Skrevet af: Maria., 28. november 2016 kl. 9.48
I forlængelse af Anja's pinlige og selvpromoverende exit OG den efterfølgende debat om Havenyt-vs-Øko vil jeg gerne komme med et input.
Jeg har altid undret mig over Havenyts og nogle brugeres ihærdige forsøg på "kun at være for Økologiske brugere og økosnak". Jeg _anerkender_ fuldt ud Havenyts fokus på økologi, men jeg vil gerne kalde en spade for en spade, og påpege, at _langt_størstedelen_ af Havenyt.dk's aktivitet (indlæg og spørgsmål-til-eksperterne) og dermed forretningsgrundlag (læs: annonce-kroner) intet har med Økologi at gøre.
Op i helikopter-perspektiv! Ta' et tjek på forum-indlæggene OG 'Spørgsmål til eksperterne'. Det er typisk ganske almindelige have-spørgsmål der bliver stillet og svaret på - og thumbs up for det.
Hvis man som potentiel-havenyt-bruger skulle igennem en løgnedetektor-Øko-test for at blive oprettet som bruger, så ville der kun sidde ganske få brugere tilbage, og det ville være ret kedeligt, ikke?
Så hvor vil jeg hen med dette indlæg? Jo, jeg ønsker at almindelige hr-og-fru-DK-brugere bliver anerkendt som brugere af sitet. OG samtidig vil jeg gerne kvittere positivt for Havenyt.dk og de mange spændende og hjælpsomme personer på dette site. Endelig vil jeg anerkende dets Øko-profil OG hensigter.
Som en stressende fuldtidsarbejdende familiemor kan jeg selv finde på at bruge roundup og plænerens, men jeg er som Havenyt-læser begyndt at tænke mig mere om (mindre gift, mere kompost m.v.) og så er vi vel godt på vej.
/Maria
Skrevet af: Jens J., 28. november 2016 kl. 10.32
Jeg er meget enig med Maria!
Skrevet af: Anne Demant, 28. november 2016 kl. 12.18
Det er jeg stort set også!
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. november 2016 kl. 17.19
Også her. Øverst på siden, når man trykker på OM HAVENYT.DK står der:
ideen bag sitet er, at inspirere flere haveejere til at dyrke mere have på en mere miljøvenlig måde.
Men for at det sker, er det nødvendigt, at de mennesker som er virkelig dedikerede til økologi, også bliver herinde, og kommer med (ikke fordømmende) gode råd.
Skrevet af: Lars Holt, 28. november 2016 kl. 18.13
Hr-og-fru-DK-brugere kan spørge om alt, hvad der ligger dem på sinde, der vedrører dyrkning i haver, på altaner mm, og det kan være økologisk eller giftigt.
Det er svareren, der skal følge foreningens formål om at udbrede økologi til de danske haver og marker, og give råd i overensstemmelse med det.
Findes der ikke et økologisk svar (selv om jeg har svært ved at forestille mig det!) må spørgeren jo gå videre til konkurrerende hjemmesider.
Jeg har kun været med her i forum i et par år, og jeg kan ikke mindes, at nytilkomne er blevet moppet pga. manglende økologisk indsigt.
Det er jo netop for at få en bedre indsigt, at de har kontaktet forum.
Af og til er der nogle konventionelle gengangere, og her kan sprogbruget måske være lidt anderledes, men så kender kombattanterne vist hinanden i forvejen.
Skrevet af: James F., 28. november 2016 kl. 19.08
HELT enig med Lars :)
Og hvis der er én der træder over stregen, så kan vi jo altid bede vedkommende moderere sig, - uden eller med webmasterens hjælp.
Skrevet af: Svend Høst, 28. november 2016 kl. 20.09
Problemmet er at alt for mange bruger siden her til alt andet end havebrug , mere som en social brevkasse , eller et udstillingsvindue se hvordan jeg bor med nogle ligegyldige spørgsmål , noget som jeg ved irreterer mange.
Jeg er stort set enig med trådstarter.
Skrevet af: Tine Horsum, 28. november 2016 kl. 21.03
Plænerens er da forbudt!?
Og jeg vimser ikke om med Round-up- for det virker ikke på mit det "slemme" ukrudt, men kun på græs. (At jeg så af og til overvejer, at hele grunden går op i flammer- ved et *uheld*- er bare en frustreret ønskedrøm: Man slipper ikke fra *krudtet*, og så må indrette sig efter det, og dyrke sin have med, det der trives- fremfor det, der kun gør det på meget besværlige vilkår.)
Men jeg landede godt nok også i "Havenyts Forum"- uden at vide, at vi kun må være økologiske, for: Googlesøgning- ikke!
Nu er jeg vokset op med, at man skal tale sammen/have en dialog, og at mine overvejelser på nettet er måske ikke strikt et svar/sprøgsmål, som nogle vil have dem. Måske er det er forhadt dagbogsdelingsindlæg- siden oplevelser med overkørte dyr- ikke er økologiske, eller de gæs og svaner mm, jeg ser.
Økologien starter og slutter indenfor matriklen, alt andet eksisterer så ikke?
