?
Skrevet af: A O., 15. december 2016 kl. 13.23
Det jeg kan læse i den ene artikel er, at det holder i en række år - og i den tid vil der jo så komme naturlig patina.
Hvis det var mig selv der havde nye hvid-grå betonfliser, så ville jeg de synes det var et fint forsøg - ikke meget arbejde, og udgiften på måske 100-150 kr efter hvor man køber materialerne.
Det er da fint, at slippe for at se på grå triste nye fliser.
Mit eget hus: Det jeg har afprøvet selv på vores eget hus, er at det holder rimeligt godt. Det er ikke forsvundet på mit hus, hvor jeg har indfarvet nogle mørke fuger. Det er for at få gamle og ny-istandsatte fuger til at passe sammen.
(Oprindeligt var fugerne brune, og farven er udvasket til mærkelig lyserød - det har jeg penslet med mørke-brunt farvet kalkvand).
Skrevet af: A O., 15. december 2016 kl. 13.26
PS - Jeg tror ikke at det bliver slidt af gangarealerne, fordi laseringen og farvekornene i ret høj grad, suger ind / lægger sig i sprækkerne mellem kornene i materialet.
Om det er umagen værd må den enkelte afgøre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.