Skrevet af: Marianne S., 11. september 2016 kl. 10.33
Jeg fik for et par år siden en juledekoration med en kæmpestor grankogle i. Jeg prøvede for sjov at så kernerne - og nu har jeg 15-20 små nåletræer.
Men jeg ved jo ikke rigtigt, hvad det er...
Jeg har prøvet at google billeder af grankogler, og synes måske det kunne minde om pinje.
Er der nogen der kan sige mig, om det ér pinjetræer, jeg dyrker?
Skrevet af: Lars Holt, 11. september 2016 kl. 14.30
Pinje er en sydlandsk fyrreart.
Fyrre- og grankogler ser meget forskellige ud. Men d skrive, at det er en grankogle, du havde i juledekorationen.
Det er ikke muligt ud fra billedet at se, hvad det er for en plante, du nu har fået rigelig af.
Men det bliver tydeligere med årene.
Skrevet af: Henry G., 11. september 2016 kl. 16.45
Hej Marianne jeg tror det er frø fra en pinjekogle du har sået , da disse kogler bliver importeret fra syden til brug i forbindelse med blomster f.eks. dekorationer, vinterkranse m.m. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Tilde P., 11. september 2016 kl. 17.51
Hej.
Uden at kende Pinje i praksis, men ved at søge lidt rundt, tyder meget på at det er frøplanter af Pinje, som omtalt i indlæg 2.
www.google.dk/search?q=pinje&biw=1097&bih=551&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi20MuF04fPAhXECSwKHfrvBQIQiR4IiAE#imgrc=irXClPurN7yFNM%3A
Vh. T&HPP
Skrevet af: Marianne S., 11. september 2016 kl. 23.39
Tak for jeres svar. Jeg væbner mig lidt længere og ser, hvad der sker.
Skrevet af: Peter Ravn, 15. februar 2017 kl. 16.42
Hej Marianne
Jeg tror bestemt det er Pinjer (Pinus pinea) du har sået!
Koglen var formodentlig en stor fyrrekogle (ikke grankogle). Jeg går ud fra at frøene også lignede pinjekerner (men dækket af en mørk skal).
Det er karakteristisk at pinjer har en ungform, hvor de ikke har de normale bundtede fyrrenåle, men i stedet korte enkeltnåle. De ser ud præcist som på dit billede. Senere får de normale fyrrenåle, og i en overgangsperiode har de begge nåletyper. Det er svært at se, men på billedet ser det ud som om at nogle af dine træer er begyndt at få fyrrenåle. Hvis det er rigtigt er det afgjort pinjer.
Bedste hilsener
Peter
Skrevet af: Marianne S., 15. februar 2017 kl. 19.11
Mange tak for svar, Peter :-)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. februar 2017 kl. 8.35
prøv at tage et foto nu
Skrevet af: Marianne S., 10. marts 2017 kl. 18.55
Nyt billede fra i dag.
Jeg hygger mig lidt over, at I nævner, at jeg har kaldt det en grankogle - det beviser bare, at jeg er en novice på det område ;-)
Troede, at 'grankogle' dækkede over alle typer kogler - haha, jeg blev klogere :-D
Skrevet af: Ayoe B. P., 10. marts 2017 kl. 19.11
Her er et billede af en pinjekogle: ;)
Skrevet af: Ayoe B. P., 10. marts 2017 kl. 19.12
Og her er en grankogle - de er tyndere og mere spinkle i bygningen: ;)
Skrevet af: Marianne S., 10. marts 2017 kl. 23.51
Ja, så kan jeg godt se, at jeg har været ude i noget pinjeagtigt - bare en del større.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.