Fred være med det. Så må fora jo hellere fremstå som udelukkende økologiske, og ikke økologer må aldrig svare.
SLUT. Njet nichetevo.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. november 2016 kl. 7.58
@ maria - tusind tak for dit indlæg det er på tide at nogen tør sige deres mening - mon ikke det er fint når nu "dydens vogter " har jo forladt os
Skrevet af: Fanny Møller, 29. november 2016 kl. 14.33
Kære alle
Nu gentager jeg mig selv- og det gør jeg gerne....
Ja Havenyt er drevet at Praktisk Økologi, og det vi skriver herinde skal følge principperne som foreningen bygger på. Derunder er også respekt for at vi alle er forskellige.
Grunden til at Havenyt ikke bliver markedsført som hardcore økologisk er at der er mange opfattelser af hvad økologi er, og her på Havenyt er der plads til dem alle. Dem der har giftfri køkkenhave og dem der køber økologiske frø og dem der ikke bruger gift i hele haven. Dem der gerne vil dyrke egne krydderurter, men bor i en lejlighed. Men frem for alt vil vi gerne nå mange med vores budskaber om biodiversitet, naturlighed, økologi, glæde og respekt for naturen. Det mener vi ikke vi gør hvis vi som det første råber økologi… for det er ikke til at vide hvad der menes med det. For der er ingen af os der er certificerede, og det er lige som det skal være.
FB er et fint sted at være, og der sker meget og det hurtigt. Dette forum er noget helt andet- et sted hvor de meget erfarne kan hjælpe de nye. Her er ingen dumme spørgsmål. Det er da skønt hvis søge funktionen er brugt først, men hvis den ikke er kan vi nok hjælpe alligevel.
Det står alle frit for at springe et opslag over.
Det er dejligt hvis du bruger gift og har det godt med det, men du (og andre) skal ikke sprede det her på Havenyt.dk, hverken ved at fortælle hvor vidunderligt det er eller i overført forstand ved at opfordre til mobning mm. Vi har alle et ansvar for at forum er et godt sted at være.
Vi skulle gerne, via dette site, få flere til at tænke over hvordan vi behandler vores natur og jord- og der er ens egen have et godt sted at starte.
-Og nu har vi snakket nok om det. Hvis der stadig er nogen derude der har det dårligt med at dette er et forum baseret på økologi ( i alle former og størrelser) og ikke gift, skal I overveje om I er i det rigtige forum.
Til alle jer der mener at I er det rigtige sted her, hvor er det skønt ! og lad os så få forum tilbage til det der er meningen, havebrug og glæde... for begyndere og øvede.
mfh Fanny
Redaktør
Skrevet af: Tine Horsum, 29. november 2016 kl. 21.28
Så vi skal gå på Fjæsbogen,hvis vores meninger ikke er økologiske?
Tak, for kaffe.
Jeg er på Fjæsbogen i en lille lukket familiegruppe. Resten rager mig langsomt. Jeg tager mig af fx IT sikerhed.
I kunne måske reklamere med at fora er økologiske? Og at man ikke må fortælle om sine oplevelser med dyr og planter. Medmindre de er økologiske! Resten hører til på fjæsbogen?
Vorherre til hest.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. november 2016 kl. 22.31
Tine, det lyder som om, du helt har misfortolket Fannys indlæg - i hvert fald som som jeg læser det :)
Skrevet af: Anne Demant, 29. november 2016 kl. 22.49
kæden røg også af her ;-)
Skrevet af: Fanny Møller, 30. november 2016 kl. 10.56
Hej alle nu prøver jeg igen....
Nej du skal ikke være 100 % økologisk eller spelt glad for at være på havenyt.dk, MEN hvis du elsker gift og syntes at alle der ikke bruger det er idioter, så er du ikke det rigtige sted her.
Nu siger jeg det igen, alle er velkommen her- hvis der er nogen der ønsker at hoppe op og ned op økologi ordet, og syntes det er vildt fedt at være forurettet og sur og føler sig bondefanget ... så er det skønt for dig, men vi andre er trætte af at høre om det og vil sådanset gerne tilbage til at snakke haver, opsætning af fuglekasser og om man bør fodre rådyr i haven... og alt det andet vi gør herinde, ja det er da kanon hvis du laver dine egne fuglekasser af lærk, men køber du en i silvan og sætter den op- er det jo også skønt! For så kommer der flere nyttedyr og du får færre skadedyr og så behøver du slet ikke at bruge gift... er det ikke fantastisk?
Det er alle frit for at springe et indlæg over eller at forlade Forum hvis det er det der gør lykkelig. Jeg vil bare gerne bede om en god tone og at vi holder os på sporet af emnet og hjælper de nye...
Nu vil jeg spise en 100 % økologisk frokost og ønske jer alle en dejlig onsdag og håber i får mulighed for at komme lidt ud selv om det er både gråt og koldt.
mfh Fanny Redaktør
Skrevet af: Svend Høst, 30. november 2016 kl. 15.47
Jamen så er banen kridtet op , der er stort set ingen regler , alle indlæg er velkomne , der er op til brugeren selv at sortere , og springe indlæg over som man ved af erfaring er ligegyldig .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.