Forum

Lavt mos i fuger –

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2016 kl. 17.06

Jeg har et lille areal med sekskantede fliser. I år har jeg ikke gjort noget særligt for st holde fliserne rene og synes også at det ser godt ud med LAVT mos i fugerne. Der må være nogen, der har erfaring med, hvad sådan noget figemos kan udarte sig til?
Vil det blive højt og gro ud over fliserne, hvis man ikke kradser fugerne ud ?
På terassen holder jeg fugerne frie og fejer stenmel i dem om foråret. Det har jeg gjort de seneste år og det ser fint og rent ud. Her er min teori så at jord og støv, der kommer "ud af ingenting" og lægger sig på fliserne, bliver skyllet ned i de tomme fuger, hvorved selve flisen så forbliver ren. Ved store regnskyl siver vandet også bedre væk. Jeg kan jo på andre flisebelægninger se at mosset trives i ganske lidt jord ovrnpå en flise. Det er f. Eks på fliserne under min havebænk.
Hvad er jeres erfaringer?
Ingeborg

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 1. november 2016 kl. 20.11

Hej Ingeborg

Jeg har god erfaring med at lade mos gro mellem fliser-og pigstensbelægninger. Det ser bare smukt ud, synes jeg, og så hæmmer det jo al mulig andet ukrudt i at få rodfæste.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. november 2016 kl. 20.15

Meget smukt!
Og så giver det skjul til småkravl = mad til fugle m.m. :)

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 1. november 2016 kl. 20.21

En gang imellem, hvis belægningen bliver for smattet eller mosset for højt at gå på, er en skovl god at køre toppen af med.
En pigstenbelægning, jeg har under et stort bøgetræ, er helt tilgroet med mos og en pryd i sig selv, synes jeg.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. november 2016 kl. 20.27

Hvor hurtigt genetableres den efter en tur med skovlen?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 1. november 2016 kl. 21.49

I tørre perioder om sommeren sker der ikke meget, men med fugtigt vejr bliver det hurtigt grønt igen.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2016 kl. 14.47

@Knud
Mange tak for svaret og det smukke billede. Ja, det var jo gerne på det niveau og måske lidt lavere jeg gerne ville holde det. Men min erfaring siger så ganske rigtig at når jord og snavspartikler ikke kan få afløb i fugerne, vil de samle sig langs mossets kanter, hvilket igen giver mosset fodfæste. Med tiden vil det så være overbegroet med mos. Nu tager jeg gerne en knætur med en bred malerspartel på det lille areal om foråret.
Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 2. november 2016 kl. 15.23

Jeg bruger også tricket med at fjerne det værste med en skovl. Min erfaring er at det hurtigt genetablerer sig, og her taler vi endda om en sydvendt terrasse. Jeg har heller intet i mod mos mellem fliserne (eller en smule lav ovenpå dem), men efter vinteren er det typisk så højt, at en studsning er nødvendig.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2016 kl. 16.21

Jeg vil også synes om det på de steder, hvor vi ikke skal færdes, men risikere liv og lemmer fordi det ser godt ud med mos, vil jeg dog ikke.
ingeborg

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. november 2016 kl. 8.46

@ ingeborg - her bruger vi cotula minima og husfred uden at risikere livet

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. november 2016 kl. 8.48

det øverste husfred og næste cotula

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. november 2016 kl. 16.14

Tak for svar og billeder til Mogens Madsen
Husfred er så skørt og saftig og hvordan ser det ud om vinteren? Hvis det overjirdiske fryser og visner væk, skyder det så igen om foråret?
ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. november 2016 kl. 8.32

husfred kommer fint igen år efter år

Nyt svar til emnet »Lavt mos i fuger –«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Lavt mos i fuger –

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider