Forum

Sveskeblommedrøm

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. november 2016 kl. 17.05

Jeg ønsker mig sådan sveskeblommer som dem i min barndoms have. Er der flere sorter? Hvornår vil et nyindkøbt træ bære frugt? Er det en god ide eller er der bedre blommesorter i dag? Vi har i forvejen opal blommer, som vi er meget glade for.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. november 2016 kl. 17.54

Vi har to sveskeblommer.
En rodægte, der giver mindre blommer.
En Italiensk sveske, der giver de blommer, jeg forbinder med sveskeblommer.
Men de er begge meget gamle - de var gamle, da vi flyttede hertil i 1980.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 8. november 2016 kl. 18.22

Hej.
Vi har her en podet efterkommer af et meget gammelt sveskeblommetræ.
Da jeg lærte det oprindelige træ at kende i 1952 var det allerede gammelt. Min bror og jeg fik i tide lavet et par podninger, hvor jeg nu har det ene. Træet gik senere helt ud, men træet viste sig at være rodægte, så der nu er et stort rodskud på den gamle plads med de samme blommer.
Det er store lidt aflange blommer som ved fuldmodenhed er lidt rødbrune i kødet. De er meget velsmagende direkte fra træet og der bliver hvert år lavet ovnsyltede svesker som er verdensberømte i sognet. Ingen frokost med stærk ost uden syltede svesker :-).
Der kan nemt tages podekviste fra det træ som blev podet med kvist fra det oprindelige træ.

Vh. T&HPP

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. november 2016 kl. 19.24

Tak for svarene I søde og hjælpsomme mennesker :-)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. november 2016 kl. 9.42

Når du allerede har en Opal i god vækst, så kan du jo vælge at pode en sveskeblomme på Opalen, - så går der lidt kortere tid, inden du kan høste sveskeblommer. Men plant da også en ny sveske, hvis du har pladsen til det :)

Nyt svar til emnet »Sveskeblommedrøm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sveskeblommedrøm

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider