Forum

Er det brøndkarse?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Ingeman Pedersen, 20. september 2016 kl. 20.13

Vi fandt disse flotte planter langs Vejleå mellem Ishøj og Albertslund. Vi kan ikke finde ud af om det er Brøndkarse (hvilken slags brøndkarse) - eller Vandkarse og om de er OK at spise. Vi har nemlig læst i en artikel af Søren Wiuff, at man skal passe på med larver af fladorm...
wiuff.wordpress.com/tag/br%C3%B8ndkarse/

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Andersen, 21. september 2016 kl. 12.31

det ser ud til at være brøndkarse
inden du spiser det,læg det i saltvand.så vil evt kryb
komme op til overfladen
smag på det -det har en stærk pebersmag

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Ingeman Pedersen, 21. september 2016 kl. 17.30

Grunden til at jeg spurgte var at Søren Wiuff jo må anses for at være en kapacitet på området og han skriver - se linket i mit første indlæg, at der kan der være indkapslede larver:"Langs bredderne gror ...masser af halvmeterhøjt frisk vild brøndkarse. Jeg tør dog ikke høste den og sælge den, da den sandsynligvis indeholder fastklæbede indkapslede larver af en fladorm, Den Store Leverikte.
Spiser man brøndkarse med sådanne larver, opløses de små kapsler med larverne i maven, der borer sig igennem tarmvæggen til bughulen og videre ind i leveren, hvor de gnasker i vores lever og bliver store og fede fladorm på ca. 3 cm. Så er de klar til at kravle ud i galdegangene og lægge æg. ... Tænk på det næste gang I spiser…….. med frisk, vild brøndkarse."
Jeg efterlyser om nogen ved noget mere om dette, - og jeg vil gerne vide hvilken slags brøndkarse det er

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. september 2016 kl. 19.43

På wiki står der at hinden der omslutter larverne opløses i mavens lave ph. Det fik mig til at tænke, at rådet længere oppe med saltvand eller eddike ikke er helt skudt ved siden af.

Dette link bekræfter dette. Pålideligheden må du selv afgøre og måske har du allerede været der? kratluskeren.blogspot.dk/2015/07/find-brndkarse-langs-gudenaen.html?m=1

Nyt svar til emnet »Er det brøndkarse?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er det brøndkarse?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider